‏יום שישי ‏26 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  בית יפואי
בית יפואי
דקאלו שם טוב מיפו ג' עושה חשבון נפש לקראת השנה החדשה וקורא לכולם להתחבר יחדיו ביפו המאוחדת: "אף אחד לא יחליף את המטר מרובע שלו ביפו תמורת חיים בארצות ערב או אפילו ברמאללה"
 מאת: שם טוב דקלו
‏יום חמישי ‏29 ‏ספטמבר ‏2011. צילומים: אילוסטרציה
העולם גזור מחלקות קטנות
העולם גזור מחלקות קטנות
שתף |
 
רגע לפני הרגע הגורלי של חשבון הנפש בינינו לבין בוראנו, נזכרתי בקשר בין חג הרמדאן שסיימו לא מכבר אחינו המוסלמים לבין ראש השנה ויום הכיפורים, שני חגים הקשורים אחד לשני בארוחות ובהסתגפות הגוף והנפש.

חתונה בשמואל בן עדיה
חתונה בשמואל בן עדיה

 
לנו זה לא יקרה
הסביר לי מוסלמי על מהות הרמדאן שאחד הסממנים של הצום הוא "להשוות בין עני ועשיר" לבין מי שאין פת לחם בידו, לבין מי שיש לו בשפע, אבל הוא כרגע כעני ואביון. חודש מול חודש ותקווה למחר, חודש של הזדככות לקראת המחר החדש, אבל משום מה, אנחנו כמו אחרי כל אירוע טראומטי, שוכחים אותו במהירות שיא וחוזרים לנתיב הבטוח של "לנו זה לא יקרה!".

ההבנה הבסיסית שהעולם שאנחנו חיים בו גזור מחלקות קטנות שמחוברות לחלקות אחרות של שטח ושל אנשים אחרים עם דעות אחרות ועם מושגי הבנה אחרים, אך החיבור בינינו הוא שיוצר את סוג החיים שאנחנו חיים בו ולא רק ביפו ולא רק בתל-אביב רבתי, אלא בתוך היקום כולו.
 
בתי ספר מעורבים מעלים את הרמה, את הדיאלוג ואת השפע בהבנת הזולת, ההיסטוריה התרבותית משפיעה וגורמת לקחת את היופי של הצד השני ולאמץ אותו בחיי היומיום. גטו רוחני הוא טוב למי שנמצא למעלה, שבונה קבוצה עיוורת שתלך אחריו וזה מה שנותן לו את הכוח והעוצמה, והשאר הם עדר המהנן בראשו לאות הסכמה
ולמה אני נכנס לזה כאן ועכשיו? כי אני מאמין בחיים הוגנים ובידיעה כי ללא שיתוף פעולה לא נוכל לחיות חיים נוחים, או לפחות חיים רגילים, כי כל ההוויה היומיומית שלנו מתחילה להתבסס על קנאה ושנאה שאנחנו רוצים לראות אחד אצל השני. אנחנו יוצרים את המציאות ההרסנית הזאת מבלי להתחשב בעצמנו, כי בסופו של דבר אנחנו הנפגעים העיקריים של עצמנו אנו. 

בתי ספר מעורבים מעלים את הרמה, את הדיאלוג ואת השפע בהבנת הזולת, ההיסטוריה התרבותית משפיעה וגורמת לקחת את היופי של הצד השני ולאמץ אותו בחיי היומיום. גטו רוחני הוא טוב למי שנמצא למעלה, שבונה קבוצה עיוורת שתלך אחריו וזה מה שנותן לו את הכוח והעוצמה, והשאר הם עדר המהנן בראשו לאות הסכמה.
 
עוני רוחני
עג'מי כגטו הולכת ונעלמת כי היא עוברת תהליך של מודרניזציה. הסמטאות הצרות, החצרות, הנרגילה והקפה על שרפרף קלוי בחבלים כבר לא מתאימים לעידן הטלוויזיה, הסדרות והחדשות ואפילו לא של הריהוט החדש שלא מתאים יותר לבתים רחבי המידות שחיינו בהם פעם.
עוני רוחני של חושך תרבותי
עוני רוחני של חושך תרבותי

אני רוצה לחזור אל העוני, אל המילה הנוראית הזאת שלא מאפשרת תקומה וזקיפות קומה, עוני שלא תמיד מתבטא בכסף, בדיור או בכלכלה, אלא בעוני רוחני של חיים בחושך תרבותי של פחד מהאחר של חוסר ביטחון מלהישאר לבד והגרוע מכל, להוכיח שאתה קיים על ידי אלימות פיזית ומילולית של התקבצות לצורך יצירת רוע, במקום לנתב את עצמנו ליצירה של חוויה ערכית עם כל המשאבים הניתנים לנו, גם אם נראה לנו שאינם מחולקים נכון.

שלח לי שקט
ומשפט על השכונה שבא אני גר. כולנו או רובנו הוותיקים אנו מפונים מבתים שנהרסו למען הקדמה. אנו שהתרגלנו לחצר, קיבלנו שכנים מעלינו מצדדינו ומתחתינו, פתאום כל פתיחת מים בניאגרה בלילה נקפה את מצפוננו שמא אנחנו מפריעים למישהו מהשכנים. 

תליית הכביסה, המים הנוטפים, ניקוי החלונות או ניעור מפת השולחן כל אלה נלמדו כדי ליצור קיום משותף ללא מריבות, ללא צעקות ומעל לכל להוריד את מפלס האלימות, כי למדנו שכשם שמפריעים לנו, אנחנו מפריעים לאחרים. 

קלטנו בשכונה עלייה ואנו קולטים את מפוני עג'מי הצעירים שמנסים להפוך את השקט שנרכש בחיים המשותפים לחלק מהחיים החדשים שלהם. אבל הוא, דווקא הוא שמתסיס את האווירה בהתנהגות שלא הולמת "חיים משותפים".
 
קלטנו בשכונה עלייה ואנו קולטים את מפוני עג'מי הצעירים שמנסים להפוך את השקט שנרכש בחיים המשותפים לחלק מהחיים החדשים שלהם. אבל הוא, דווקא הוא שמתסיס את האווירה בהתנהגות שלא הולמת "חיים משותפים"

להוריד את הגדר
יפו כעיר הקדומה באגן הים התיכון סופגת את המרחב והמרקם של החיים מסביבנו, אך מי שמביט לתוך עצמו פנימה, יודע שהמרחב שלו זו יפו הפרטית שלו. יפו שאולי מתחברת נפשית לעולם הרוחני המלהיט את הסביבה, אך אף אחד, גם לא המתלהם הגדול ביותר, לא יחליף את המטר מרובע שלו ביפו תמורת חיים בארצות ערב או אפילו ברמאללה. 

אז הפנייה שלי לכולנו היא כמעט אחידה, מאז שהיינו משני צידי הגדר "ברחוב יפת", וזה להוריד את הגדר המפרידה בינינו, להוריד את התסכול, לא לומר למה לו יש ולי אין, אלא לפנות לשאלה מה לעשות כדי שגם לי יהיה. לעשות הכול כדי ליצור את התשתית האנושית והפנימית  ולהתחבר כמו בית משותף אחד גדול. בית יפואי.

תגיות:   עג'מי   שכונות ביפו   קהילה ביפו   חגים ביפו   רמדאן   

תגובות  לכתבה זו 6 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כל מילה בסלע
תורג'י, יפו, (29/09/2011)
 2.  שנה טובה דקלו
נורית, יפו, (29/09/2011)
 3.  גם הערבים לא יחליפו
שלומית, עג'מי, (29/09/2011)
 4.  די להכליל כבר! אני אשכנזי
הדולפין היפואי, עג'מי, (29/09/2011)
 5.  אין עליך דולפין!
מירה, יפו, (30/09/2011)
 6.  דולפין תסתכל סביב
מזרחית יפואית, (30/09/2011)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |