הריקוד הסופי, הבוסתן הפורח והזוגיות האיתנה של איהאב ואורה הם דוגמה מושלמת לדו-קיום אפשרי, יופי והרבה אהבה. עכשיו יש גם גן ילדים אנתרופוסופי בלבה הסואן של העיר
בתוך עצי פרי, תמר, מנגו, רימונים ותפוז נמצא "בוסתן יאפא" הגן האנתרופוסופי של איהאב ואורה.
גן דו-לשוני, ערבי ויהודי, שהוקם על ידי "זוג מעורב" – כינוי דידקטי וקר שאני ממש סולדת ממנו, אך יאפשר לי להתחיל בסיפור האהבה הזה בצורה מובנת.
אהבה בצל התמר
אורה הכירה את איהאב בסיני, לפני כשנתיים, כשהשניים היו בחופשה והאהבה הייתה מידית והביאה אותם לחתונה בזמן די קצר. "גדלתי בגליל עם חינוך ליברלי ומשפחה פתוחה לרב תרבותיות", מספרת אורה. "הם קיבלו את הנישואין בפתיחות די גדולה, כמובן שלקח להם זמן כדי להשלים עם היותנו זוג. ברור שהיו כאלה שעיקמו את האף, אבל זה לא ממש הפריע כי ידענו שהאהבה מנצחת".
איהאב נולד וגדל ביפו וחי בה כבר 41 שנה. אורה גרה ביפו בשש השנים האחרונות וכשנולד בנם הראשון, הם החלו לחפש אחר פעוטון עבורו. "חיפשנו מסגרת שתתאים לנו ושתשלב בין שתי התרבויות הערבית והיהודית. כמובן שנמנענו ממסגרת ישראלית מגמתית ציונית כלשהי או מסגרת באורינטציה ערבית, כשהיה לנו חשוב שהוא יקבל את שתי התרבויות ושתי השפות ביחד עם תורת האנתרופוסופיה".
משנואשו למצוא את המקום המיוחל, החליטו השניים לפתוח גן עדן משלהם, כשלשניהם יש רקע בתרבות הדיאלוג, הסבלנות והדו-קיום.
"הרצון שלנו זה להביא לחיבור בין הילדים לאדמה, לטבע לחיות, שיחוו את הסביבה ואת החומרים הטבעיים שהאנתרופוסופיה מאמינה בהם"
אהבה סופית
איהאב עובד כמגשר כשהוא בונה ומנחה תכניות של דיאלוג ודו-קיום ועובד במספר עמותות בנושא של הידברות והרצת מיזמים בנושא זה. אורה באה מתחום הריקוד הסופי ורוקדת למעלה מ-14 שנה.
"נמשכתי למחול הסופי מאחר שזה משהו שמשלב את החיבור האלוהי עם הגוף, משלב בין שני העולמות. אנחנו שייכים למסדר המוולווי של אמריקה שהוא זרם מתוך האסלאם, ששם את הדגש באהבה ובכוונת העשייה עצמה יותר מאשר בחוקי ההלכה". בנוסף, מתוך האמונה והאהבה לריקוד הסופי, אורה מעבירה בביתה סדנות למי שהמחפש אחר אהבה מיסטית.
אהבה לאדמה
לגן שלהם הם קראו "בוסתן יאפא", משום שהוא ממוקם בגינת בית הוריו של איהאב שמכילה עצי פרי, תרנגולות, כבשים, עזים, ברווזים וכל מה שילד רק יכול לחלום עליו.
"למרות שהגן ממוקם בלב הכרך היפואי, ממש שקט כאן ויש תחושה של שקט ופסטורליות. מעבר למקום המיוחד והשקט לקח לנו זמן למצוא את הצוות המתאים לטעמנו לגידול ילדים בחיק האהבה. הרצון שלנו זה להביא לחיבור בין הילדים לאדמה, לטבע לחיות, שיחוו את הסביבה ואת החומרים הטבעיים שהאנתרופוסופיה מאמינה בהם".
ילדי הגן לומדים לדבר בשתי השפות כשצוות הגננות משולב ומקפיד על הדו-לשוניות. "מדובר בילדים בגילאי שנתיים עד ארבע שמסוגלים לקלוט צלילים שבסופו של דבר יתחברו למילים. הגננת הערבייה מדברת עם הילדים רק בערבית וככה הילד רוכש שפה נוספת, בזמן שהגננת השנייה מדברת רק בעברית. בנוסף, מתבצעת חלוקה בין השפות כשבבוקר קוראים סיפור בעברית ולמחרת בערבית וכך הילדים נחשפים ורוכשים בהדרגה את השפה.
תמר, מנגו ורימונים
זה ממש תהליך מעניין מאוד שמתרחש אל מול עיננו". מספרת אורה כשברקע שומעים חאפלות ליליות של הילדים והבעל שמחכים לאימא העסוקה. "בא לי לתלות את עצמי על עץ רק כדי שילכו לישון", היא אומרת בחיוך ומיד מוסיפה בציניות: "זה ממש לא אנתרופוסופי מצידי להגיד ככה".
אהבה זוגית
לקראת סיום הריאיון, אני מקשה על אורה ומנסה בכל זאת להוציא ממנה קצת עסיסיות מסיפור האהבה המיוחד הזה. "פעם, לפני שהכירו אותנו ביפו, הזיווג המעורב היה סוג של מטרד. היו שואלים אותי אם לא קשה לנו להיות יחד כשמדובר בתרבות כל כך שונה, אז הייתי עונה להם שמה ההבדל, הרי לפעמים גם שני פולנים שבאים מאותו רקע תרבותי יכולים לריב על השניצל שלהם, אז למה זה לא אותו דבר?
אבל היום כולם מכירים אותנו ביפו ואת צריכה להבין שאנחנו מאוד סגורים אחד על השני ועל האהבה שלנו, אז גם מי שמנסה להרים גבה לא מצליח, כי הוא פשוט רואה שעומדת מולו אהבה חזקה, מאוחדת ואין אפילו פרצה לחדור".
עם כל הכבוד לגישה הזאת והחיבור לטבע, עושים פה עוול רציני לילד. ללכת לפי הקצב שלו זה לפעמים להגיע למצב שהילד בכיתה ב' ועוד לא שולט באלף בית כשאחרים כבר קוראים ספרים בגיל הזה, ובתקופה כמו שלנו טכנולוגית זה פשוט אסון, אז נכון שכל אחד מחליט על הילדים שלו אבל צריך לשלב, גם אהבה לטבע וגם הישגים בלימודים, זה לא בושה.
תגובה חדשה
3. עם כל הכבוד והכיף
סועאד, יפו, (24/03/2011)
אבל אתם חיים בללה לנד צודקת הפולנייה מספר 2
תגובה חדשה
4. אוהבים אתכם!(לת)
J, יפו העתיקה, (25/03/2011)
תגובה חדשה
5. למגיבים 2 ו-3: מה הקשר בין ללכת לפי הקצב לקריאה ?
גיל, השרון, (31/03/2011)
מדברים כאן על ילדים בגיל הגן. בישראל עדיין מקובל שלומדים לקרוא בכיתה א'. תנו לילדים ליהנות מהילדות שלהם.
תגובה חדשה
6. תשובה מנומקת לגיל
אימא שיודעת , (31/03/2011)
הילדים שלומדים בגנים עירוניים רגילים מגיעים כבר לכיתה א' מוכנים עם האותיות והמספרים כך שמיד הם מתחילים ללמוד לקרוא בקצב מהיר. מי שלא מגיע מוכן עלול לפגר. אין לי בעיה עם אנתרופוסופי אבל נוצרת בעיה במעבר לבית ספר רגיל. מישהו צריך להתגמש. או שהגנים בארץ לא ילמדו הכנה לכיתה א' שנותנת פור רציני על ילדים אחרים, או שיהיו יותר ויותר בתי ספר אנתרופוסופים כך שלא תהיה בעיה עם המעבר. כרגע, כשיש מעט מאוד בתי ספר כאלה וגם הם רק צומחים, אני מעדיפה לרשום את הילדה לגן רגיל לצערי, כדי שלא תיתקל בבעיה של פיגור בהמשך.
תגובה חדשה
7. חמש שנים על מיכאל
יפית, תל אביב, (31/03/2011)
עברו בריקודים ושירים והגיע הזמן ללמוד. צריך לדעת מתי לעשות קאט ולהושיב את הילד גם אם זה מצריך התמודדות כי משום מה, באמת, הוא בא לו להמשיך לשיר ולרקוד. מי אוהב ללמוד? זה מאמץ את הראש. כל הגישה שילד לא צריך להתאמץ היא לא נכונה בעיניי.
תגובה חדשה
8. מחזירים את התקווה....
אורה, מתחם נגה, (06/04/2011)
מרגש, מקסים ומעורר תקווה גדולה שלצערי כל פעם חוטפת מכה....הייתי שמחה אפילו לקחת חלק בפרוייקט. אשמח לבקר ולבדוק האפשרות הזאת..
כל טוב!
אורה