לפני שנתיים הייתי בלונדון. חבר לקח אותי לתחנת עגינה לאופניים, הוציא שני זוגות ולקח אותי לסיבוב בעיר. אחרי נסיעה של 20 דקות, הגענו לתחנת עגינה נוספת שהייתה ממש ליד יעדינו. האופניים חוברו לעמדה ואנחנו המשכנו את הסיבוב שלנו בלונדון. אני הייתי כולי מלא פליאה וקנאה בשירות הכה שיתופי-ניו-אייג'י-אירופי.
עכשיו, בשעה טובה, מצטרפת גם תל אביב יפו לפריז, ברצלונה, לונדון ואפילו ניו יורק ומשיקה את השירות המקסים הזה. תל אופן בעברית.
בעולם זה קיים רק ארבע שנים. בשנת 2007 הגה ראש עיריית פריז, ברטרד דלנו, את הרעיון להשכיר אופניים עירוניים, או יותר נכון "שותפות" על זוגות האופניים. לא הפתעה גדולה מבחור שהוא סוציאליסט.
מאז ועד היום נרשמו בפריז 42 מיליון פעולות שימוש באופניים עם מאות נקודות עגינה וכ-20 אלף זוגות אופניים. השירות נחשב להצלחה גם לאור העובדה ש"נעלמו" 7800 אופניים ועוד 11 אלף שניזוקו בצורה כזאת או אחרת. העירייה, אגב, משלשלת לכיסה כ-20 מיליון אירו בשנה.
בפריז השירות נחשב להצלחה, גם לאור העובדה ש"נעלמו" 7800 אופניים ועוד 11 אלף שניזוקו בצורה כזאת או אחרת. העירייה, אגב, משלשלת לכיסה כ-20 מיליון אירו בשנה
איך זה עובד פה?
אצלנו יתחילו ב-75 תחנות (כ-15 זוגות אופניים בכל תחנה) בפעימה ראשונה שהחלה באפריל ונמשכה עד סוף מאי. בפעימה השנייה יתווספו עוד 75 תחנות.
במפת תחנות העגינה שמופיעה באתר האינטרנט של העירייה מופיעות שש תחנות: כיכר השעון, נמל יפו, שד' ירושלים פינת בן צבי, הרצל 155, קדם 49 בירידה למדרון ומנדס פרנס (גינת טולוז). אני ראיתי עוד תחנה ביפת פינת ארליך (גן השניים).
בכל מקרה, התחנות עדיין לא פעילות ויהוו חלק מהפעימה השנייה.
איך לוקחים אופניים?
במסוף שבעמדת ההשכרה מוצגים עמודי העגינה בהם ישנם באותה העת אופניים הניתנים להשכרה בתחנה. לכל עמוד עגינה מספר. בוחרים במסך את עמוד העגינה אליו מחוברים האופניים הרצויים. בצדו השמאלי של הגלגל האחורי נמצאת קופסת נעילה עם כיסוי גומי, עליה כתוב: "הרם ולחץ לשחרור". מרימים את המכסה ולוחצים על הכפתור עם סמל המנעול הפתוח. עם שחרור כבל הנעילה משאירים אותו לצד העמוד.
לוקחים את האופניים ויוצאים לדרך.
תל אופן בלונדון
איך מחזירים אופניים?
עם סיום השימוש באופניים, מביאים אותן אל תחנת תל-אופן. כדי להחזיר את האופניים בתחנה, יש למצוא עמוד עגינה פנוי ולהעמיד את האופניים מצידו השמאלי. את כבל הנעילה המחובר לעמוד משחילים מצידה הימני של קופסת הנעילה עד שייצא מצידו השמאלי של הגלגל.
לחיצה על כפתור הנעילה תשמיע צליל "קליק". סה טו.
כמה זה עולה לנו?
תעריף השכרה
התעריף
מנוי יומי - יום חול
14 ₪
מנוי יומי - שבתות וחגים
20 ₪
מנוי שבועי
60 ₪
מנוי שנתי
280 ₪
קנסות
תעריף
איחור בהחזרת האופניים מעל 24 השעות הראשונות
1,200 ₪
איחור של 24 שעות נוספות או חלקן
800 ₪
סך קנסות מקסימאלי
4,500 ₪
דמי שימוש - משך השכרה
זמן מצטבר
תוספת תשלום
30 דקות מרגע ההשכרה
30 דקות
0 ₪ - חינם!
30 דקות נוספות או חלקן
60 דקות
5 ₪
30 דקות נוספות או חלקן
90 דקות
5 ₪
60 דקות נוספות או חלקן
150 דקות
20 ₪
60 דקות נוספות או חלקן
210 דקות
40 ₪
60 דקות נוספות או חלקן
270 דקות
80 ₪
כל 60 דקות נוספות או חלקן עד תום 24 שעות
330 דקות
100 ₪
אז מה היה לנו?
בסך הכול, אם נפרק את טבלת ההשכרות, יוצא שאם תשתמשו באופניים באופן סביר, השכרה לחצי שעה עד שעה או אפילו שעה וחצי, בהתחשב בכך שתעשו מנוי לשנה, ייצא לכם בערך 30-50 שקל בחודש מנוי ושימוש. פתרון לא רע לתושבים וגם לתיירים שימלאו את רחובותינו במהרה.
לגבי השירות ביפו, כרגע ישנן כשש או שבע תחנות כאשר השאיפה שיהיו יותר ויתנו יותר אופציה של מיקום השכרה והחזרה. בכל מקרה, לקפיצה לתוך תל אביב או לטיול במדרון, השירות יהיה מעולה. בואו רק נקווה שכולם ידעו לשמור על האופניים עצמן. זה בסיס ה"שותפות" באופניים.
לא ברור מה בדיוק קרה לתל-אופן. לא מחזירים טלפונים (הבטיחו לי ביום שבת שמנהל יחזור אלי "ביום ראשון על הבוקר" אחרי שנתקלתי ב-3 תקלות ושירות לקוחות נורא). התקשרו רק היום, הבטיחו שיבררו וכלום. האם תל-אופן נהיו חברות סלולר? מקווה שלא...
תגובה חדשה
2. קיפוח או פחד- יפו מקבלת פחות
לאמשנה, יפו, (12/07/2011)
ביפו היו מתוכננות הרבה יותר תחנות. מעת לעת כמות התחנות שיפתחו ביפו, לפי הפרסום באתר תל אופן הולך ומצטמצם. מה קרה לתחנה ביפת שפתאום כבר לא מופיעה במפה, מה עם התחנה באייזק חריף, המחרוזת ונחל הבשור?
תגובה חדשה
3. לא הכל מעודכן. יפו לא תקופח. יהיו הרבה תחנות....
הדולפין היפואי, יפו, (12/07/2011)
יותר ממה שמופיע במפה. יש עידכונים כל הזמן....
סבלנות ופירגון חברים.
סוף סוף מיזם חיובי...פרגנו
תגובה חדשה
4. ברצלונה אלק
מני, לב יפו, (12/07/2011)
תראו איך זה נראה בחול מסודר כאן אני שם את הראש שלי אם לא יגנבו אופניים. זה יותר מדי צפוני ליפו.
תגובה חדשה
5. מני, אם היית קורא את הכתבה היית רואה ש...
רני, יפו, (12/07/2011)
בפריז נגנבו כמעט 8000 זוגות...
גם שם זה יפואים גונבים?
תגובה חדשה
6. באמת תפרגנו
אדם (כתב פורטל), יפו, (12/07/2011)
דולי הכתבה הזות באמת היתה לענין אבל... השאלה היא למה בצפון תל אביב ליד תאטרון הבימה יש כול 20 מטר תחנה ולארוך כול הרחוב יש שם 4 תחנות וביפו אם נספור הכול יש איזה 5 תחנות והם אינם פעילות ובצפון תל אביב כול התחנות פעילות!
תגובה חדשה
7. יפו היא חלק מהפעימה השניה
הדולפין היפואי, יפו, (12/07/2011)
ואין מה לעשות- יש יותר מוניים כרגע במרכז תל אביב כי הגיוני יותר שיש שם יותר תנועה. מחודש אוגוסט נאמר לי שתחנות ביפו יהיו פעילות ויהיו עוד תחנות על אלה שכבר מופיעות במפות. יש גם ליד גן השניים, היום ראיתי בנמל יפו תחנה פעילה...לאט לאט ובסבלנות יהיה הכל
בוא נדבר עוד חודשיים שלושה ונראה
תגובה חדשה
8. לאדם (כתב פורטל)
איל, תל אביב, (12/07/2011)
זה חדש לי ומעניין מאוד לשמוע שהבימה זה בצפון תל אביב...
וכך גם שאר הקשקושים שכתבת: בכל איזור רמת אביב, הדר יוסף, רמת החייל, אפקה, צהלה וכו' אין אפילו תחנה אחת פעילה אז על מה אתה מדבר?? אפילו באיזור האוניברסיטה אין תחנה פעילה! לתשומת לב המקופח הנצחי - קשר למציאות לא יזיק.
תגובה חדשה
9. לאיל מתל אביב
ימית היפואית , (13/07/2011)
בשביל יפואי תל אביב כולה בצפון. מה זה צפון, האימא של הצפון. זה קודם כל.
דבר שני, לא נראה לי שאנשי אפקה וצהלה ממש צריכים את האופניים של העירייה. נכון? בינינו הם יכולים לקנות לחצי יפו אופניים נכון? תתחבר אתה למציאות.
תגובה חדשה
10. לימית היקרה
איל, תל אביב, (13/07/2011)
אני מבין שפתרת את הבעיה סופית ומצאת את הקשר בין דין שמיטה להר סיני. ברכות.
אבל אם כבר להמשיך את הקו שלך - גם תושבי יפו לא צריכים את האופניים של העירייה. בינינו הם יכולים לגנוב לכל צפון תל אביב את האופניים נכון?
ועכשיו ברצינות - אף אחד לא צריך לשלם לעירייה 240 שקל לשנה בתור מינימום על שכירת אופניים כשהוא יכול לקנות אופניים משומשים ב200. עושים את זה מטעמי נוחות בלבד.
המציאות קוראת לך, נסיון שני...
תגובה חדשה
11. לאיל מתל אביב
ימית היפואית , (13/07/2011)
אתה ממש חוצפן ומתנשא אבל נו, שוין, שיהיה.
איך אתה לועג לרש בצורה כזאת? היפואים יכולים לגנוב לתל אביבים ועוד לקבע את הסטראוטיפ של היפואי הגנב מול התל אביבי שלא עשה כלום חוץ מכסף כל החיים שלו על חשבון יפואים. לא, היפואים לא יכולים לגנוב אופניים כי הם לא גנבים וכן התל אביבים מהצפון יכולים להרשות לעצמם לקנות אופניים ולא צריכים את אלה של העירייה. מה לא ברור בהקבלה הזאת? שהיא נשענת על צדק? שוויון? מטעמי נוחות??? לא מספיק נוח בצהלה???
תמשיך לחיות בבועה ולחשוב שהיא מציאות. המציאות שלך.
תגובה חדשה
12. ימית את מוציאה ליפואים שם רע
רואי היפואי, יפו, (13/07/2011)
קודם כל - כל הכבוד על הפרוייקט המצויין הזה. מחכים בקוצר רוח לתחנות פעילות ביפו!
ימית - התגובה שלך לא עניינית וחסרת כל הגיון. עזבי מציאות, אבל קצת הגיון בריא... אה וגם חוש ר בריא...
יאללה לפדל חברים
תגובה חדשה
13. רואי היפואי
ימית היפואית , (13/07/2011)
באימא ש'ך!
תגובה חדשה
14. השמות שבחרתם נחמדים אבל...
בוננזה, מערב הפרוע פינת אבוטבול, (14/07/2011)
ימית נשמעת לי כמו גבר
ורואי נשמע לי אותו אחד שמתכתב עם עצמו...
תגובה חדשה
15. בוננזה איזה שם
ימית היפואית , (14/07/2011)
אני לא גבר סתם אישה דעתנית או שקשה לך להבין את הקונספט הזה
תגובה חדשה
16. היום קוראים לזה אשה חזקה - פעם קראו לזה ערסית...(לת)