‏יום שני ‏29 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  סקס והעיר העתיקה
סקס והעיר העתיקה
סערה כזאת בשדה האמנותי כבר מזמן לא הייתה: תערוכה העוסקת במוטיבים פטישיסטים בדת ובאמנות בוטלה על ידי העירייה בשל התערבות הוותיקן בטענה לפגיעה ברגשות המאמינים. ומה עם החופש האמנותי?
 מאת: אורלי בויום
‏יום חמישי ‏02 ‏דצמבר ‏2010. צילומים: יח"צ
תמונה של בת שבע החרמוני
תמונה של בת שבע החרמוני
שתף |
 
"לצערנו, התלהמות מיותרת, פניות מהוותיקן, פנייה של גופים חרדים ואיומים גרמו לעיריית תל אביב לפנות אלינו בבקשה להעביר את התערוכה לחלל אחר", כך הודיעו השבוע אתי ופרדי פביאן באתר הבית של תערוכתם "ונילה סקס", שהייתה אמורה לעלות בשבוע הבא במוזאון יפו. לדבריהם, הם הסכימו בחוסר ברירה להוריד את התערוכה וכעת הם מחפשים חלל אחר שיארח אותם.
 
אמנות פטישיסטית
הכול החל כאשר הזוג פביאן שגרים ביפו העתיקה מאז 1968, חיפשו אחר מקום מרשים עם חללים מעניינים עבור תערוכה חדשה בשם "ונילה סקס". 

מוזאון יפו נבחר לארח את התערוכה למשך כשלושה שבועות, והיא הייתה אמורה להיפתח ב-11 בדצמבר ולהציג יצירות אמנות פלסטית פטישיסטית של אמנים ישראלים מובילים. אלא שאמנות ומציאות לא תמיד הולכות יחד ומשלבות ידיים כל הדרך אל המוזאון, במיוחד כשמדובר בתערוכה שנויה במחלוקת.
 

בתערוכה "ונילה סקס" יש דגש על אמנות הפטיש המייחסת תכונות מדומות לחפצים במציאות. בתערוכה מוצג אוסף יצירות העוסקות בקשר בין פטיש לתשוקה, דת ותשוקה, טקסים דתיים למיניהם והפטיש לחפצים. 

"אם לוקחים צלב למשל, שהוא מורכב בסך הכול משני קרשים מחוברים יחד והופכים אותו לסמל דת, אז זו דוגמה לפטיש", מסבירה אורית קימל, אמנית ומתאמת התערוכה. "זה בדיוק הנושא של התערוכה שעוסקת בכל חפץ או כל דבר שמייחסים לו תכונות מעבר למשמעות האמיתית שלו".

טריגר מרכזי שהוביל להתלהמות הזו, ניתן לראות ביצירתו של אלדד פניני שנעשתה בהשראת "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י, ובה רואים נשים עירומות בתנוחות מיניות ומעליהן אישה עירומה צלובה
כבר לפני שנה נבחרו אמנים ישראלים העוסקים בנושא פטיש ואמנות. המטרה העיקרית של המארגנים הייתה ליצור שיח סביב נושא הפטיש, מתוך הנחה שאנו חיים בחברה פטישיסטית שבה כמעט לכל חפץ יש משמעות כלשהי. "לשם כך, בחרנו לפתוח את 'ונילה סקס' במוזאון יפו, מאחר שזה מקום מרכזי שיש בו חללים מדהימים על רקע של עתיקות וגומחות", אומרת קימל. "חשבנו שהמוזאון יתגאה בתערוכה הייחודית הזו וגם המוזיאון חשב כך".

צילום של רון קדמי
צילום של רון קדמי
אלא שמחשבות לחוד ומציאות לחוד. לקראת פתיחתה של "ונילה סקס" התעוררה סערה ציבורית גדולה כשקהילות דתיות הביעו את התנגדותן להצגת יצירות עירום הפוגעות ברגשותיהם של הנוצרים, היהודים והמוסלמים. 
 
הקהילה הנוצרית כמרקחה
טריגר מרכזי שהוביל להתלהמות הזו, ניתן לראות ביצירתו של אלדד פניני שנעשתה בהשראת "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י, ובה רואים נשים עירומות בתנוחות מיניות ומעליהן אישה עירומה צלובה. 

"השימוש שנעשה בצלב בעבודתו של האמן מסמל לדבריו את מצב האישה החברתי על שלל תפקידיה 'המסורתיים' במקביל לרצון להגשמה אישית וצליבתה כשנכשלת". בנוסף, טוענת קימל כי האמן פניני הסתובב עם היצירה הזו בעולם ומעולם לא נתקל בסערת רגשות שכזו.
 
ככל שהדד ליין לפתיחת התערוכה התקרב, כך גברה ההתנגדות לתערוכה והתגלגלה ככדור שלג. 
תחילה הוותיקן הציע לבטל את התערוכה, החרדים התנגדו לה מאחר שהיא משווה בין טקסי דת לפטיש, וקונסטנטין נסאר, אב הקהילה הנוצרית-אורתודוקסית ביפו, קרא להחרמת התערוכה וביקש מהרשויות להתערב כדי למנוע עימות מיותר ביפו.

בהמשך, אחמד משהראווי, חבר מועצת העיר מטעם מרצ, פנה לירון קליין, מנכ"ל החברה לפיתוח יפו העתיקה, וביקש ממנו בכתב לשקול שנית את פתיחת התערוכה: 

ציור של יובל נדל
ציור של יובל נדל
"כידוע לך העיר יפו היא עיר מעורבת שבה חיים שלוש הדתות, יהודים מוסלמים ונוצרים, זה לצד זה בכבוד בסובלנות ובקיום משותף. אישית אני בעד חופש הביטוי וחופש האמנות, אולם במקום רגיש כמו יפו יש לשקול את החופש האמנותי ואת חופש הביטוי מול הפגיעה ברגשות אנשים דתיים ובמערכת האיזונים בעת קבלת החלטות. 

יש צורך לבחור בכלים שיצמצמו כמה שיותר את הפגיעה ברגשותיהם של אנשים ולשאול: האם ראוי שתערוכה פרובוקטיבית שכבר יוצרת תגובות קשות בקרב אנשי דת נוצרים, מוסלמים ויהודים תוצג ביפו?" כתב משהראווי לקליין.
 
כאמור, בסופו של דבר, החליטה מנהלת יפו לשמור על שקט ולא לעורר מתחים נוספים בעיר והתערוכה בוטלה. 

"אנחנו לא מחפשים פרובוקציות מיותרות, מהומות ובלגן ולכן כרגע אנחנו תרים אחר החלל הנכון שיסכים לארח את התערוכה הנפלאה הזו. בקרוב, באתר של התערוכה, יועלו תגובותיהם של האמנים לסגירת התערוכה כדי שלפחות קולם ישמע", מסכמת בכאב קימל. 

"אין התערוכה הזו שמה ללעג סמלים אמונה ודת, להפך, ביצירות כמו למשל יצירותיו של האמן יובל נדל יש כבוד גדול לדת. לא הייתה לנו חלילה מטרה ללעוג, להעליב אלא לעורר בצופה שיח פנימי ומחשבה, והרי מעבר לאסתטיקה של תמונות התלויות על קיר ומקשטות אותו, תפקידה המרכזי של האמנות היא לעורר מחשבה, לא?"
 
הסרטון מתוך התערוכה: דבי אולו: סרט "ונילה סקס" Debi Oulu 

יש להפעיל רמקולים וללחוץ על החץ

אתר התערוכה: http://artexpo.co.il/vanilla/

תגיות:   תערוכות ביפו   אמנות ביפו  

תגובות  לכתבה זו 3 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  הסרטון פשוט שערוריה!! (לת)
כרמית, תל אביב, (02/12/2010)
 2.  פשוט ביזיון!
שולה, לב יפו, (02/12/2010)
 3.  סרטון פצצה
צחי, יפו, (02/12/2010)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |