בשבוע שעבר הקראנו את "הבית של יעל" ובשבוע הקרוב ביום רביעי ה- 23.06.10 בשעה 17:00 נקריא במרכז את הסיפור " תירס חם" מאת מרים רות.
בסיפור "תירס חם" הצורך של הילדים הינו להיות שייכים לקבוצה והסיפור של "תירס חם" מספר כיצד נוצרת הקבוצה סביב התירס והשיר שהם ממציאים.
סביב השיר כל פעם מצטרף ילד נוסף וכך לאחר שעוד אחד מצטרף ועוד אחד נוצרת קבוצת הילדים. |
ילד בשם אופיר יוצא לרחוב בהתלהבות, שר ומתופף את המנטרה המקסימה: בים-בם-בם, תירס חם".
ילד שמח מדביק אחריו עוד ילדים, וכך בסופו של דבר, שיירה של ששה ילדים רעשנים (וללא ליווי הורים) הולכת בשיירה ובעליצות ושרה את הפזמון.
בסיפור "תירס חם" הצורך של הילדים הינו להיות שייכים לקבוצה והסיפור של "תירס חם" מספר כיצד נוצרת הקבוצה סביב התירס והשיר שהם ממציאים.
סביב השיר כל פעם מצטרף ילד נוסף וכך לאחר שעוד אחד מצטרף ועוד אחד נוצרת קבוצת הילדים.
הצורך בקבוצה מתבטא בהתפתחות קבוצת הילדים הבאה לידי ביטוי בכך שפתאום מופיעה המילה אנחנו.
קבוצות ילידם מופיעות בעיקר בגילאים אלה סביב משחק מסוים כמו בסיפור יש סיפור של התירס והם נהנים מללכת יחדיו ולשיר ביחד.
כיוון שילדים לא עובדים וכיוון שבגיל הגן עדיין לא לומדים אז הפעילות העיקרית שלהם ביחד הינה בזמן מפגש, משחק או פעילות אומנותית.
ילדים מאושרים להיות ביחד
"כל הילדים בגיל הגן הינם אומנים- זמרים, מוסיקאים, דרמטולוגים" מדברי יאנוש קורצ'אק.
זה בדיוק מתבטא באיך שהילדים בסיפור "תירס חם" עושים את השיר ומקיימים תהלוכה. כך, נבנית הצגה ודרמה עד לאכילת התירס החם.
זהו סולם מאוד טבעי בהתפתחות הילד.
עולם הילדים הינו עולם של אומנות, בעוד בגיל בית הספר כל הילדים כבר מתעניינים בחוקים מדעיים.
בגיל הגן כל הזמן יוצרים הילדים יש מאין, כלום עם כלום.
כך גם בסיפור יש כבר תופים ויש הרבה כלי נגינה ויש כבר תהלוכה ואז כבר נוצר קרקס שלם.
התנהלות זו של הילדים בסיפור מאוד מבטאת את דרכם של ילדים בקבוצה בגיל הזה.
מה שאין בסיפור זה שכאן, בניגוד לחיי הילדים, לכולם מעמד שווה.
בד"כ יש מעמדות בקבוצות הילדים – יש תפקיד של מנהיג, סגן, סגן של הסגן, מונהגים ועוד. בסיפור "תירס חם" לא מובלט שיש עמדות כוח שונות בתוך המערכת.
זכות היתר הכי חשובה של המנהיג בחברת הילדים הינה לקבוע במה ישחקו, איזה תפקידים ישחקן, מה תהיה העלילה ואיך זה יגמר.
למנהיגים יש יותר יכולת להשפיע על המציאות.
יש להם יותר חופש בחירה. |
זכות היתר הכי חשובה של המנהיג בחברת הילדים הינה לקבוע במה ישחקו, איזה תפקידים ישחקן, מה תהיה העלילה ואיך זה יגמר.
למנהיגים יש יותר יכולת להשפיע על המציאות.
יש להם יותר חופש בחירה.
בקבוצת הילדים יש את הילדים היותר חלשים והם בד"כ ישאו בתפקידים של החתול, הכלב או התינוק – תפקידי המסכנים ,וזכות ההשפעה שלהם על המשחק הינה נמוכה.
בסיפור שלנו האוכל הינו חלק מהתענוגות והוא מוצג כתענוג – לא כעונש ולא כחובה אלא ככיף, סיפוק אמיתי.
בהצלחה ולהתראות בשעת הסיפור הבאה,
צוות מרכז הורים ילדים
רח' עירית 17 נווה גולן
טל. 03-5089939
כתבו: גליה רבינוביץ ולימור אביגד-שפיץ
|