‏יום שני ‏20 ‏מאי ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  נולד מחדש
נולד מחדש
ישראל בורוכוב חוגג 60 עם תינוקת חדשה. בדיוק הזמן להעלות זיכרונות מימי הברירה הטבעית ועד למופע החדש של אנסמבל מזרח ומערב
 מאת: אורי אגם
‏יום חמישי ‏02 ‏ספטמבר ‏2010. צילומים: פורטל יפו
ישראל בורוכוב שר ומנגן
ישראל בורוכוב שר ומנגן
שתף |
 
ישראל בורוכוב, אוטוטו בן 60, המוזיקאי ויוצר ההרכב המוזיקאלי "מזרח ומערב", לא ישן טוב בחודש האחרון. 
הסיבה לאינסומניה שקפצה עליו לא קשורה בבעיות פרנסה חלילה, או במופע המצליח האחרון שלו, טפו, טפו, טפו, "דבקה פנטזיה" אלא בפעוטה בת חודש בשם  אוריין, שנולדה לו מנישואיו השניים. dir="rtl">
למרות השינה הלא רצופה והטיפול מסביב לשעון בקטנה, בורוכוב, אב לשני בנים בוגרים 24 ו-28, מוזיקאים גם הם, זחוח וקורן מאושר בשעת הריאיון. 
מסתבר שההורות השנייה והמאוחרת משהו, באה לו טוב, ובניגוד לחששות העבר מנישואין שניים, שלא לדבר על ילדים נוספים, יש לו רק דברים טובים לספר על שינוי הסטטוס והתוספת למשפחה. dir="rtl">"נוכחתי לדעת שהרצון לילד דווקא מתגבר בגיל מבוגר יותר. 
אם בגיל 40 ילד נוסף נראה לי מיותר לגמרי, היום ממרומי כמעט שישים שנה, זה מקסים בעיניי", הוא מתמוגג. "אני קם אליה בלילה, מאכיל ומחתל, ונהנה מכל רגע". dir="rtl">
הוא נולד בתל אביב בשכונת שפירא. 
בגיל חמש עברה המשפחה לטבריה ושם התגורר עד גיל שמונה עשרה.  המעבר לטבריה היה טראומטי במיוחד עבור הילד העירוני. dir="rtl">
"נוכחתי לדעת שהרצון לילד דווקא מתגבר בגיל מבוגר יותר. אם בגיל 40 ילד נוסף נראה לי מיותר לגמרי, היום ממרומי כמעט שישים שנה, זה מקסים בעיניי"
"גרנו באזור סמוך לטבע פראי לגמרי", הוא אומר. "ממש באמצע הר. לאחר שתי דקות הליכה לכל צד כבר לא היה כלום. ממש התגעגעתי לכבישים ולרמזורים. 
רק שנים לאחר מכן, הערכתי את המתנה שקיבלתי בילדות שעברה עליי בטבע", הוא מתוודה. dir="rtl">
אביו המנוח היה חשמלאי ואמו עקרת בית. הוא בן הזקונים לאחר שתי אחיות. ההורים השמרנים שעלו מבוכרה, לא אהבו בלשון המעטה את קריירת המוזיקאי שאימץ כבר מגיל צעיר. dir="rtl">  dir="rtl">"אבי במיוחד חשב שמוזיקה זה מקצוע לא רציני", הוא מספר. "הוא תמיד אמר שמוזיקאים הם אנשים שאין להם אופי והעבודה בתחום זה היא לא דבר בטוח. הוא צדק, אבל זה מה שרציתי", הוא צוחק. dir="rtl">גם שנים לאחר מכן, כשבורוכוב כבר זכה לתהילה והצלחה כלכלית, לא השתכנע האב והמשיך לקוות שבן הזקונים יתעשת ויבחר בקריירת מהנדס בטוחה ומכובדת. dir="rtl"> 

dir="rtl">ישראל, ממתי התחילה ההתעניינות והאהבה למוזיקה? dir="rtl">"בילדותי. בערך בגיל שש, זכור לי שהייתי בוהה שעות ברדיו ישן וקרוע שהיה בבית. 
מה שריתק אותי היה תנודת הבד שכיסה את הרמקולים בשעה שהרדיו ניגן. 
אז עוד לא הבנתי, אבל מה שכביכול ראיתי היה למעשה הבסים. ראיתי את המוזיקה לפני שהבנתי אותה. היה לי ממש דיאלוג עם הבסים, זה היה כמו תדר נסתר שהשפיע על הגוף". dir="rtl">החוויה המכוננת הותירה חותם על בורוכוב הילד, שהפך באופן טבעי לנגן בס. dir="rtl">  dir="rtl">
ישראל בורוכוב בהופעה
ישראל בורוכוב בהופעה
איפה למדת נגינה? dir="rtl">"לא למדתי נגינה מעולם. ההורים לא הסכימו בכלל לשמוע על לימודי נגינה, מה גם שלא קישרתי בין מוזיקה ללימודים". dir="rtl">בורוכוב רב התושייה, החליט לבנות כלי נגינה על-פי תמונות שמצא, ועליהן החל לעשות את צעדיו הראשונים בעולם המוזיקה והוא רק בן תשע. dir="rtl">"את צריכה להבין", הוא מסביר לי. "בשנות החמישים לאף אחד לא הייתה גיטרה. ראיתי בעיתון תמונה של זוג ישראלים שהצטלמו עם גיטרה, הגדלתי את התמונה ובניתי גיטרה לפי התמונה". dir="rtl">  dir="rtl">איך ידעת לבנות אותה מבפנים? dir="rtl">"פשוט ידעתי. עד היום אני זוכר מדריך במתנ"ס שאמר שלעולם לא אצליח לבנות גיטרה אמיתית כי הצלילים לא ייצאו מדויקים. 
אני ידעתי מיד שהוא טועה ובנחישות שמאפיינת אותי עד היום בכל פרויקט שאני לוקח על עצמי, בניתי גיטרה מתפקדת לתפארת". dir="rtl">  dir="rtl">בניית הגיטרה ארכה זמן רב, ועם סיום בנייתה התבשר ישראל בבשורה מדהימה; מסתבר שאחד משכניו, נער עם מוניטין של 'טראבל מייקר' שהפיל חיתתו על כל השכונה, רכש גיטרה חשמלית מכסף שהרוויח כסַפר. dir="rtl">"בשבילי זה היה כמו שיגידו לך שלשכן שלך יש חללית שיכולה להטיס אותך לחלל", הוא מנסה להמחיש לי את גודל המעמד. dir="rtl">
"בשנות החמישים לאף אחד לא הייתה גיטרה. ראיתי בעיתון תמונה של זוג ישראלים שהצטלמו עם גיטרה, הגדלתי את התמונה ובניתי גיטרה לפי התמונה"
ישראל כובש את פחדיו ומציע לנער הצעה שאי אפשר לסרב לה: שיעורי נגינה בתמורה לזכות לגעת בגיטרה מדי פעם. dir="rtl">מערכת היחסים בין הסַפר ובורוכוב הנער עלתה יפה והשניים מצרפים אליהם כמתופף נער שלישי, דייג. 
יחד הם מקימים להקה שמופיעה בהצלחה באזור, ברפרטואר קאברים לקלאסיקות התקופה. dir="rtl">  dir="rtl">בגיל 18 הוא מתגייס לצבא ומתקבל ללהקה הצבאית גייסות השריון. 
בורוכוב מתוודע בפעם הראשונה למוזיקאים מקצועיים ומפורסמים כמו שלמה גרוניך, קובי אושרת ואחרים. dir="rtl">ההיכרות הצבאית הופכת מאוחר יותר לשותפות מקצועית, וב-1978 הוא גם חובר לשלמה בר ומקים איתו את להקת "הברירה הטבעית". dir="rtl">  dir="rtl">איך קיבלו אתכם בהתחלה? dir="rtl">"תראי, בהתחלה לא ממש הבינו אותנו. 
'הברירה הטבעית' הייתה למעשה הפעם הראשונה שקבוצת אנשים ניגנה מוזיקה ששורשיה במזרח, והמוזיקה שניגנו נחשבה 'תרבותית' לאוזניים של יוצאי מזרח ומערב אירופה. 
עד אז המוזיקה המזרחית הייתה דבר נלעג. מי שלא גדל עליה, חשב שזה נחשל. 
זו הייתה גם הפעם הראשונה שב'צוותא' ישבו אשכנזים והתלהבו ממוזיקה מזרחית". dir="rtl">  dir="rtl">
בית מזרח מערב - מבט מבפנים
בית מזרח מערב - מבט מבפנים
אז מה קרה?הייתם סיפור הצלחה, מדוע עזבת? dir="rtl">"מהר מאוד האג'נדה מאחורי המוזיקה שיצרנו עברה לפסים פוליטיים וחברתיים, שאני לא שותף להם. מה גם שאין לי תחושות קיפוח ורדיפה מצד הממסד האשכנזי. 
הרגשתי שהשופר שלהם לא מייצג אותי. פשוט הפסקתי להיות שותף בכל מה שהלהקה ייצגה. 
גם מבחינה אמנותית לא ראיתי אתגרים  שדיברו אל לבי, כך שהחלטתי להחליף תחנה". dir="rtl">
כך קרה, שבתחילת שנות השמונים, לאחר שני תקליטים מצליחים ומספר להיטים, כגון "ילדים זה שמחה" ו"כפר טודרה", יצא בורוכוב לדרך חדשה והקים את ההרכב עמו הוא פועל עד היום "אנסמבל מזרח ומערב".
 תוצאה נוספת של המופע המצליח הייתה הד גדול ביו-טיוב שהביא לוויכוחים בין יהודים וגויים ברחבי הקוסמוס האינטרנטי, בניגוד גמור לכוונתו המקורית של בורוכוב, שרצה לאחד בין יבשות ותרבויות ולהראות את המשותף ביניהן
dir="rtl">בשנים הראשונות הופיע הרכב "מזרח ומערב" ברחבי העולם ובארץ תחת ז'אנרים שונים כמו רוק מתקדם, מוזיקה קלאסית מודרנית וג'אז, מהסיבה הפשוטה שבאותה תקופה המושגים מוזיקה אתנית ומוזיקת עולם לא היו קיימים בארץ או בחו"ל. dir="rtl">  dir="rtl">אחד הפרויקטים המוזיקאליים הראשונים של הלהקה היה מוזיקה קבלית יהודית לא מוכרת ממקומות שונים בעולם. 
הפרויקט שכונה "מוזיקה מעולמות עליונים" הביא את שירת הפייטנים והמקובלים מקהילות יהודיות בארצות אפריקה, אסיה והבלקן בפרשנות ייחודית, בשונה מ"הברירה הטבעית" שיצרה מוזיקה שחזרה לשורשים. 
"מזרח ומערב", כשמם כן הם, יצרו סינתזה בין מוזיקה מערבית למוזיקה מזרחית. dir="rtl">
שירים עבריים משנות העשרים של המאה הקודמת
שירים עבריים משנות העשרים של המאה הקודמת
המופע זכה להצלחה גדולה ואף השתתף בפסטיבל ישראל. 
תוצאה נוספת של המופע המצליח הייתה הד גדול ביו-טיוב שהביא לוויכוחים בין יהודים וגויים ברחבי הקוסמוס האינטרנטי, בניגוד גמור לכוונתו המקורית של בורוכוב, שרצה לאחד בין יבשות ותרבויות ולהראות את המשותף ביניהן. dir="rtl">  dir="rtl">המופע הנוכחי של הלהקה נקרא "דבקה פנטזיה". 
המופע הועלה לראשונה ב-2008 בפסטיבל ישראל וזכה להצלחה רבה. מאז הוא ממשיך לעלות במקומות שונים בארץ, ביניהם "בית מזרח ומערב" ביפו. 
המופע חוקר את שורשי הזמר העברי של שנות העשרים במאה שעברה, במפגש מרתק עם הלחנים הבדואים במקום: "ארץ זבת חלב", "ימין ושמאל", "אדמה אדמתי", "מי יצילנו מרעב" ועוד, בעיבודים יפיפיים ומקוריים המושרים בעברית, תורכית, יוונית וערבית, בניב בדואי ומזרח תיכוני. dir="rtl">  dir="rtl">מסתבר שהנחישות הידועה של בורוכוב הצליחה גם במקרה הזה להפיח רוח חיים בפרויקט השאפתני. 
ישראל מספר לי שהציע את "דבקה פנטזיה" למנכ"ל פסטיבל ישראל, יוסי טלגן, שביקש מבורוכוב שייצור קשר לאחר שנה. 
בורוכוב עשה כדבריו, אבל אז התבשר על ידי טלגן כי הפרויקט המדובר אכן יעלה, אבל "עם אנשים רציניים יותר ממנו", נגנים יוצאי הפילהרמונית הישראלית. dir="rtl">  dir="rtl">
אני לא מתעסק בפן הכלכלי. אני מצליח להתקיים, אבל לא התעשרתי.
ככלל, אני מפריד את היכולת הכלכלית מהנושא האמנותי
מעליב נורא, לא? dir="rtl">"באותו רגע, כן. 
בדיעבד, אני לא כועס עליו. כנראה שלא הצגתי את הפרויקט נכון, כנראה שאני מוכשר הרבה יותר בנגינה מאשר בהסברים", הוא עונה בכנות נטולת אגו. dir="rtl">למרות טריקת הדלת המעליבה, בורוכוב לא מתייאש ובשנה השלישית מציע שוב את הפרויקט לפסטיבל ישראל, הפעם בחינם. 
לזה כבר המנכ"ל לא יכול היה לסרב והמופע המיוחד נכלל ברפרטואר הפסטיבל ב-2008 וזכה לתשואות והערכה הן מצד המבקרים והן מצד הקהל. dir="rtl">יתרה מזאת, לפני זמן מה התבשר בורוכוב כי "דבקה פנטזיה" נבחר לאחת משלושת ההפקות הייחודיות ביותר בתולדות הפסטיבל, ולפיכך יופיע בחגיגות חצי היובל לקיומו של הפסטיבל בשנה הבאה. dir="rtl"> 

dir="rtl">אתה זוכה להערכה מקצועית, אבל אתם עדיין לא פותחים קופות בקיסריה. dir="rtl">"אני לא מתעסק בפן הכלכלי. אני מצליח להתקיים, אבל לא התעשרתי. 
ככלל, אני מפריד את היכולת הכלכלית מהנושא האמנותי. 
כשאני יוצא עם מופע, חשוב לי להוציא מופע אמיתי שאני שלם איתו מבחינה אמנותית, השיקול הכלכלי-מסחרי לא עומד בראש מעייניי אלא ההיבטים האמנותיים של המופע. 
אני מוציא את לחמי מדברים נוספים למוזיקה". dir="rtl">
בית מזרח מערב בשעת לילה
בית מזרח מערב בשעת לילה
הבית בו מופיע אנסמבל מזרח ומערב הוא נושא לכתבה בפני עצמה. זהו  בית עתיק יומין, יפהפה ואותנטי עם חצר נדיבה. 
המבנה היה בעבר חלק מבית חולים דג'אני שנבנה על ידי דר' דג'אני בתקופת השלטון העותומאני על שטח גדול ביפו, שהתפרש מרחוב ציטלין ועד לשדרות ירושלים מצד אחד, ומרחוב ארליך דרומה בצדו האחר. dir="rtl">
בורוכוב נתקל בבית כשהיה נטוש, נדלק על המבנה המרשים ורכש אותו כבית ל"מזרח ומערב", שאכן משתלבת להפליא במבנה עתיר ההיסטוריה והסיפורים.  dir="rtl">אחד הסיפורים מספר על רופא ערבי שהתחתן עם יהודייה. הזוג המעורב נדחה גם על ידי הערבים וגם על ידי היהודים שסבבו אותם. בצר להם, הם הרימו ידיים ועברו לאנגליה. dir="rtl">  dir="rtl">"אולי אני עושה להם תיקון, בכך שסוף סוף חיברתי בין מזרח למערב בבית הזה". הוא אומר לי לסיום, מהורהר, וממהר הביתה לאוריין הקטנה.

תגיות:   ישראל בורוכוב   אנסמבל מזרח ומערב  

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איזה בית מדהים
מחפשת מקום , (17/09/2010)
 2.  ארועים פרטיים בבית מזרח מערב
מערכת הפורטל, (18/09/2010)
אות יקירי ת"א יפו
יקירות העיר-אילנה גור וחיה שמיר
עופר כץ
עופר כץ הלך לעולמו בגיל 57
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |