dir="rtl"> מיץ פטל - שעת ספור ביפו "הבית של מיץ פטל עמד בקצה החורשה: היו לו וילונות צהובים, חלונות ירוקים ותריסים אדומים.
dir="rtl">החיות בחורשה שאלו: 'מי הוא מיץ פטל?' אבל אף חיה לא ידעה ".
dir="rtl">בסיפור "מיץ פטל" האריה והג'ירפה הולכים לברר מיהו מיץ פטל ומוכנים למסע ארוך של חקרנות, עד שמגלים מי הוא.
dir="rtl">
dir="rtl">בני אדם נולדים עם דחף מולד לסקרנות שמתבטא בערנות לכל מה שקורה בסביבה, בכל החושים ובמיוחד בערנות לשינויים בסביבה.
dir="rtl">מה שמסקרן אותנו זה מה שחורג מהשגרה בכל החושים – משהו שונה מבחינת מראה, קול, ריח, טעם אחר, או תנועה שלא היתה קודם.
dir="rtl">
dir="rtl">
על סקרנות אצל ילדים
dir="rtl">חשוב לשים לב מתי ילד מתעייף מצד אחד, ומתי כבר די לו והוא מחפש גירוי חדש.
dir="rtl">יש חשיבות רבה לעשיית זאת בזמן מותאם לילד.
dir="rtl">
dir="rtl">השאלה הראשונה ששואלים כששומעים קול חזק (חדש) הינה "מה זה היה?"
dir="rtl">זוהי שאלה של סקרנות.
dir="rtl">כל דבר שיוצא דופן בעולם מעורר את השאלה הזו.
dir="rtl">
dir="rtl">מכיוון שהעולם חדש לילד, כמעט כל עשייה עם הילד יכולה לעורר סקרנות וחקרנות.
dir="rtl">למשל: הליכה למכולת, סיבוב ברחוב, הליכה לים מיד מעלה שאלות לגבי מי בא היום לים ומי חסר ובואו נחשוב למה לא הגיע וכו' וכו'.
dir="rtl">כל דבר יומיומי מעורר סקרנות אצל הילד, בדברים שאנו אפילו לא חושבים להתעכב עליהם.
dir="rtl">שלושת השאלות של סקרנות הינן:
dir="rtl">1. מה זה? (חקירה).
dir="rtl">2. איך זה עובד?
dir="rtl">3. למה? (סיבתיות).
dir="rtl">
dir="rtl">שאלות אלה הינן חיוביות מאוד.
dir="rtl">את הסקרנות צריך לטפח!
dir="rtl">ילד שואל הוא ילד סקרן!
dir="rtl">ילד סקרן הוא תלמיד טוב!
dir="rtl">
dir="rtl">
על בטיחות וסקרנות
dir="rtl">העולם בשביל הילד הוא הרבה יותר חדש, מאשר עבור המבוגר.
dir="rtl">יש בעולם המון דברים שהוא לא מכיר. אחת הדרכים של הילד ללמוד הינה לשאול, לברר ולנסות להבין את הדברים שקורים סביבו.
dir="rtl">ילד סקרן בדיבור ובעשייה ואת זה פעמים רבות אנו לא מרשים (אל תיגע, אל תוציא מהקופסא, אל תכניס וכו').
dir="rtl">
dir="rtl"> מיץ פטל - שעת ספור ביפו מה שחשוב להבין שמאחורי התנהגות זו יש הרבה פעמים סקרנות, חקר העולם שסביבו ונסיון להבין איך הדברים פועלים.
dir="rtl">
dir="rtl">לכן עלינו כהורים:
type="1">
- dir="rtl">להענות לצורך בסיסי זה של סקרנות לגבי העולם.
- dir="rtl">להציב גבולות ולקבוע חוקי בטיחות למשל, אין לאפשר מזלג בתוך השקע.
dir="rtl">איך נעשה זאת?
dir="rtl">1. לענות על שאלות ולהסביר.
dir="rtl">2. לדבר תמיד בזוג: חשוב מאוד להגיד כשאסור מה מותר ולהפך ושזה יהיה ברור – החקרנות מותרת בתוך גבולות של בטיחות.
dir="rtl">3. אפשר להראות לילד ולבצע עמו את אותם דברים שסקרן לגביהם אך אינו רשאי לעשות לבדו. למשל, להראות לו איך להכניס ולהוציא את התקע או ללכת ביחד למקומות וללמוד ביחד!
dir="rtl">
dir="rtl">כתבו: גליה רבינוביץ ולימור אביגד שפיץ
dir="rtl">
dir="rtl">מאחלות לכם המשך עבודת סקרנות וחקרנות עם ילדיכם
dir="rtl">
dir="rtl">
|