כותבות: גליה רבינוביץ' ולימור אביגד-שפיץ
חבר מול הורה שצריך להיות דמות מחנכת. סחבקיות זה לא חלק מההורות.
בשבוע שעבר קראנו את "תירס חם" מאת מרים רות והשבוע נקרא את "אבא עושה בושות" מאת מאיר שליו.
"אבא עושה בושות" מאת: מאיר שליו. הספר מתמקד באפרים, ילד בגיל גן, שאמו היא כתבת חדשות ואביו הוא עקר בית, שהיה נוהג לעשות לאפרים בושות.
לאחר שמתוארים מספר מקרים שבהם אביו של אפרים מבצע מעשים מגוחכים שגורמים לאפרים להתבייש.
אחת הפונקציות של ההורים זה לשמור על ילדם מסכנות.
למשל, אם ההורה הוא ילד כמוני, אז מי יחסל את "הדרקון" שמאיים עלי?
אולי גם הוא כמוני יבכה ויברח ממנו ולא נוכל להינצל.
לכן ילדים צריכים שההורים שלהם יהיו חברים שלהם בעירבון מאוד מוגבל. |
להורים בחייו של ילד ישנו תפקיד כפול – יש את התפקיד של מחנך וממשמע, מתן דוגמא אישית וכדומה והיום לפחות יש גם את התפקיד של קרבה רגשית.
ההורה הוא זה שמשחק עם הילד, מקשיב לילד, מספר לו סיפורים – התפקיד של שותפות בעיקר בתחום הרגשי.
ברגע שההורה ממלא את שני התפקידים, לפעמים האיזון יכול להיות בעייתי ולעיתים חלומם של ההורים הינו קשר של קרבה, חברות ושוויון וצחוקים עם הילדים וכל מה שהולך עם חברות טובה.
בסיפור, מה שמובלט שאבא כזה חבר, ספונטאני, ילדותי שאומר ועושה מה שבראש שלו, יכול לבייש את הילד שלו.
הילד בסיפור לא צריך אבא-ילד אלא הוא צריך אבא-אבא.
העניין הוא שילדים צריכים את קו גבול הזה בין התנהגות ילדותית להתנהגות בוגרת. אז הם גם יכולים לסבול משחק עם חוקים, אבל משחק דמיוני או התנהגות שיש בה איבוד של מעצורים, זה הדבר שהכי קשה לילד, כי מצד אחד זה מבייש את הילד ומצד שני – מפחיד את הילד וזה הדבר המרכזי.
אחת הפונקציות של ההורים זה לשמור על ילדם מסכנות.
למשל, אם ההורה הוא ילד כמוני, אז מי יחסל את "הדרקון" שמאיים עלי?
אולי גם הוא כמוני יבכה ויברח ממנו ולא נוכל להינצל.
לכן ילדים צריכים שההורים שלהם יהיו חברים שלהם בעירבון מאוד מוגבל.
בסיפור שלנו האבא ממש מתיילד: נוסע הפוך על האופניים ועושה כל מיני קונצים ואז הילד בעצם מרגיש שהוא חשוף לסכנות, אם יש לו אבא ילדותי.
בנוסף, הוא גם יודע שזו אינה ההתנהגות הנורמטיבית של ההורים.
לקראת גיל בי"ס הילדים מתחילים להיות מודעים לאיך צריך להתנהג.
התנהגות מאוד חריגה מאוד מביישת אותם, גם שלהם וגם של הוריהם והם צריכים נורמות ולציית לנורמות.
לכאורה היינו חושבים שהילד יהיה מבסוט מהאבא – החבר, אך הם לא צריכים אבא חבר אלא אבא לחוד וחבר לחוד.
אבא יכול מקסימום לארח את החבר אך לא יצטרף לשטויות שלי. |
"אז אם אבא שלי לא מציית מה יהיה איתי"?
לכאורה היינו חושבים שהילד יהיה מבסוט מהאבא – החבר, אך הם לא צריכים אבא חבר אלא אבא לחוד וחבר לחוד.
אבא יכול מקסימום לארח את החבר אך לא יצטרף לשטויות שלי.
זה שהאבא עושה שטויות בסיפור, הרי שניתן ללמוד מכך על כל הורה שעושה שטויות, גם אבא וגם אמא.
בסיפור האמא עובדת, בוגרת, קרייריסטית והאבא לא ברור מה הוא עושה שם.
בסיפור יש לא רק היפוך תפקידים ילד-הורה, אלא גם היפוך תפקידים של אישה-גבר – גם זה כנראה עושה בושות.
אם ילדים הם קונפורמים, אז חלוקת התפקידים בעיניהם צריכה להיות קונפורמית.
כך, בכל ספרי הילדים האמא מבשלת ותולה כביסה ואבא יוצא והולך לעבודה.
זהו סטריוטיפ נוסף של ילדים הוא חשוב.
|