מיד עם פרסום הכתבה בעיתון תל אביב ביום שישי ועל מנת לשמוע ממקור ראשון האם הפרסום הוא אמיתי, פניתי דרך מנהלת לשכתי בעירייה, גברת עיישה חיגאזי לבית הספר וביקשתי לקשר ביני ובין המנהל. התשובה שניתנה לגברת עיישה הייתה כי המנהל כבר עזב.
המזכירה השאירה בתחילת השבוע הודעה מפורשת בבית הספר שאני מבקש לשוחח עם המנהל. נוסף על כך ביקשתי, שוב דרך המזכירה, לקבל את הטלפון הסלולארי של המנהל ואכן קיבלתי אותו. התקשרתי אליו ישירות וגם שם הוא לא ענה. השארתי לו הודעה מוקלטת בקולי שאני מבקש לשוחח איתו. לצערי, הוא בחר להתעלם ממני ועד היום הוא לא חזר אליי.
המטרה מכל ניסיונות ההתקשרות עם המנהל הייתה לבדוק את העובדות ולשמוע את גרסת המנהל לכל הסיפור. במהלך ההפגנה המנהל בחר להתעלם מאיתנו. יותר מכך הוא עשה זאת באופן בוטה להחריד.
אני שואל את עצמי אם למנהל היה סגן או יועץ דובר ערבית האם כל העניין היה מטופל אחרת ובכלל האם זה לא נושא לבדיקה כיצד זה שבבית ספר מעורב ששוכן ביפו עם כ-30 אחוז תלמידים ערבים אין ולא נמצא איש חינוך ערבי?
על הכתב הערבי של הפורטל הערבי המקומי אסרו להיכנס. גם על שאר הכתבים נאסר להיכנס. אישית התביישתי בהתנהגות הזאת.
לצורך השוואה, בחודש מאי השנה מחו תושבי יפו הערביים מול בית הספר לאומניות בתל אביב, בטענה כי בית הספר מונה 700 ילדים, ובו לומד רק ילד ערבי אחד. כשהגענו למקום להפגין נדהמנו לפגוש את המנהלת, אורית קובינר וכל צוותה שמחכים לנו בפתח בית הספר עם מגשי כיבוד.
המנהלת יצאה אלינו דיברה, והציגה את עמדת בית הספר. דבר אחד אי אפשר היה לעשות, אי אפשר היה להתעלם מהצעד המפתיע שלה. התייחסתי לזה בטור שלי בפורטל יפו עוד באותו חודש.
בתל אביב הרחוקה נתקבלנו על יד מגשי כיבוד, ביפו בתוך עירנו התקבלנו על ידי ניידות משטרה והפרדה בוטה.
ואם אני חוזר לאותו ראיון בעיתון תל אביב, המנהל מתבסס בדבריו על תקנה משנת 1933. הוא מצוטט בכתבה כמאשר את הטענות הנשמעות. רבותיי אלה עובדות. אם הדברים הוצאו מהקשרם כפי שטוען המנהל, יש בית משפט בישראל שיברר את האמת. ואם למרות זאת לא פונים לערכאה משפטית, אז לא אומרים "דברים הוצאו מהקשרם".
משרד החינוך של מדינת ישראל אומר במפורש בתגובתו לעיתונאית מירב שלמה מידיעות, כי אין תקנה שאוסרת שימוש בשפה הערבית בתוך כותלי הכיתות. אילו המנהל היה בוחר לצאת מלשכתו כדי לפגוש את המפגינים, הוא היה שומע שאמרנו לכל כתב ועיתונאי כי אנחנו נגד כל הפרעות בכיתה בכל שפה, אולם הוא היה גם שומע בו בעת את דעתנו כי אי אפשר לאסור שימוש של רק שפה מסוימת אחת ולתאר את השימוש בה כ"לא מנומס".
לא ציפיתי לשמוע ממנהל מכובד שמנהל את בית הספר כל הרבה שנים שיתבטא כך, בטח לא על רקע העובדה שמדובר בתקופה הכי רגישה שעוברת המדינה מאז נוסדה בכל ההקשר של המתיחות שיש היום ביחסים שבין יהודים וערבים.
את המנהל, דוד בן זוהר (בנזי) אני מכיר אישית זה הרבה שנים כמנהל מכובד שאני מעריך. אני סבור שהייתה כאן מעידה. זה יכול לקרות לכל אחד ובטח לאלה שעובדים קשה, אולם כשטועים אומרים טעינו מתקנים וממשיכים הלאה. הדרך בה נקט המנהל זה לצאת ממעידה ולהיכנס למעידה חדשה בשרשרת של טעויות והכחשות. לא ביקשנו לפגוע במעמדו. כאזרחים יש לנו את הזכות הדמוקרטית למחות, וכך עשינו. אמרתי ואני ממשיך לומר שניהול בית ספר מעורב זה דבר מאוד קשה ובטח בימים מטורפים אלה.
כסוג של שיעורי בית לפני קיום ההפגנה עיינתי באתר בית הספר (אני מקווה שמעדכנים אותו ) ולא מצאתי אף בעל תפקיד ניהולי ערבי, כנ"ל לגבי מרכזות שכבות, מחנכות, יועצות, פסיכולוגים, מחנכים חט"ע וחט"ב. אני שואל את עצמי אם למנהל היה סגן או יועץ דובר ערבית האם כל העניין היה מטופל אחרת ובכלל האם זה לא נושא לבדיקה כיצד זה שבבית ספר מעורב ששוכן ביפו עם כ-30 אחוז תלמידים ערבים אין ולא נמצא איש חינוך ערבי שיתאים לאחד התפקידים המוזכרים?
לסיום נקודה חשובה לציון: רוב האנשים שהשתתפו בהפגנה ליד בית הספר אלה אנשים שמאוד אכפת להם מהנושא היהודי ערבי. אנשים שפועלים לאורך כל השנה לקירוב לבבות. אנשים אלה נותנים את כל הכבוד הראוי לשפה העברית ומה שהיא מסמלת. אותם אנשים גם היו מצפים ממנהל בית הספר שיפעל אחרת מול שפתם של אחרים.
מדבריו של חבר המועצה משראויי עולות 4 נקודות עיקריות אנסה לענות עליהן בקצרה.
ביחס לנסיונותיו לשוחח עימי - בדיוק כדי להימנע מסיטואציה של עימות מיותר שכזה נוצר הנוהל ( ואינני יודע אם הוא כתוב)
שחברי מועצה וגורמים פוליטיים לא יוצרים קשר ישיר עם בתי הספר
וכל הפניות נעשות דרך מנהלת מינהל החינוך או מנהלת האגף לחינוך על יסודי.
אם חבר המועצה היה פונה דרכן סביר להניח שהקצר הזה בתקשורת לא היה נוצר ואני לא מחפש אשמים (המזכירה הזו או אחרת).
לפני כשנה וחצי ביקרה בבית הספר חברת המועצה יעל בן יפת - ביקור ארוך יסודי לדעתי שתואם כולו על ידי מינהל החינוך - והיא גם קיבלה קפה ועוגה.
תגובה חדשה
2. המשך תגובה לדבריו של מר משהראוי
בנזי, (31/12/2010)
בנוגע למדיניות השיח בבית הספר - אני מניח בפניכם את התגובה שהועברה על ידי משרד החינוך (מנהלת המחוז) ומינהל החינוך העירוני לרשת ב'.
הנוסח גובש על ידן והועבר על ידי דובר המשרד למר איתם לחובר
"בי"ס עירוני ז' הוא בי"ס עברי ושפת ההוראה בו היא עברית.
השעורים מתנהלים בשפה העברית וכל התהליך הלימודי, הדינמיקה בשעור והדיאלוג או רב השיח בכתה מתנהלים בעברית,
כך שכל התלמידים בכתה יבינו, ילמדו ויהיו חלק מן המתרחש בכתה.
בהפסקות, במסדרונות ובחצר ביה"ס רשאים התלמידים לשוחח בכל שפה בה יחפצו."
נדמה לי שאין צורך להכביר במילים שלא מדובר בגחמה או מעידה שלי.
תגובה חדשה
3. וסיום התגובה לדבריו של מר משהראוי
בנזי, (31/12/2010)
ביחס לפגישה עם אורי אגם העיתונאית- היא תיאמה ולכן הוזמנה להגיע.
כל המשמעויות הנסתרות שמיוחסות להתנהלותי לא רלוונטיות- שוב עם קצת יותר תיאום של חבר המועצה עם מנהלת מינהל החינוך, יתכן שהכל היה נראה אחרת.
בנוגע לצוות המורים - אין בצוות המורים בעלי תפקידים ואין לצערי מורים ערבים ( היו בעבר 2 מורות למתמטיקה והן עזבו מרצונן).
תגובה חדשה
4. תגובה
מורה, (31/12/2010)
משמח שכותב הדברים הוא בעד דו קיום והידברות.
חבל שבאותה נשימה הוא רומז בסוף דבריו על כך שבית הספר לא מכבדים את השפה הערבית- האמנם?
הרי כבר נאמר לך, כותב הדברים, כבר על ידי כל הגורמים האפשריים- שלא כך הוא הדבר. הערבית מכובדת ותכובד, אתה כבר הבנת שהדברים הוצאו מהקשרם ואינם נכונים- אז למה להמשיך לדבוק באותה טענה?
תפקידך יהיה כמו שלנו- להעמיד את הדברים על דיוקם ולהמשיך לפעול בשקט למען שיתוף פעולה, נגד כל אלה הרוצים לחבל בה.
תגובה חדשה
5. כמה זה מצחיק ,חובה ליקרוא
מוטי, יפו, (15/02/2011)
כמה את נדיה וחבר המועצה שלך משראוי ליצנים טובים.רק ששכחתם לומר לציבור שקורא את הכתבה שיש לכם הציבור הערבי יותר מעשר בתי ספר ביפו שמבצעים מיבחני קבלה לבית הספר שלכם,בוחרים את התלמידים הטובים ואת כל היתר ישר לחצר האחורית עירוני ז,לא מיתקבל על הדעת שבשיעור אחד ידברו בשלוש או ארבעה ספות ביחד רוסית,ערבית ,עברית ואני יודע מה עוד.בנזי היקר אנחנו הורי התלמידים מחזקים את ידך ותומכים בך וזה דבר לגיטימי ביותר לבקש שבבית הספר היהודי היחיד ביפו יש לדבר בשיעור בעברית בילבד .מי שלא רואה את הדברים באותו העין רשאי לעזוב ,נדיה מספיק עם הצביעות שלך ושל משראוי תגידו את האמת,אתם לא פועלים באמת מתוך אכפתיות ליפו ,אתם דואגים להישאר בחיים אנחנו כאן כמו שאומרים.דואגים לרייטינג שלכם נטו .
תגובה חדשה
6. זה עצוב כמה שזה מצחיק
דקלו שם-טוב, יפו ג' , (16/07/2011)
המנהיגות הערבית תעשה הכל בכדי להנציח את עצמה! במקום לדאוג נטו לאוכלוסיה הערבית שאותה הם אמורים ליצג? יוצרים במקום זאת שנאה ובוז "אם אלה המנהיגים מה עם שולחיהם". יפו מאוחדת יוצרת כוח!התעלמות יוצרת ניכור. תנו לנו להנות מהחיים המשותפים ביחד ותפסיקו להלהיט את הרוחות במיוחד שאף אחד לא יוצא נשכר מזה. דקלו שם-טוב