מאות אנשי הקהילה הערבית ונכבדיה, נוצרים ומוסלמים מלוד, רמלה, יפו והגליל, התייצבו ביום שישי כדי להביע סולידריות עם האורתודוכסים ביפו.
כמה דקות לפני השעה שלוש, פעמוני הכנסייה האורתודוכסית ביפו החלו לצלצל. המשטרה וכוחות משמר הגבול היו כבר ערוכים ברחובות שסביבה, לקראת ההפגנה הגדולה שארגנה האגודה האורתודוכסית ביפו, בתגובה למה שמכנים נציגיה – ניסיונותיהם של תושבי מתחם אנדרומדה השכנה, לשנות את מנהגי התנהלות קהילתם.
מה נעשה עם הילדים?
בחצר הכנסייה התרכזו המפגינים, נושאי שלטים ודגלי פלסטין, לקראת תהלוכה להקפת בנייני אנדרומדה. בין הראשונים שהגיעו לקבל את פני המפגינים, היה עו"ד גבי קדיס, יו"ר האגודה האורתודוכסית ביפו ומיוזמי ההפגנה, שסיפר כי יום קודם התקשר אליו דייר אנדרומדה, לעדכנו על כך שבשבוע הקרוב תערכנה בחירות לוועד חדש ובין סמכויותיו גם ניהול המו"מ עם הכנסייה: "אני פתוח למו"מ ולהגיע להסדר בתנאי שלא יפגעו בפעולות החשובות שלנו", אמר קדיס.
אבולעפיה: "באתי להזדהות עם חברי ואחי בני העדה האורתודוכסית במה שאני מגדיר חוצפת מתנחלי אנדרומדה, שבאו לשנות מדיניות קיימת זה עידן עידנים. אורחות החיים והתנהלות הצופים ימשיכו להתקיים על אפם ועל חמתם" |
אמיל מדבק, לשעבר חבר בהנהלה וכיום חבר ועדת הביקורת, הזכיר את ההקשרים ההיסטוריים של הבעלות על השטח: "אין לנו שום התנגדות של חיים יחד, אבל הפעילות שלנו התחילה ב-1842 ושלהם לפני פחות מ-15 שנה. מה נעשה עם 400 הילדים שלנו? הם יסתובבו ברחובות? אנחנו מעניקים להם כאן דרך ארץ".
חמיס אבולעפיה הסביר את בואו: "באתי להזדהות עם חברי ואחי בני העדה האורתודוכסית במה שאני מגדיר חוצפת מתנחלי אנדרומדה, שבאו לשנות מדיניות קיימת זה עידן עידנים. אורחות החיים והתנהלות הצופים ימשיכו להתקיים על אפם ועל חמתם".
"פלסטין, פלסטין"
עשרות שלטים בעברית ובערבית הונפו, חלקם קוראים לדו קיום בשלום, חלקם מגנים את תושבי אנדרומדה. בראש התהלוכה צעד עו"ד קדיס: "תודה לאנדרומדה שאיחדו אותנו!" קרא ברמקול מול שער הכניסה למתחם, בעוד שני נערים מטפסים ותולים את דגל פלסטין על החומה ליד מבנה השומר בכניסה.
מתכנסים בחצר הכנסייה "לא ייתכן שתושבים שהגיעו ב-95 יכתיבו לנו מה לעשות. מי שהיה צריך לגור כאן זה אנחנו. זאת האדמה שלנו! כל המיליונרים מאנדרומדה, תעזבו אותנו לנפשנו, תחזרו לתל אביב, או רמת אביב, או לעכו, או לאיפה שתרצו! התזמורת תמשיך לנגן, לא מתאים לכם – תעופו מפה!"
שוב הוטלה אשמת החטא הקדמון על הפטריארך, שמכר את השטח ליזמים "זרים" שהקימו את אנדרומדה, במקום לאנשי הקהילה.
לשוטרים ולכוחות הביטחון לא היה הרבה מה לעשות, מלבד לנווט את תנועת המכוניות שנתקעו ולפנות את הדרך לצועדים.
למפגינים הצטרפו גם מתושבי יפו היהודיים, תומכים וסקרנים והרבה תקשורת. המפגינים שרו שירי מולדת ואדמה וקראו "פלסטין פלסטין".
שייח אבו ג'ואה: "זו סוגיה פוליטית חברתית. לאו דווקא הצופים הם שמפריעים. זה לא ישפיע על הקיום הנוצרי מוסלמי ביפו. אנשים משתמשים במילה דו-קיום באופן מזויף. זה רק סיסמאות, אבל בפועל זה לא קיים" |
יום קודם לכן זכתה הכנסייה בבג"ץ, כשפנתה לבטל את איסור המשטרה להיכנס למתחם אנדרומדה דרך המעבר הציבורי הסגור. השופטים הסירו את האיסור, מה שנראה עבור הכנסייה כניצחון עקרוני חשוב.
איש באמונתו יחיה
לסיום, התכנסו כולם שוב בחצר הכנסייה, בה נשאו דברים הנכבדים, שחלקם פירשו את דרישות דיירי אנדרומדה מהם כאקט פוליטי, כפי שהציג זאת שייח אחמד אבו אג'ואה: "זו סוגיה פוליטית חברתית. לאו דווקא הצופים הם שמפריעים. זה לא ישפיע על הקיום הנוצרי מוסלמי ביפו. אנשים משתמשים במילה דו-קיום באופן מזויף. זה רק סיסמאות, אבל בפועל זה לא קיים".
שייח סולימן ועו"ד קדיס שייח סולימן סטל חזר להיסטוריה ולקוראן, כשציטט פסוק האומר שאין שנאה לדתות אחרות, איש באמונתו יחיה. יפו כעיר מעורבת של שלוש הדתות אינה מצב חדש, על כן, אמר שייח סולימן, על תושביה להמשיך ולחיות יחד מתוך כבוד הדדי.
אחרון הדוברים היה שאוקי חביב, ראש הקהילה האורתודוכסית בארץ, שהגיע מהגליל וקרא לאחדות ולשמירה על זכות אבות.
אחרי שהתפזרו המפגינים, נטלו הצופים את כלי הנגינה שלהם והמשיכו בחזרות ועם החושך וסימניה הראשונים של הסופה, הועפו זיקוקין לאוויר.
יש להפעיל רמקולים וללחוץ על החץ
|