‏שבת ‏20 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  אמנות או נמות
אמנות או נמות
פרויקט מיוחד במכללת מנשר בתל אביב מאפשר לסטודנטים ערבים מיפו ללמוד אמנות ומעניק להם נקודת פתיחה שווה בתעשייה הישראלית. בואו ליום הפתוח
 מאת: אורלי בויום
‏יום רביעי ‏14 ‏ספטמבר ‏2011. צילומים: יח"צ
מתקשים לספק תיק עבודות
מתקשים לספק תיק עבודות
שתף |
 
תמיד תהיתי כיצד ייתכן שאין מספיק צלמים, פסלים, אדריכלים ובכלל אמנים ערבים ששמותיהם מתנוססים באי אלו כתבות, מגזינים וגלריות. אז זהו, שיש אמנים רבים ומוכשרים במגזר הערבי ששואפים לעשות וליצור את האמנות הבוערת בדמם, ורק מחפשים אחר ההזדמנות שתאפשר להם לחיות כאמנים. 

הבעיה היא שבשלב הראשון, הרבה לפני טבילת המכחולים וקביעת הצמצם, עליהם להתגבר על קשיי שפה, סקפטיות משפחתית וממסדית, ובירוקרטיה.
שניר: "אומרים שזה לא מכניס כסף, אין מה לעשות עם זה, והאמנות לרוב נתפשת כתחביב וכמקצוע לא רווחי, לא כדאי ולא ממש מכובד. אז אמנם כמי שאוהבת צילום לא הסכמתי עם הדעות שלהם, אבל אני חייבת להודות שהושפעתי מהן"
 
נקודת זינוק חדשה
אחוז גדול מהחברה הערבית חי מתחת לקו העוני, כך שהשקעה באמנות נתפשת כמותרות. המועצות המקומיות יעדיפו להשקיע בעניינים בוערים ו"חשובים" יותר ובבתי הספר התיכוניים אין מגמות אמנות מושקעות ומתוקצבות כמו אלה אשר קיימות בבתי הספר של האוכלוסייה היהודית בארץ. 

כתוצאה מכך, צעירים ערבים רבים אינם נחשפים לתחומי האמנות השונים, והמעטים שכבר מבקשים ללמוד אמנות במוסדות השונים להשכלה גבוהה, מתקשים לספק תיק עבודות ולעבור את הרף הגבוה של מבחני הכניסה.





נקודת הזינוק של תיכוניסטים ערבים המבקשים להתפתח בתחום האמנות אינה שווה לזו של אלה אשר הקדישו זמן רב מלימודיהם בתיכון לנושאים אלה במסגרת המגמות המיוחדות. 

כדי לתת מענה לתיכוניסטים ערביים המעוניינים לפתח עצמם כאמנים, הוקם בבית הספר לאמנות מנשר בתל אביב פרויקט של מכינה חינמית בתחומי אמנות, צילום, קולנוע ועיצוב ביוזמתה של עדנה פסט, עו"ד במקצועה.

"יזמתי ואף מימנתי את הפרויקט מתוך אמונה במתן שוויון הזדמנויות בחינוך למגזר הערבי, ומעבר לכך, יש לי גם חיבה אישית לתחום האמנות, מאחר שהבן שלנו הוא אמן וידאו. במשך זמן רב חיפשתי למעשה את הדרך לשלב בין נושא האמנות לשוויון, ומי שעזרה לי, הביאה את הרעיון ומיקמה אותו במנשר הייתה ד"ר טל בן-צבי שהיא מומחית לאמנות פלסטינית ישראלית".
 
מרחיבים אופקים
המכינה נוסדה לפני שלוש שנים במטרה לתת מענה לאותם צעירים וצעירות שעברית אינה שפתם הראשונה ושיוצאים מבתי ספר תיכוניים נטולי מגמות אמנות. המכינה אורכת חמישה חודשים, שני ימי לימוד שבועיים שבמהלכם המשתתפים מקבלים שיעורים מעשיים ועיוניים עם מיטב המרצים (בערבית ובעברית), מכינים תיקי עבודות, עורכים סיורים בגלריות ובמוזיאונים ונפגשים עם אמנים מן השורה הראשונה בארץ.

ידעיה: "המטרה העיקרית שלנו היא לתת לאותם צעירים ערבים קרש קפיצה לעולם האמנות: קולנוע, עיצוב - תחומים שאינם נמצאים באופק של תלמידי התיכון הערבים"
נדיה חילו, חברת כנסת לשעבר ומי שמקדמת את הפרויקט, מברכת על הפרויקט הפותח אופקים חדשים בפני הסטודנטים הערבים. "הפרויקט חושף אותם לתחום האמנות, תחום שבמסגרות הלימודים שלנו לוקה בחסר, כל תלמיד או תלמידה שאוהבים את תחומי האמנות וחושבים להתקדם בתחום זה, מוזמנים להירשם לתוכנית המכינה, ומשם הדרך קלה יותר להמשך לימודים והתמחות בתחומי האמנות השונים".

אלה ידעיה ממנשר מחזקת את דבריה. "המטרה העיקרית שלנו היא לתת לאותם צעירים ערבים קרש קפיצה לעולם האמנות: קולנוע, עיצוב - תחומים שאינם נמצאים באופק של תלמידי התיכון הערבים".
 
"יש זלזול כלפי אמנות"
זהו ניסיון ראשון מסוגו בארץ לחשוף בפני תלמידים ערביים את מקצועות האמנות כחלק ממסגרת לימודים, ונראה שזה מצליח. 29 בוגרים מתוך 40 בוגרי המכינה כבר התקבלו ללימודי אמנות במוסדות אקדמאיים בצלאל, אוניברסיטת ת"א ומכללות שונות ברחבי הארץ. בעקבות הצלחת המיזם, מקווה עדנה פסט, יוזמת המכינה, לפתוח בשנים הקרובות מכינות נוספות בפריפריה.

אחת מבוגרות המכינה היא סופי שניר, שבדומה לאמנים ערבים רבים נאלצה תחילה להתמודד עם התנגדות המשפחה בדרך להגשמה. "אצלנו בחברה ובמשפחה יש זלזול כלפי אמנות, אומרים שזה לא מכניס כסף, אין מה לעשות עם זה, והאמנות לרוב נתפשת כתחביב וכמקצוע לא רווחי, לא כדאי ולא ממש מכובד. 

אז אמנם כמי שאוהבת צילום לא הסכמתי עם הדעות שלהם, אבל אני חייבת להודות שהושפעתי מהן. הלימודים במכינה במנשר עשו לי סוויץ' חזק בראש". בעקבות המכינה, הבינה סופי שהחלום שלה הוא לעסוק בצילום כמקצוע, ובימים אלו היא ממתינה לתשובות מכמה מוסדות אקדמיים ומקווה ללמוד בבצלאל בשנה הקרובה.
 
המכינה במנשר היא הסנונית הראשונה במגזר הערבי שמטפחת דור חדש של אמנים ויוצרים מובילים בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל ובחברה הישראלית והפלסטינית בכלל. 
היום בשעה 17:00 יתקיים יום פתוח במכינה. תוכלו להגיע ולהתרשם בעצמכם.

תגיות:   מכללת מנשר לאמנות   לימודים ביפו   אמנות ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
מלגות לסטודנטים לפי קריטריון מגורים ביפו
המכללה האקדמית ת"א-יפו
יום פתוח ללימודי תואר ראשון ושני
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |