.אם אני כהורה מקבל את הילד כמו שהוא אז הוא פחות ירצה לשנות את מי שהוא.
אם אנחנו מבקרים את הילד, או מתלהבים מילד אחר שיש לו משהו שלילד שלנו אין, הוא ירצה להשתנות. קבלו את ילדיכם והיו סובלניים להבדלים ולשוני - כל אחד הוא יחיד ומיוחד ואין ילד אחד דומה למשנהו. |
פעם גרה בירושלים ילדה ושמה זוהר.
היא היתה בת ארבע וחצי.
זוהר דמתה להרבה ילדים אחרים.
היו לה עיניים
חומות ויפות,
ואף
קטן ומתוק,
ושיער
חלק ונעים,
ופרצוף נחמד ושמח.
סיפור מקסים על ילדה שרצתה גומות וגילתה שהטוב ביותר להיות כפי שהיא...
ישנם הבדלים בין בני אדם כל אחד הוא שונה בהופעתו החיצונית: בגובה, בצורה, בצבע ובמין ואת זה אי אפשר לשנות.
הדבר שהכי אי אפשר לשנות הוא מי אבא ואמא שלי ומי האחים שלי ויחד עם זאת, הרבה מאיתנו היו מאוד רוצים לשנות זאת
אחרי שהילד וההורה יקראו את הסיפור, מומלץ לשאול את הילד מה היה רוצה לשנות ואח"כ שכל הורה יספר לילדו מה הוא היה רוצה לשנות בעצמו ובמשפחתו ולא יכול לעשות זאת, כדי שתתאפשר שיחה בנושא וקרבה בין ההורה לילד .
בילדות ובכלל יש הרבה דברים שלילד אין עליהם השפעה והוא היה רוצה לשנות – מקומו במשפחה, עיסוק הוריו, עד כמה הוריו עסוקים, מי אחיו, מה תכונותיו ועוד.
לדוגמא - כל הילדים שאמא שלהם עובדת רוצים אמא בבית ולהפך.
אם אני כהורה מקבל את הילד כמו שהוא אז הוא פחות ירצה לשנות את מי שהוא.
אם אנחנו מבקרים את הילד, או מתלהבים מילד אחר שיש לו משהו שלילד שלנו אין, הוא ירצה להשתנות.
קבלו את ילדיכם והיו סובלניים להבדלים ולשוני - כל אחד הוא יחיד ומיוחד ואין ילד אחד דומה למשנהו.
הפסיקו להשוות ולומר "למה אתה לא כמו..". חשבו על כך - כמה פעמים ביום אנו מעבירים לילדינו מסר שכזה, שהם לא בדיוק מתנהגים כמו שצריך.
מה שאי אפשר לשנות – לקבל, ומה שאפשר לשנות – לנסות לשנות, עם הרבה תמיכה בילד.
הרבה מהדברים שהילד רוצה לשנות נתפסים בעיניו ככאלה שאינם ברי שינוי, כעובדות חיים.
זאת מכיוון שאין לו הרבה חופש בחירה, אך אין זה כך!
במקום דברי בקורת, אנא רכזו את המאמץ בדברים שכן אפשר לשנות בחיי ילדיכם וסייעו להם בכך ע"י חיזוק, לימוד התנהגות חדשה, שאילת שאלות ועוד.
כך למשל, הילדים שרצו באמא עובדת, שלא מחטטת בחייהם, שילמדו להיות יותר עצמאים ולא לתת לאמא שלהם להתערב בכל דבר. |
במקום דברי בקורת, אנא רכזו את המאמץ בדברים שכן אפשר לשנות בחיי ילדיכם וסייעו להם בכך ע"י חיזוק, לימוד התנהגות חדשה, שאילת שאלות ועוד.
כך למשל, הילדים שרצו באמא עובדת, שלא מחטטת בחייהם, שילמדו להיות יותר עצמאים ולא לתת לאמא שלהם להתערב בכל דבר.
חשבו עם ילדיכם באיזה תחומים אתם יכולים לסמוך עליהם, שהבחירה שלהם נכונה - למשל, מה הוא אוהב לאכול, מה אוהב לצייר, איזה חבר רוצה להזמין ומה הוא אוהב ללבוש, אפשרו לו ועודדו אותו - למשל, לבחור את בגדיו ערב לפני מתוך שתי חליפות של בגדים.
עצמאות ולקיחת אחריות הינם מאוד חיוניים להתפתחותו של ילדכם!
חשוב לעודד את חופש הבחירה ולקיחת האחריות על הבחירה .
לסיכום: מה שילדנו לא יכול לשנות (גובהו, הוריו וכדומה), עלינו כהורים מוטלת האחריות לומר לו זאת ושהוא יפה/מוצלח/חמוד גם ככה.
רק לאחר שפעולה זו מתבצעת אפשר להעביר את האנרגיות למקום אחר ולהתחיל לשנות!
כתבו: לימור אביגד שפיץ וגליה רבינוביץ'
טלפון: 03-5089939.
כתובת המייל שלנו: horim@post.tau.ac.il
|