אירועי השבוע האחרון ביפו השאירו רבים מהציבור היהודי פעורי פה.
שדרות ירושלים נחסמו לשעה ארוכה וקריאות "אללה אכבר" היוו קולות רקע לחסימה.
אללה אכבר ושמע ישראל
החגיגות לרגל שחרורו קיבלו מהר מאוד צביון לאומני יותר מאשר שמחה של משפחה אשר בנה משוחרר מהכלא ושב הביתה.
כיכר השעון הכניסה העמוסה ליפו בשעות אחר הצהרים והערב, קושטה בדגלי פלסטין ובשלטים של "ברוך הבא לפלסטין". בני נוער חילקו דגלוני פלסטין לנהגים החולפים
הקריאה "אללה אכבר" מקביל לקריאת "שמע ישראל" ביהדות, אולם בקרב הציבור הישראלי קיבל ביטוי זה קונוטציה שלילית ומזוהה עם קריאה לקראת מתקפה או פיגוע, כך שכל קריאה שכזו, במיוחד בעוצמות שהיא נקראה ברחוב היפואי, גרמה להרבה מהעוברים ושבים ולנוסעי התחבורה הציבורית והפרטית להרים גבה ואפילו להרגיש זיעה קרה במורד הגב.
השדרה נסגרה לרגל שחרורו של האסיר היפואי חאפז קונדוס, אחרון האסירים הביטחוניים, ששוחרר לאחר 28 שנות מאסר.
שמחה משפחתית או חגיגה לאומנית?
החגיגות לרגל שחרורו קיבלו מהר מאוד צביון לאומני יותר מאשר שמחה של משפחה אשר בנה משוחרר מהכלא ושב הביתה.
כיכר השעון הכניסה העמוסה ליפו בשעות אחר הצהרים והערב, קושטה בדגלי פלסטין ובשלטים של "ברוך הבא לפלסטין". בני נוער חילקו דגלוני פלסטין לנהגים החולפים.
השיח בקרב אילו שחזו באירוע הפך לשיח קשה ונוקב נגד העירייה, נגד הממשלה ונגד האזרחים הערבים של יפו.
בחדרי חדרי, גם כול הדוגלים בשוויון ומתהדרים בדעות שמאלניות, דיברו בגנות ההפגנה לציון יום הנאכבה, שהתרחשה דווקא בכניסה הראשית ליפו, המשמשת כציר תיירות.
צעדה כחול לבן
לפני מספר חודשים נרעש הרחוב היפואי בעקבות צעדה שנערכה על ידי חברי הגרעין התורני ביפו.
בצעדה הונפו דגלי הלאום והיא לוותה בשירי "עם ישראל חי" וכדומה.
אבנים וקריאות גנאי ליוו את הצועדים. נציגי הציבור הערבים של יפו זימנו פגישה דחופה עם ראש העירייה וביקשו לגנות את האירוע.
מציאות מורכבת
צורך בשוויון ובהכרה בזהות העצמית הינן בקשות לגיטימיות וחשובות, אולם כשחיים בעיר מעורבת לא חיים בואקום.
יש להבין גם את הצד השני. לא רק את רצון ההנהגה לגבש ולחזק את הקהילה שלהם, אלא להקדיש מחשבה מעמיקה ומשכילה - כיצד ניתן לחזק את עצמך ולגרום לאחר להבין אותך
המציאות היפואית מורכבת.
נכון שיש לתת לכל קבוצה את המקום שלה, אולם פרנסי העיר צריכים לעצור לרגע ולהבין כי האירועים הללו מובילים להתדרדרות קשה בחיים המשותפים ביפו ומושכים גורמים קיצוניים להגיע הנה וליצור פרובוקציות נוספות.
הציבור היפואי הדומם לא רואה בעין יפה את ההתנהלות העירונית , את העובדה כי לציבור הערבי מותר ואילו הציבור היהודי חייב ל"הלך על ביצים" כדי לא לפגוע ברגשות הציבור הערבי.
אפשר גם אחרת
צורך בשוויון ובהכרה בזהות העצמית הינן בקשות לגיטימיות וחשובות, אולם כשחיים בעיר מעורבת לא חיים בואקום.
יש להבין גם את הצד השני. לא רק את רצון ההנהגה לגבש ולחזק את הקהילה שלהם, אלא להקדיש מחשבה מעמיקה ומשכילה - כיצד ניתן לחזק את עצמך ולגרום לאחר להבין אותך.
כיצד לגבש זהות מבלי לחנך דור חדש לעוינות ולשנאה.
כיצד לדעת להכיל גם את האחר על דעותיו המנוגדות.
מסובך ומורכב ככול שיהיה התהליך, הרי שהוא חייב להתחיל היכן שהוא, אלא שבמציאות היפואית לעיתים נדמה כי אנו כולנו מגיעים שוב ושוב, לפינות ללא מוצא.
כמה נקודות :
- לא צריך להיפחד מדגל פלסטין - זה דגל של המדינה הפלסטינית שתקום לצד ישראל ולא במקום ישראל.
- יפה אמרת ש"אללה ואכבר" מקבילה ל"שמע ישראל" ואכן היא מקבלת קונוטציה שלילית - וזה נובע בעיקר מדעות קדומות וסטראוטיפים.
-כליאו של חאפז הינה סמל להרבה דברים בעיקר לחוסר צדק ,
קונדוס הורשע בעבירות של חברות בהתאגדות אסורה, זריקת רימון, החזקת כלי יריה ושותפות לנשיאת כלי יריה. כמו כן, הורשע גם בניסיון בריחה מבית הסוהר שבו ריצה את עונשו על עבירות אלה. - העונש הנו מוגזם לכל משפטן בר דעת ביחס לעבירות זהות שבוצעו ע"י אנשים אחרים.
-אמנם לא נכחתי בשום אירוע מאירועי הקבלה שנעשו לקונדוס אך אפשר לראות בתקשורת הערבית כל צעד שהוא עושה , מזכיר קצת את התקשורת הישראלית בעת שחרור גלעד שליט.
-זה לא שבכל פעם אנחנו מגיעים לדרך ללא מוצא - אנחנו תמיד בדרך הזו - זה פשוט כמו גלים לפעמים למטה ולפעמים למעלה.
-אני דוגל בחיים משותפים וחושב שיש מקום לכולנו אבל כל עוד הסכסוך יימשך תהיה לכך השפעה אדירה על חלקים כבירים בציבור הערבי ישראלי.
תגובה חדשה
2. גברת סופי במילה אחת: חגיגות עבור ברוך גולדשטיין
אמירה, יפו, (23/05/2012)
עד היום, מהללים בשמו
עד היום עולים לקברו
עד היום מתייחסים לקברו כעלייה לרגל
עמדו מול השגרירות הטורקי ושרו שירי גנאי נגד ערבים ומוסלמים.
למה כשזה נוגע לשמחת ערבים. זה חייב להיות אחרת?
כל מה שעשה חאפז מצוין לשבח. או שרצית שגם חלק מבית קברות המוסלמי טאסו שיימכר לחברת בניה ישראלית - בדומה למה שנעשה בבית קברות המנשייה ועבד לנבי?
תלמדו קודם לבקר את הזבל שיש בצד שלכם, עד שלא תתקנו אותו אין להם מה לבוא בטענות לצד השני.
תגובה חדשה
3. ועוד נקודה: תעברי על הסרטון הנכסף של עובדה
אמירה, (23/05/2012)
ביוטיוב. על איך שמתייחסים לאסירים הפלסטינים. סרטון שהמדינה העדיפה להסתיר במשך 5 שנים. סרטון שעד היום המדינה והמשטרה והצבא מסרבים לפרט באיזה כלי נשק נעשה שימוש בכדי "לתרבת" את האסירים. כשזה נחשף, אף פרופסור לא כתב על זה. ורק אחרי פדיחות שכאלה אנו מרגישים גאים לחגוג. ומצידי שכבישים ימשיכו להיחסם, כל עוד הטרנזיט של היהודים הדתיים (קבלת שבת הדלקת נרות) יודעת לעצור , לעשות דווקא ולרדת לרקוד ולשמוח. כל עוד המתנחלים יודעים לעמוד ולקלל מול מסגד איל נוזהא שבשדרות ירושלים.
תגובה חדשה
4. לסופי הכושלת
איברהים נגאר, יפו, (23/05/2012)
כנראה סופי בזמן האחרון אף אחד לא מתייחס אלייך אז מרוב השיעמום התחלת להיתעסק במאמרים גזעניים ושקריים ומצתים שכמוך רק להזכיר לך שיפו ליפואים שזה אימר אנחנו העם הפלסתיני ואנחנו נחילית מתי ואך נשמח ונגוג ואף כוך על עלי אדמות יכול לשנות את זה
תגובה חדשה
5. מאמר איום
דניאלה, יפו, (24/05/2012)
המאמר לא היה ראוי לתגובה כשקראתיו לראשונה,
אך עתה משנוספו תגובות בעמוד,
אני שמח לראות קולות שפויים, מנומסים, בוגרים.
אני מבקש להוסיף את הסתייגותי: המאמר דוחה וגזעני.
תגובה חדשה
6. איברהים היקר
ספי, יפו, (24/05/2012)
אחת מהגדולות שלנו כבני אדם היא היכולת להקשיב לדברי האחר זה לא אומר שחייבים לקבל אותם, אבל חשוב לדעת גם מה האחר מרגיש וחושב. קשה לי להבין מה גזעני בציון תחושות הבטן של הציבור היהודי ביפו. אני משמשת ככלי להעברת מידע והדברים נכתבו בעקבות השיח בחדרי חדרים כי לצערי אנשים חוששים, יתכן ששווה לך לפעמים להקשיב לצד האחר ולא להיות סגור בתוך עצמך. כשדבר מסויים מכעיס אותנו זה כנראה מרמז על כך שלא מתאים לנו לשמוע את האחר. כול אחד לוקח את הכתוב למקום שהכי נוח לו. אם נוח לך להרגיש כי אני משועממת וגזענית זה בסדר אבל זה עדיין לא משנה את התחושות ברחוב היהודי. אשמח להסתובב איתך ברחוב על מנת שתשמע גם את הצד השני. לכול מטבע יש שני צדדים.
תגובה חדשה
7. למה לא להקשיב?
רוית, יפו, (24/05/2012)
יש להבין גם את הצד השני. לא רק את רצון ההנהגה לגבש ולחזק את הקהילה שלהם, אלא להקדיש מחשבה מעמיקה ומשכילה - כיצד ניתן לחזק את עצמך ולגרום לאחר להבין אותך.
תגובה חדשה
8. משמעות "האחר"
מיכאל, יפו, (24/05/2012)
הכותבת חוזרת ומציינת את "האחר" ואת החובה להקשיב לו. אמנם "האחר" הפך מושג פופולרי בתרבות הישראלית, בלי ממש ההבנה של החובות המוסריות והקשיים האונטולוגיים שהוא מביא יחד עימו (אני מניח שהכותבת לא קראה את לוינס ולא את מרטין בובר, ואם אני טועה, זאת משום שאין סימן לכך בדבריה),.
כמו בן, "האחר" הוא מושג פילוסופי, ולא פוליטי. בדמוקרטיה (כמו שלנו) יש רוב ויש מיעוט, ומכאן שאין שוויון מוחלט. אם המדינה - פניה, סמליה, שלטונה, איפיוניה כולם - הם יודיים, וצורת הביטוי של המיעוט (הערבי) מוגבלת, הרוב צריך להתאמץ ולהכיל, לקבל ולאפשר את הביטויים הללו. הוא יכול להמשיך ולהתאמץ כך שהמיעוט לא ירגיש מבודד ואומלל, וביטויי הזהות שלו לא ייהפכו אלימים, והוא בתורו לא ירגיש מאוים.
הרי אם תחשוב על זה טוב הכותבת, הרוב שמרגיש מאוים חי בניתוק. הרי הוא הרוב, השולט! והדרישה של הרוב שיקשיבו לו ויקבלו אותו צריכה לבוא רק לאחר שיקשיב ויקבל את "האחר" מצידו, את המיעוט. אין מה לעשות - זה לא מצב של שווים מול שווים.
ולגבי ביטוי רגשותיו של הציבור היהודי, אני מבקש שהכותבתתפסיק לאלתר לדבר בשמי.
תגובה חדשה
9. למיכאל ממשמעות "האחר"
רבקה, יפו, (24/05/2012)
מיכאל מעניין כמה שנים אתה גר ביפו , ובאיזה איזור של יפו
כיהודיה ויהודיה חילונית אני מצפה שכן יהיה ציויון יהודי ביפו כאן נולדתי כאן נולדו הורי וכאן נולדו ילדיי כפי שאני לא מונעת מערבי יפו או מכל אחד אחר לחוג את חגיו ביפו אני מצפה שלא ימנעו מימני זאת אותי מעניין האם ילדיך לומדים יפו בבתי הספר שלנו או שרק גרים כאן כי המקום יוקרתי וכתושב המדינה אני מצפה שאתה וגם התושבים האחרים לא בני הלאום היהודי לא יחגגו שיחרור מחבל ביפו עד לאן הגענו ?ועוד לעשות זאת בגיבוי של המיימסד מעניין אם בסוריה או במצריים או בירדן היו עושים את מה שעושים ביפו
תגובה חדשה
10. לא יעזור
השועל, יפו, (24/05/2012)
אנו יהודי יפו שנמצאים פה עוד מימי יונה הנביא לא נעזוב את יפו לשלטון הפורעים לא תהלוכות למען מחבלים לא מואזינים רועשים לא צבועים שמטיפים לדו קיום ותומכים בטרור יפחידו אותנו!עם ישראל חי ויחיה בארצו גם אחרי שבני ישמעאל יעלמו
תגובה חדשה
11. הפחדה לצורך הפחדה
הדולפין, יפו, (25/05/2012)
אז היו עם דגלי פלסטין ביפו! ביג פאקן דיל! מה רע? את לא ראית ישראלים בארה"ב עם דגלי ישראל? מה כל כך מוזר בזה? הם ישראלים והם פלסטינים. אם פחות אנשים היו מדברים כמוך בהתנשאות כאילו הם צריכים רשות ממך להניף דגל פלסטיני, אולי באמת היינו מגיעים לדו קיום אמיתי.
אנא תפסיקי לדבר בשם "היהודים" ביפו. הדברים שאת כותבת פשוט לא נכונים.
תגובה חדשה
12. הפגנות
ארז חבושה, תל אביב, (25/05/2012)
הם כל פעם בקטנה מרימים ראש לראות איפה הגבול והבעיה שאנחנו אשמים. מותחים את הגבול כל פעם מחדש. אני ממש בעד שוויון אבל שיהיה דו צדדי ולא כמו שיש היום
הרי איפה נשמע שיהודי ירים ראש באיראן? בסוריה? לא מדבר כבר על הפגנות שבכלל אסור ליהוגים.
כואב אבל אני ממש ממש סקפטי שעם קיצוניים ערבים וקיצונים מהשמאל היהודי איי פעם יהיה שקט אמיתי
כל שנותר זה לרחם על הילדים שלנו והילדים של הילדים שלנו
תגובה חדשה
13. עם ישראל חי
ליאור, יפו, (25/05/2012)
אים כל הכבוד יפו היתה ותישאר של יהודים ולא יעזור למי שחושב אחרת שיהייה שבת שלום וחג שמח
תגובה חדשה
14. תשובה לרבקה (תגובה 9)
מיכאל, יפו, (25/05/2012)
שלום רבקה,
לשאלתך, סבי ובתי הגיעו ליפו בשנים הראשונות לאחר קום המדינה והתיישבו בבית נטוש בעג'מי.
את "מצפה שלא ימנעו ממך" צביון יהודי כלשהו בחייך הפרטיים והציבוריים. הערבים תושבי יפו מצפים ללא פחות:
סוף להזנחה, לאפליה, בסמלים כמו שמות רחובות ובשיטור (רדיפה אחר ערבים) והסתה (מצד יהודים ימנים קיצוניים).
אני מבקש לחזור על דבריי: אין דין הציפייה שלך כיהודיה כדין הזכאות של הערבים כמיעוט. למה כל כך קשה ליהודים לאפשר שוויון אמיתי מהותי במקום להתעסק בציפייה שלהם ובמה מגיע להם?
בברכה
תגובה חדשה
15. טעות לגבי ימניים קיצוניים למיכאל
רבקה , (25/05/2012)
מיכאל אני לא חושבת שספי כתבה את זה בגלל היותה ימניתקיצונית" הרי מי שהייתה פעילה די חזק במאהל בגן השנים לטובת היושבים בו (וכמדומני ישבו רק משפחות ערביות ) הייתה ספי אז להגדיר אותה כימנית קיצונית הצחקתני או להגיד שהשיטור נגד האוכלוסיה הערבית נו באמת אני רוצה לראות אותך טס ביפו ושוטר לא יעצור אותך אני רוצה ליראות שתקלל שוטר והוא לא יעצור אותך כמובן שכאשר אתה שודד או סוחר בסמים ואתה לא חשוב מה יהודי ערבי פיליפני יעצרו אותך על מה התלונה לצערי הרב כאשר מתחת לבית שלך בשעה 4 לפנות בוקר יושבים חבורה של ילדים עם נרגילות ומוזיקה רועשת ואתה מזמין משטרה האם הם באים? אז לידיעתך אצלנו לא ולא קשור מי הנערים אז בבקשה לפני שאתה ות דברים כאלו תעשה ניסיון לדבר עם התושבים עצמם פשוטי העם כמוני גם היהודים גם המוסלמים גם הארמנים וגם הנוצרים שהחיים שלנו בשכנות טובה לאורח שנים ולא ניגררים אחרי אלו שמעונינים להגיע לכסא בעיריה אןו בכנסת ויש רבים מאלו בקרב תושבי יפו מכל הלאומים ביי וחג שמח רבקה
תגובה חדשה
16. קולות מבפנים
מאת דקאלו שם-טוב, יםו ג', (25/05/2012)
ההתנצחות על מי גזען יותר או מי שמאלני יותר אינם הפתרון לבעיה! הקיום ההדדי ביפו ישתנה רק ביום שנכיר אחד את השני ולא את הסטריאוטיפים בלבד! אנחנו חלק מהמדדינה וחלק מהפלנטה וכמי שעוסק שנים בשיתוף פעולה בין יהודים וערבים תמיד הגענו למבוי הסתום והוא "הפחד מה יגידו השכנים?" יהודים וערבים כאחד. פעם נעשה נסיון חשוב לדעתי .של מפגש יהודי ערבי באולם שבגן כרוניגן שבו היו חמישה פנלים על נושאי חיים משותפים. יצרתי הכרות עם הרבה ערבים שכול רצונם הוא לחיות את חייהם בשלום בשקט ובשלווה. אנו צריכים היום ודחוף מפגש כזה שינוהל על ידי תושבים ומנהיגות מקומית לא דוקטורים ולא פרופסורים אלה "עמך מול עמך" גם אם לא להסכים לפחות לדעת איפה כול צד טועה!?. כמה שפניתי אל כלל הגורמים העירונים לתת חסות ללא השתתפות לא צלח הדבר בידי אולי אם כול אלה שהגיבו יפנו אלי ניצור איזה לחץ פנימי של התושבים ונפסיק לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. דקאלו שם-טוב האיש והחזון
תגובה חדשה
17. חבל שזה מה שקורה במדינה הזו!!!
יפואית, (30/05/2012)
מספיק עם השטויות והשקרים האלו, היית יכולה לומר את מה שאמרת בלי צורך לשקר, איפה העובדות? מי אמר שדגלי פלסטין חולקו למען שחרורו של חאפז קונדוס??
וגם אם כן, זה לגטימי במקרה של "אסיר ביטחוני"!!!
מה אתם בהלם מדגלי פלסטין...
מי שנושא ומחלק את דגל פלסטין הוא לאו דווקא נגד מדינת ישראל..
תנסו לחשוב יותר חיובי... שתי מדינות לשני עמים!!
תגובה חדשה
18. 4 הזרמים הפוליטיים של ערביי "ישראל"
ג'קי, יפו, (04/06/2012)
כדאי שהציבור היהודי יידע את האמת על אזרחי מדינת ישראל הערבים.
1.התנועה האיסלמית-אין לה אבחנה בין תושבי פלסטין (רובם סעודים ומצרים שהיגרו הנה) אלא "אומה" תחת שריעה כשהיהודים והנוצרים במקרה הטוב הם בני חסות.
2.הנצריסטים-כמו עזמי וזובי הם גם רוצים "אומה" ערבית אחת גם הם שוללים מדינה יהודית אבל על רקע לאומי וזהות ערבית אחת.
3.בני הכפר- הקמת מדינת פלסטין במקום ישראל וגירוש היהודים (תשאלו את חטיב הוא כבר יסביר לכם)
4.עדאלה- מחיקת מדינת ישראל כיהודית(הם מצהירים כי הם רוצים לגרש אותנו איזה מזל)
ערביי יפו הולכים ומקצינים זו הבחירה שלהם ימי העבר עלולים לחזור על ראשם.
תגובה חדשה
19. תגובה לרבקה
רמי, יפו, (12/06/2012)
אם את חושבת שקונדוס מחבל אז יצחק שמיר ובגין ושטרן וכולם מולטי-טרוריסטים. מה לעשות שלכל צד יש את הנרטיב שלו. אז אל תטיפי מוסר ואל תעשי את עצמך יפואית אסלית כיי אין דבר כזה. יפו היתה ועודנה אם הזר. יפואי אסלי זה יפואי מהסרטים.
תגובה חדשה
20. לשועל מיפו
רמי, יפו, (12/06/2012)
באמת? ומה קרה למשך 2000 שנה? איפה הייתם? לך חפש טיפשים לשכנע אותם בהבל שלך. אתה מעוות את האמת.
תגובה חדשה
21. תגובה לארז חבושה
רמי, יפו, (12/06/2012)
בבקשה אל תשווה מדינות לא-דמוקרטיות למדינה שמנסה להיות דמוקרטית... תהיה יותר הגון ותשווה את המדינה למדינות דמוקרטיות...
תגובה חדשה
22. לג'קי הפילוסוף
רמי, יפו, (12/06/2012)
כמעט חשבתי שאתה מרצה באוניברסיטה עד שהגעת לבני הכפר ויותר מכל עדאלה... אתה פשוט הרגת אותי מצחוק....אתה פשוט ירדת לרמות שאי אפשר לתאר והוכחת את רמת משכלך הנמוכה ובגלל זה אני רק אגיב בצחוק אחד גדול חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח