‏יום רביעי ‏24 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  "זה לא משחק ילדים"
"זה לא משחק ילדים"
בכירי הקהילה הערבית ביפו מגיבים על האירועים האחרונים בעיר. מיוחד לפורטל יפו
 מאת: גיל מועלם דורון
‏יום שלישי ‏11 ‏אוקטובר ‏2011. צילומים: יח"צ
כתובות נאצה על הקברים (צילום יאפא48)
כתובות נאצה על הקברים (צילום יאפא48)
שתף |
 
בעקבות השחתת הקברים בית הקברות המוסלמי של יפו, הצהיר  עם סמי אבו שחאדה, חבר מועצת העיר מרשימת בל"ד, כי אילו היו מעמידים לדין את הרב עובדיה יוסף ואישי ציבור אחרים שהסיתו בעבר נגד ערבים, ייתכן ולא הייתה השחתת הקברים.

אבו שחאדה: מצבנו חמור
התקשורת הציגה ביום ראשון את מעשה השחתת הקברים כמעשה קונדס של נערים אוהדי כדורגל. הערכות מסוג זה שסתרו את ההערכות הראשונות, לפיהן מדובר בקבוצה מאורגנת של הימין הקיצוני, הופיעו גם במקומות אחרים. "אם אכן נערים ונדליסטים עשו זאת", אומר אבו שחאדה. "זה חמור כמה וכמה מאשר אילו עשתה זאת קבוצה ימנית קיצונית. אם מעשים כאלו נעשים כלאחר יד בגלל משחק כדורגל, מצבנו חמור. כך גם לגבי זריקת בקבוק התבערה על בית הכנסת, אותה אני מגנה בכל לשון". 
אבו שחאדה. שנים של הסתה
אבו שחאדה. שנים של הסתה

מדוע לדעתך השחיתו קברים?
"זו תוצאה של שנים רבות של הסתה נגד הציבור הערבי ומנהיגיו. אם הרב עובדיה יוסף היה מועמד לדין בגין ההסתה שלו נגד הציבור הערבי, למשל כשכינה אותנו בשם נחשים, רשעים ואיחל למותנו, אז אולי מבצעי הפשע הזה היו חושבים פעמים. התפשטות הגזענות והשנאה בחברה הישראלית הן לא תופעה שהתחילה או תסתיים בעיר, אבל עלולות להיות לה השלכות הרסניות ומרחיקות לכת על החיים כאן. 

ביקורו של חולדאי ביפו ומחאתו נגד חילול הקברים הייתה מכובדת ובמקום, אבל יש צורך במעשים. למשל, ההפגנה של יהודים וערבים נתנה תקווה לתושבי העיר המעורבת. בכלל, אני סבור כי תל אביב יפו יכולה להיות נושאת הדגל לערכים בנושאים של רב תרבותיות, דמוקרטיה ולחיים משותפים על בסיס של שוויון מלא".
 
"התפשטות הגזענות והשנאה בחברה הישראלית הן לא תופעה שהתחילה או תסתיים בעיר, אבל עלולות להיות לה השלכות הרסניות ומרחיקות לכת על החיים כאן"
חבש: אנחנו על סף תהום
פיטר חבש, סגן יו"ר העדה הנוצרית האורתודוקסית בעיר, מתקשה להאמין לדברי התקשורת כי מדובר במעשה קונדס ותולה חלק ניכר מהאשמה בגרעין התורני שהתיישב בלב עג'מי: "אין לי ספק שמדובר בקבוצה לאומנית, אבל גם אם מדובר בנערים – זה לא משחק ילדים שנעשה כדרך אגב. היה כאן תכנון, פריצה לתוך בית הקברות והשחתה. זה לא כתיבת סיסמה באיזו סמטה, או צעקה במשחק כדורגל. אני מאמין שזה לא ייעצר כאן ושאנחנו על סף תהום".

מה לדעתך עשוי לעצור את ההידרדרות?
"בכמה דקות אי אפשר להקיף את הפתרונות האפשריים. יש צורך בסדרת פעולות החל מתחום ניהול נכסים ועד תחום החינוך, כדי למנוע הישנות של פעולות כאלו. יש להבין כי אנחנו עומדים מול בדלנים חדורי שנאה שעלולים להצית את כל העיר. ראינו כבר מה הייתה התגובה בזריקת בקבוק התבערה על בית הכנסת. זוהי תגובה פסולה ומטופשת שבדיוק משחקת לידי הלאומנים שרוצים להבעיר את השטח".
משהראווי. דרך קלה ופחדנית
משהראווי. דרך קלה ופחדנית

מה דעתך על הגינוי שנתן רון חולדאי?
"אני מעריך אותו על דבריו, אבל גינוי צריך להיות מגובה במעשים. ללא נקיטת מעשים לעומק ולרוחב, המצב לא ישתנה. באופן אישי, אני מהרהר בפנייה לאו"ם ולאיחוד האירופי כדי לשמור על המקומות הקדושים לנו ועלינו, אם הדבר לא ישתנה".

משהראווי: מסיתים את הדיון
חבר המועצה מסיעת מר"צ, אחמד משהראווי, לא מתפלא שחילול בית הקברות נעשה דווקא ביפו: "זה המשך ישיר לשריפת המסגד בטובא אלגבריה והדרך הקלה ביותר להגיע לכותרות. מלבד זאת, זו גם הדרך הקלה והפחדנית ביותר לפגוע במרקם העדין של יחסי יהודים וערבים בערים המעורבות. ראינו איך במהירות הדבר הביא לזריקה של בקבוק תבערה לבית כנסת – דבר שהוא פשוט בלתי ייאמן. אני גם לא חושב שהפגנות עם דגלי פלסטין עוזרות לנושא. אישית אני יודע כי הם משמשות פוטו אופרטיונטי למתנחלי הימין בעיר לגיוס כספים מחו"ל".
"היה כאן תכנון, פריצה לתוך בית הקברות והשחתה. זה לא כתיבת סיסמה באיזו סמטה, או צעקה במשחק כדורגל. אני מאמין שזה לא ייעצר כאן ושאנחנו על סף תהום"

מדוע לדעתך מתרחשים הדברים דווקא עכשיו?
"אני חושב שיש קבוצה בחברה הישראלית שהמחאה החברתית 'גנבה' לה את ההצגה, מחאה שאיחדה קבוצות שונות, בכללם הציבור הערבי, למטרות אזרחיות – והקבוצה הזו מנסה להסית את הדיון בחזרה לנושא הסכסוך תוך כדי העצמתו".

ראשי הציבור היפואי נפגשו השבוע עם מפכ"ל המשטרה לדון בדרכים שונות להילחם בתופעה, וכן כיצד לבנות יחסי אמון בין המשטרה לציבור הערבי. בנוסף, הגיש משהראווי בקשה מהעירייה לתקציבים עבור עמותות הדת היפואיות לצורך החזקת המקומות הקדושים. "בתי הקברות פרוצים, אין חומות או גדרות כמו שצריך והם מוזנחים", הוא טוען.  

בשבת הקרובה יתקיים מחנה עבודה בשטח בית הקברות לניקוי ולשיפוץ המקום. משהראווי מקווה לראות את כולם, יהודים וערבים, מפשילים שרוולים. "אנחנו נהפוך את האסון הזה לגורם מאחד", הוא אומר.  

תגיות:   חילול קברים ביפו   ערבים ביפו   גזענות ביפו   

תגובות  לכתבה זו 3 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  סוף סוף אתם מדברים לעינין במקום לצעוק בהפגנות.
גבי, יפו, (11/10/2011)
 2.  וועד הנאמנים של ההקדש המוסלמי
יוסי, יפואי, (12/10/2011)
 3.  המראה
דקאלו שם-טוב, יפו ג', (16/10/2011)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |