‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  השמאל היפואי לאן?
השמאל היפואי לאן?
שבוע לפני שפקחי העירייה הגיעו לפרק את האוהלים ברוטשילד, התקיים מפגש ראשון של נציגי השמאל ומפלגת בל"ד בפרט על גג ביתו של חבר המועצה סמי אבו שחאדה
 מאת: גיל מועלם דורון
‏יום שני ‏03 ‏אוקטובר ‏2011. צילומים: גיל מועלם דורון
בל"ד בהפגנת דיור ביפו
בל"ד בהפגנת דיור ביפו
שתף |
 
רבות דווח על מעגלי השיח במאהלי המחאה. בשבוע שעבר, רגע לפני שהגיעו הפקחים לפרק את המאהלים ברוטשילד, התקיים מעגל כזה על גג בניין ביפו. במעגל השתתפו חברי הכנסת של מפלגת בל"ד, חנין זועבי וג'מאל זחאלקה, פרופסור יהודה שנהב, פרופסור אמנון רז-קרקוצקין (נונו)  חברים במאהל המחאה ברוטשילד וביפו, נשות הוועדה העממית של יפו, חברות בתנועת סולידריות ועוד. 

פרופ' שנהב. לא מסכים על הכול
פרופ' שנהב. לא מסכים על הכול
את הפגישה כינס על גג משרדי רשימת יאפא, חבר המועצה סמי אבו שחאדה. זה לא מקרי שדווקא אבו שחאדה, חבר המועצה היחידי שהיה בין מקימי מאהל המחאה הערבי יהודי ביפו קידם את הדיון, מאחר שהדים לדיון שהתקיים על הגג ניתן היה לשמוע במאהל יפו בחודשיים האחרונים.

שובל של אומללות וסבל
המפגש היה אחד מסדרת מפגשים עתידיים שמטרתם לבדוק מחדש את עמדות השמאל הישראלי בכלל, ותנועת בל"ד בפרט לאור מחאת האוהלים ועל רקע התהליכים החברתיים והפוליטיים במזרח התיכון. השאלה המרכזית בפגישה הראשונה הייתה מה מקומם של בל"ד והפלסטינים בישראל במחאה החברתית, והאם אפשר לנתק את המחאה החברתית מזו הפוליטית.

אעבד שאהדה, אחד ממקימי המאהל ביפו, נתן עדות אישית איך בפגישה בשדרות רוטשילד במאהל הנוער העובד והלומד השתיקו אותו ויצאו נגדו, כאשר עשה חיבור בין המצב הכלכלי והחברתי של ערבי ישראל לבין מחיקת מעמד הביניים של ערבי ישראל במלחמת 1948
ג'מאל זחאלקה פתח את הדברים בציטוט של מישל פוקו: "אסור לתת לפוליטיקה להשאיר אחריה שובל של אומללות וסבל" והצהיר כי זה מה שעושה הדמוקרטיה הישראלית. "דמוקרטיה אמיתית לא יכולה להיות דמוקרטיה ללא מדינת כל תושביה. בקריאה לצדק, תנועת המחאה התעלמה כמעט לחלוטין מנושא השוויון".
 
את דבריו חיזקה חברת הכנסת חנין זועבי שאמרה כי השוויון האזרחי לא יוכל להתממש ללא שוויון לאומי והכרת הישראלים בזהות הלאומית הפלסטינית של התושבים הערבים בגבולות 48. עם זאת, היא הדגישה כי בל"ד: "נגד טוהר אתני או לאומניות כי הדגל שלנו הוא מדינת כל אזרחיה". קרי שוויון זכויות מלא לאזרחים הפלסטינים. דבר שהובטח במגילת העצמאות אך לעולם לא מומש.  

היא קבלה על כך שהתקשורת מעוותת את המסרים של המפלגה ואינה מדווחת על פעילות חבריה בחקיקת חוקיים הקשורים לשוויון וצדק אזרחי. למרות ששני חברי הכנסת הודו כי הם לא הרגישו חלק מ"הישראלי החדש" שנוצר בתנועת מחאת האוהלים, המפלגה כן פרסמה הצהרת תמיכה במחאה וחבריה הקימו מאהלי מחאה במספר ערים וכפרים.   

 

קול המזרחים
פרופסור יהודה שנהב ופרופסור אמנון רז-קרקוצקין (נונו)  ייצגו את היהודים התומכים בגלוי במפלגת בל"ד. שנהב הצהיר כי אינו מסכים עם כל מה שבל"ד מצהירה או עושה, אך הדגיש כי מפלגה זו פועלת על מצע של שוויון מלא ולא מתוך עמדה קולוניאליסטית: "זו המפלגה היחידה בה יהודים ופלסטינים יכולים לנסח מצע פוליטי דרך שאלת 48 – כי זה שורש העניין. היא גם המפלגה שיכולה לשאול שאלות קשות ולאתגר את המבנה הפוליטי הקיים ולחבר בין השאלות של צדק חברתי לצדק פוליטי". 

בנוגע למחאה החברתית, טענו שני הפרופסורים כי זו הייתה או עודנה "מחאה של קונצנזוס. זה היה מפגן הלאומיות הגדול ביותר שהיה פה". עבור פרופסור שנהב המחאה הסתכמה בהופעתו של אייל גולן מעל במת המחאה בכיכר המדינה.
 
רון. הזהות הלאומית מפרידה
רון. הזהות הלאומית מפרידה
ייתכן ועמדה זו נובעת מצפייה במחאה בטלוויזיה, אך הדברים הרגישו אחרת במאהל יפו ואף במאהל 1948 שהוקם בשדרות יפו על ידי מוחמד ג'בלי ואחרים. ג'בלי טען בפגישה כי המחאה אפשרה יצירת קואלציות חדשות שמרגישות כי אין להם חלק במנגנון הציוני המדכא גם כלכלית וגם פוליטית.

זמירה רון, פעילה במאהל יפו, נתנה דוגמה לחיבור שנעשה בין מאהל יפו למאהלי שכונת התקווה ובת ים שרובם מאוכלס במזרחים. לטענתה, דווקא עניין הזהות הלאומית הפלסטינית או ליתר דיוק סממניה החיצוניים, הם שאיימו למוטט את הקואליציות החדשות שנוצרו. היא התייחסה בדבריה להרמת הדגל הפלסטיני דווקא על ידי אודי אלוני (בנה של שולמית) בבלוק המשותף באחת מההפגנות, וטענה כי למעשה הטקטיקות והעמדה שבצעד זה באו לשמר את ההגמוניה האשכנזית ושוב להפריד בין המזרחים לפלסטינים.
 
מדינת כל אזרחיה
מנגד אי אפשר היה להתעלם מהתגובות הקשות שזכו ערבים וגם יהודים, שניסו לחבר בצורה הצהרתית בין צדק אזרחי לדיכוי ולאי השוויון מאז 48 ועד היום. אעבד שאהדה, אחד ממקימי המאהל ביפו וחבר ברביטה (הוועד למען ערביי יפו) נתן עדות אישית איך בפגישה בשדרות רוטשילד במאהל הנוער העובד והלומד השתיקו אותו ויצאו נגדו, כאשר עשה חיבור בין המצב הכלכלי והחברתי של ערבי ישראל לבין מחיקת מעמד הביניים של ערבי ישראל במלחמת 1948, העלמת רכוש וקרקעות של הפלסטינים הפליטים וכן הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל. אפילו בנייר העמדה של מאהל יפו, בעיית 48 הוזכרה בצורה מינורית בלבד בהקדמה לנייר הדרישות בנוגע לבעיית הדיור ביפו.
 
למרות שכל הדוברים בדיון הסכימו על כך שצדק יוכל להתממש רק במדינת כל אזרחיה (ישראל לצד פלסטין או מדינה דו-לאומית), על הדרך למימוש צדק חברתי ופוליטי לא הייתה הסכמה. 

מחד נשמעו קולות בעיקר של פעילים יהודים (בעיקר מזרחים) ופלסטינים שהשתתפו בצורה אקטיבית במחאת האוהלים, לפיהם יש צורך בדיבור אחר – חברתי  וכלכלי – שמנכיח את העוול שנעשה לפלסטינים תושבי מדינת ישראל ומכאן להצביע על הסיבה הקולוניאליסטית, הגמונית-ציונית, ואף הגזענית שעומדת בבסיס הפלייה זו. 

מצד שני, חברי הכנסת של בל"ד ואיתם גם מספר פעילי שמאל אשכנזי הדגישו כי ללא גיבוש הלאומית הפלסטינית בקרב אזרחיה הערביים של מדינת ישראל, והכרה של החברה היהודית בזכות הלאומית, לא יתקיים צדק ושוויון אמיתיים.
 
כיהודי-ערבי וכמי שהיה ועודנו פעיל במאהל יפו, אני סבור שמאהל המחאה הערבי יהודי יצר חלל שבו מצב זה מתאפשר. השאלה האם גג הבניין בו יתקיים המפגש הבא יהיה גם כה פתוח ופורה כפי שהיו כנפות האוהל.

תגיות:   שמאל פוליטי ביפו   פעילים חברתיים ביפו   מחאת הדיור   יהודה שנהב     

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כתבה מעניינת! (לת)
מירה טל , יפו , (04/10/2011)
 2.  נשמע שהם יותר מפולגים
רוני, המרונית, (04/10/2011)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |