דקאלו שם טוב מיפו ג' עושה חשבון נפש לקראת השנה החדשה וקורא לכולם להתחבר יחדיו ביפו המאוחדת: "אף אחד לא יחליף את המטר מרובע שלו ביפו תמורת חיים בארצות ערב או אפילו ברמאללה"
רגע לפני הרגע הגורלי של חשבון הנפש בינינו לבין בוראנו, נזכרתי בקשר בין חג הרמדאן שסיימו לא מכבר אחינו המוסלמים לבין ראש השנה ויום הכיפורים, שני חגים הקשורים אחד לשני בארוחות ובהסתגפות הגוף והנפש.
חתונה בשמואל בן עדיה
לנו זה לא יקרה
הסביר לי מוסלמי על מהות הרמדאן שאחד הסממנים של הצום הוא "להשוות בין עני ועשיר" לבין מי שאין פת לחם בידו, לבין מי שיש לו בשפע, אבל הוא כרגע כעני ואביון. חודש מול חודש ותקווה למחר, חודש של הזדככות לקראת המחר החדש, אבל משום מה, אנחנו כמו אחרי כל אירוע טראומטי, שוכחים אותו במהירות שיא וחוזרים לנתיב הבטוח של "לנו זה לא יקרה!".
ההבנה הבסיסית שהעולם שאנחנו חיים בו גזור מחלקות קטנות שמחוברות לחלקות אחרות של שטח ושל אנשים אחרים עם דעות אחרות ועם מושגי הבנה אחרים, אך החיבור בינינו הוא שיוצר את סוג החיים שאנחנו חיים בו ולא רק ביפו ולא רק בתל-אביב רבתי, אלא בתוך היקום כולו.
בתי ספר מעורבים מעלים את הרמה, את הדיאלוג ואת השפע בהבנת הזולת, ההיסטוריה התרבותית משפיעה וגורמת לקחת את היופי של הצד השני ולאמץ אותו בחיי היומיום. גטו רוחני הוא טוב למי שנמצא למעלה, שבונה קבוצה עיוורת שתלך אחריו וזה מה שנותן לו את הכוח והעוצמה, והשאר הם עדר המהנן בראשו לאות הסכמה
ולמה אני נכנס לזה כאן ועכשיו? כי אני מאמין בחיים הוגנים ובידיעה כי ללא שיתוף פעולה לא נוכל לחיות חיים נוחים, או לפחות חיים רגילים, כי כל ההוויה היומיומית שלנו מתחילה להתבסס על קנאה ושנאה שאנחנו רוצים לראות אחד אצל השני. אנחנו יוצרים את המציאות ההרסנית הזאת מבלי להתחשב בעצמנו, כי בסופו של דבר אנחנו הנפגעים העיקריים של עצמנו אנו.
בתי ספר מעורבים מעלים את הרמה, את הדיאלוג ואת השפע בהבנת הזולת, ההיסטוריה התרבותית משפיעה וגורמת לקחת את היופי של הצד השני ולאמץ אותו בחיי היומיום. גטו רוחני הוא טוב למי שנמצא למעלה, שבונה קבוצה עיוורת שתלך אחריו וזה מה שנותן לו את הכוח והעוצמה, והשאר הם עדר המהנן בראשו לאות הסכמה.
עוני רוחני
עג'מי כגטו הולכת ונעלמת כי היא עוברת תהליך של מודרניזציה. הסמטאות הצרות, החצרות, הנרגילה והקפה על שרפרף קלוי בחבלים כבר לא מתאימים לעידן הטלוויזיה, הסדרות והחדשות ואפילו לא של הריהוט החדש שלא מתאים יותר לבתים רחבי המידות שחיינו בהם פעם.
עוני רוחני של חושך תרבותי
אני רוצה לחזור אל העוני, אל המילה הנוראית הזאת שלא מאפשרת תקומה וזקיפות קומה, עוני שלא תמיד מתבטא בכסף, בדיור או בכלכלה, אלא בעוני רוחני של חיים בחושך תרבותי של פחד מהאחר של חוסר ביטחון מלהישאר לבד והגרוע מכל, להוכיח שאתה קיים על ידי אלימות פיזית ומילולית של התקבצות לצורך יצירת רוע, במקום לנתב את עצמנו ליצירה של חוויה ערכית עם כל המשאבים הניתנים לנו, גם אם נראה לנו שאינם מחולקים נכון.
שלח לי שקט
ומשפט על השכונה שבא אני גר. כולנו או רובנו הוותיקים אנו מפונים מבתים שנהרסו למען הקדמה. אנו שהתרגלנו לחצר, קיבלנו שכנים מעלינו מצדדינו ומתחתינו, פתאום כל פתיחת מים בניאגרה בלילה נקפה את מצפוננו שמא אנחנו מפריעים למישהו מהשכנים.
תליית הכביסה, המים הנוטפים, ניקוי החלונות או ניעור מפת השולחן כל אלה נלמדו כדי ליצור קיום משותף ללא מריבות, ללא צעקות ומעל לכל להוריד את מפלס האלימות, כי למדנו שכשם שמפריעים לנו, אנחנו מפריעים לאחרים.
קלטנו בשכונה עלייה ואנו קולטים את מפוני עג'מי הצעירים שמנסים להפוך את השקט שנרכש בחיים המשותפים לחלק מהחיים החדשים שלהם. אבל הוא, דווקא הוא שמתסיס את האווירה בהתנהגות שלא הולמת "חיים משותפים".
קלטנו בשכונה עלייה ואנו קולטים את מפוני עג'מי הצעירים שמנסים להפוך את השקט שנרכש בחיים המשותפים לחלק מהחיים החדשים שלהם. אבל הוא, דווקא הוא שמתסיס את האווירה בהתנהגות שלא הולמת "חיים משותפים"
להוריד את הגדר
יפו כעיר הקדומה באגן הים התיכון סופגת את המרחב והמרקם של החיים מסביבנו, אך מי שמביט לתוך עצמו פנימה, יודע שהמרחב שלו זו יפו הפרטית שלו. יפו שאולי מתחברת נפשית לעולם הרוחני המלהיט את הסביבה, אך אף אחד, גם לא המתלהם הגדול ביותר, לא יחליף את המטר מרובע שלו ביפו תמורת חיים בארצות ערב או אפילו ברמאללה.
אז הפנייה שלי לכולנו היא כמעט אחידה, מאז שהיינו משני צידי הגדר "ברחוב יפת", וזה להוריד את הגדר המפרידה בינינו, להוריד את התסכול, לא לומר למה לו יש ולי אין, אלא לפנות לשאלה מה לעשות כדי שגם לי יהיה. לעשות הכול כדי ליצור את התשתית האנושית והפנימית ולהתחבר כמו בית משותף אחד גדול. בית יפואי.
כל כך צודק דקלו, וואלה מאמר שצריך לפרסם אותו בעיתונות הארצית. במיוחד מה שעושים הצעירים שבורחי םמעג'מי בגלל הכסף לשכונות הס=דרומיות כל מיני סלבס ואשכנזים שאין להם כסף ומחפשים לשנות את המקום ואת התרבו תשלו ודורשים שקט שאי אפשר לנשום לידם, שילכו לרמת אביב שם יש שקט וגם לא צפוף בגלל זה יש שקט אבל יקר נורא
תגובה חדשה
2. שנה טובה דקלו
נורית, יפו, (29/09/2011)
ירבו כמוך
תגובה חדשה
3. גם הערבים לא יחליפו
שלומית, עג'מי, (29/09/2011)
גם הערבין לא יחליפו את הבתים המסכנים שלהם בשביל רמאללה וארצות ערב. זאת הבעיה פה. אם יפו תתפוצ. זה יהיה על זה.
תגובה חדשה
4. די להכליל כבר! אני אשכנזי
הדולפין היפואי, עג'מי, (29/09/2011)
אני באתי לפני כמה שנים כבר ליפו. גר פה עם אשתח והילד. יש לי שכנים ערבים מוסלמים ונוצרים ויהודים מקסימים. ויש פחות. תחליפו דיסק כבר- זה יפו השפויה שדוגלת בדו קיום אמיתי לעומת יפו של כאלה שסתם באים לחיות פה כי זה טרנדי. זה לא אשכנזים מול מזרחים או יהודים מול ערבים. זה מי בעד בניה חיובית של הידברות ומי רוצה לריב על שליטה. אני בעד ההידברות והדו קיום. יחיו פה כולם. כל מי שרוצה לחיות עם האחרים לצידו. כולל הרעש וכולל הבלאגן. יפו. שנה טובה
תגובה חדשה
5. אין עליך דולפין!
מירה, יפו, (30/09/2011)
יאללה דו קיום. רק שיקשיבו גם בממשלה.. אמן. שנה טובה לכולם.
תגובה חדשה
6. דולפין תסתכל סביב
מזרחית יפואית, (30/09/2011)
דולפין בשביל לגור בעג'מי עם אישה וילד, יענו בבית לבד ולא שותפים, ובית נורמלי לא דיר חזירים של חדר וחצי, צריך הרבה הרבה כסף. הרבה. אז אל תספר לי זה לא אשכנזים ומזרחים. מי עושה משכורות כאלה?? רק אשכנזים. עוד לא ראיתי בעג'מי ליד הים מזרחים מסתובבים, יש שם רק אשכנזים, נוצרים ויהודים. בזה אתה צודק.