‏יום שלישי ‏16 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  עושים שוק
עושים שוק
ביפו קונים הכול ליד הבית. דגים טריים, בשר, ירקות בלאדי ותבלינים. ימית הגר לוקחת אותנו לסיבוב קניות במטבח היפואי שלה, ששינה לה את הטעמים
 מאת: ימית הגר
‏יום חמישי ‏21 ‏יולי ‏2011. צילומים: נעמה גונצ'רובסקי
ברבורניות טריות. ככה צריכות להיראות
ברבורניות טריות. ככה צריכות להיראות
שתף |
 
זו יפו, לא תל אביב. אין צורך בסופרים ענקיים שיש בהם הכול, כי פה קונים כמו שסבתא שלי הייתה קונה: בשר בקצביה, דגים אצל הדייג, ירקות ופירות אצל הירקן, ממתקים בחנות ממתקים ולחם במאפיה.

הכול קרוב

 מוסר ים עם העור, מושלם לחריימה
מוסר ים עם העור, מושלם לחריימה
אני גרה שלושים שניות מהמאפיה, עשרים שניות מהקצב, עשר שניות מהדייג ודקת הליכה מהירקנים שלי. כבר שלוש שנים בערך לא עברתי בסופרמרקט ואין לזה מחיר. יש לזה מחיר, אבל הוא יותר זול.
דרך הקנייה שלי ביפו נהייתה פשוטה יותר - אני קונה מוצרים ומכינה מהם אוכל - אני לא קונה אוכל ורק מחממת אותו וזה משמעותי גם בריאותית, גם כלכלית ואף חברתית.

שלושת הקצבים
יש שלוש קצביות אהובות עליי ביפו ואני קונה בכולן. הקצב האהוב עליי הוא הרחוק ביותר, ממש בסוף יפת. תמיד יש לי הרגשה שהוא מזיז את העופות הפחות יפים הצידה, ומחפש אחד במיוחד בשבילי. 

אצל חינאווי יש הפרדה בין בשר בקר לבשר עוף, ולפני הרבה זמן שמעתי שיש חיידקים שונים אצל כל אחד ולכן ההפרדה הכרחית. יש לו סכינים נפרדים לעניין, משטחי חיתוך שונים ומטחנות בשר שונות. ביקרתי אף במטבח של המסעדה שלו בראשון והכול הבריק ונצץ שם וכך נראית גם המעדנייה ביפו, מה שבתוך המטבח נמצא גם מחוצה לו.

השירות אצלו מאוד אדיב ואני מקבלת עצות איך לשמור את הבשר בצורה נכונה, טיפים לבישול והצעות למתכונים.
בימי שישי בבוקר אפשר לשמוע מהחלון אנשים המוכרים ארגזים שלמים של פירות וירקות. אני לא דוברת ערבית לצערי, אז אני אף פעם לא מבינה מה הם צועקים לתוך הרמקול, אבל אין פעם שלא חזרתי עם ארגז שלם של ירק כלשהו

את העוף, הם נוהגים להזכיר לי, יש לשים במקפיא מיד כשאני מגיעה הביתה. אם אני רוצה לשמור אותו במקרר, עליי לשים אותו במרינדה. בקר לעומת זאת, יכול להישאר במקרר יומיים שלושה, אך לא בתוך שקית ניילון אלא בתוך מגבת לחה ובפינה חשוכה במקרר.

אצל הקצב תמיד יש מישהו לפניי בתור. אני מסתכלת על מה שהוא קונה, שואלת אותו איך הוא מכין את מה שהוא קונה ואז כשהוא הולך – אני קונה בדיוק את מה שהוא קנה הרגע ומכינה בבית. כך הכנתי פעם ראשונה קרפצ'ו לארוחת חברים, כך גיליתי את השייטל וכך למדתי בפעם הראשונה למלא עוף שלם.

מלבד הבשר יש לו סלטים, פסטות, רטבים, שימורים מיוחדים תוצרת חוץ ואין הרבה מקומות ביפו שאפשר להשיג בהם את כל השלל הזה. אז במקום להתרחק לטיב טעם התל אביבי, יש לנו את חינאווי.
אפונה טרייה. אפשר לקנות גם מקולפת
אפונה טרייה. אפשר לקנות גם מקולפת

אצל הקצב השני אני כלל לא קונה בשר. אפשר למצוא אצלו במיה קטנה, קטומה וקפואה ולא מדובר בבמיה הגדולה של סנפרוסט כמובן. תמיד כשאני עוברת שם, אני קונה קילו שעולה פחות מעשרים שקלים ואז כל מה שנותר הוא לקנות בצל ועגבניות ולרוץ הביתה לבשל. בשום מקום אחר ביפו לא מצאתי במיה כזאת, שהיא טובה באיכותה אף יותר מהטרייה שאני יכולה למצוא אצל הירקן.

אצל הקצב שליד הדואר, אני קונה תבלינים. יש לו באמת, ללא הגזמה, את כל התבלינים בעולם. ביפו למדתי להשתמש בתערובת המורכבת משליש כוס פלפל שחור ושני שליש פלפל אנגלי. השימוש של התבלין הזה הוא בכל תבשילי הבשר והירקות. גם באורז אני משתמשת בו, לפני שאני מוסיפה שקדים וצנוברים קלויים.

דגים, דגים
אין שום סיבה לגור ביפו ולא לקנות דגים טריים. אני אוהבת את הריח, אני אוהבת לראות את הדג בשלמותו לפני שמנקים לי אותו, אני אוהבת לראות את הקשקשים עפים באוויר, אבל גם מי שסובל מכל אלו יכול לעשות את ההזמנה בטלפון ורק לבוא לקחת.

פעם נהגתי לבשל דגים קפואים. חיפשתי את נסיכת הנילוס בשביל החריימה, ואת הברבוניות הקפואות לטיגון ואת הסלמון לתנור. ביפו יש הרבה חנויות דגים, אני מציעה לדבוק באחת ותמיד ללכת לאותו מקום. הדייג שלי מגלה לי כבר הכול. בימים שאני מגיעה והברבוניות קטנות מדי, הוא אומר לי לחכות לשמנמנים יותר ולשוב מחר. פירות הים שלו מגיעים טריים בשני וחמישי ויש מנות שהמידע הזה מאוד חשוב עבורן.
לפני שהגעתי ליפו, לא רק צורת הבישול שלי הייתה שונה, גם המגוון. יש עוד ירקות שמעולם לא ראיתי ואת כולם אני מגלה, לפי העונה, אצל הירקן

יחד עם ההרגל להכין דגים טריים מגיע האומץ לנסות את הדגים הטריים החדשים שבעבר לא ידעתי על קיומם, ואז מתחיל התענוג האמיתי: טונה אדומה מטוגנת, לברק בתנור, פסטה עם קוביות סלמון, חריימה מוסר ים וזה לא נגמר. תמיד יש דגים חדשים, תמיד מציעים לי הפתעות חדשות מהמקרר. כל כך קל להכין דגים, כל כך יקר לאכול אותם במסעדה וכל כך נעים לטגן אותם על הגריל בגינה בחוץ עם קצת שמן זית ותבלינים בתוך הבטן.

לפני שהגעתי ליפו, לא רק צורת הבישול שלי הייתה שונה, גם המגוון. יש עוד ירקות שמעולם לא ראיתי ואת כולם אני מגלה, לפי העונה, אצל הירקן. את חלקם אפשר אמנם למצוא רק בשוק, אבל חלק גדול מהם לא מצאתי בשום מקום פרט ליפו, כמו הכרוב הענק המתאים במיוחד לממולאים, סוגים שונים של שעועית ופול, מלפפון בלדי, סוגים שונים של דלעות. אפילו עלים כמו עלי גפן, מלוחיה וגרגיר שלא הייתי נוגעת בהם קודם, מגיעים לי למטבח היום.

יש לי ירקן וירקנית. הירקן קרוב לבית. חשוב לגלות מתי הוא מקבל סחורה חדשה ולהגיע ביום הזה. עם הזמן לומדים הכול. לקנות את החצילים כשהם קלים, את האבטיח כשהמקלון שלו יבש, קישואים כמה שיותר קטנים, ענבים רק בעונה ומלונים ומנגו שמריחים טוב מבחוץ.
רוזמרין. אפשר לקטוף בכל פינה ביפו
רוזמרין. אפשר לקטוף בכל פינה ביפו

מה עושים עם ארגז?
ויש לי גם ירקנית. הירקנית היא הרבה יותר מירקנית. היא מפתה בעזרת מתכונים, אך זה גרוע מכך. לירקנית אפשר להגיע עם סיר ריק, לבחור את הירקות שרוצים למלא ולשוב בעוד יומיים ולאסוף סיר ממולא בממולאים. לאורך כל השנה היא מציעה לי ירקות שאני לא מכירה ודרכים שונות להכין אותם. 

שבוע שעבר היא שלחה אותי הביתה עם דלעת בצורת קישוא ומתכון, כשחזרתי רק לרגע לספר לה כמה טעים יצא, היא שלחה אותי הביתה עם דובדבנים מיוחדים קשיחים ומתכון שכולל אותם יחד עם בשר.

הדבר האחרון שאני רוצה לספר הוא הדבר הראשון שקרה לי ביפו. בימי שישי בבוקר אפשר לשמוע מהחלון אנשים המוכרים ארגזים שלמים של פירות וירקות. אני לא דוברת ערבית לצערי, אז אני אף פעם לא מבינה מה הם צועקים לתוך הרמקול, אבל אין פעם שלא חזרתי עם ארגז שלם של ירק כלשהו. 

בשבוע שקניתי ארגז עגבניות בעשרים שקלים, הכנתי שקשוקה, קושארי, רטבים לפסטות, מטבוחה וזיתים ברוטב עגבניות. בשבוע של ארגז הבננות, הקינוחים חגגו אצלי במטבח. שייקים של בננות עם פקאן, עוגות עם קצפות בננות ותותים ועיגולי בננות מצופות שוקולד. ארגז המלא במרכיב אחד תמיד מעורר את היצירתיות במטבח ותמיד בדרך פלא מביא הרבה שכנים וחברים לאכול את כל התוצאות.

תגיות:   אוכל ביפו   קניות ביפו   שוק ביפו   ירקות ביפו   דגים ביפו   מאפיה ביפו   

תגובות  לכתבה זו 5 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  ללא
יעל שרוני, יפו העתיקה, (22/07/2011)
 2.  הירקן הזה והקצב ההוא - או שהחלטת לשתף אותנו
אודי , (22/07/2011)
 3.  ליעל ואודי
עורכת הפורטל , (23/07/2011)
 4.  יעל-חשבתי שמרשים רק לאמנים לגור בעתיקה איך הסתננת?
ברדוגו, יפו סיטי, (24/07/2011)
 5.  חבל, דווקא טיפים על מאיפה לקנות היו עוזרים יותר (לת)
גלי, תל אביב, (29/10/2012)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |