האריה שאהב תות / מאת תרצה אתר
על רצונות ותסכולים בגיל הרך
הסיפור יתקיים ביום ראשון ה-15/06/14 בשעה 17:00 וביום שני ה-17/06/14 בשעה 11:45 לאחר מכן תתקיים פעילות תנועה.
"פעם היה אריה שאהב רק תות. לא בשר ולא גבינה, רק תות פשוט".
גור האריה שבסיפור מאוד רצה לאכול תות "רק תות" חרף ניסיונותיה של אימו הלביאה להזיזו מעמדתו הוא מיאן להשתכנע ונשאר ספון בעמדתו למרות שלא היה בנמצא תות.
סיטואציה זו חוזרת פעמים רבות אצל הרבה משפחות כאשר הילד חושק במשהו שאינו יכול להשיג. זה יכול לקרות במהלך ארוחת הערב שההורה יבשל פסטה והילד יתעקש לאכול פיצה או ביצה. או כשהילד חוזר מהגן ורוצה מכונית או בובה בדיוק כמו שיש לחבר מהגן. כמובן שכמו בסיפור זה בדרך כלל הרצון או הבקשה יהיו מלווים בבכי, צרחות וצעקות, ושום תחליף לא יצליח לספקו.
כאשר התינוק נולד הוא והאם אחד הם, כשהוא חש דחף כלשהי הוא מאותת לאם בדרך כלל באמצעות בכי, היא מספקת לו את הצורך והדחף מסופק. זהו שלב חשוב ביותר בהתפתחות כיון שהוא נותן לתינוק תחושת שליטה במה שקורה לו.
כאשר הצורך אינו מסופק או כשהוא מסופק בצורה שאינה מותאמת לצרכיו של התינוק, מתפתחת בתינוק תחושה שהוא אינו מובן לסביבה ולכן הוא אינו מבין את עצמו ותחושותיו. למשל תינוק שבוכה כי הוא עייף וכל הזמן מקבל אוכל לא יפתח את היכולת להבחין בין תחושת עייפות לתחושת רעב.
בגיל מאוחר יותר הילד עדיין יכול להרגיש שהוא בלתי מסופק, עוצמת הדחף לעיתים כל כך גדולה והתסכול על חוסר הסיפוק הוא כה גדול שהוא אינו מצליח להכילו והוא מגיב לכך בהשתטחות על הרצפה, בכי ולפעמים אף במכות לעצמו או לסביבה. אנו נראה זאת בעיקר סביב גיל שנתיים.
בכדי שאתם ההורים תוכלו לעזור לילד לצלוח תחושות אלו יש לעזור לילד לווסת, לעדן ולשלוט בדחף. מספר כלים יכולים לסייע בידכם:
הצבת גבולות ברורים – גבולות ברורים מקנים לילד תחושה של ביטחון והגנה ומשקיטים את רוחו הסוערת. בנוסף, דרך גבולות לומד הפעוט שליטה עצמית ומתחיל להסתגל לכללים הנהוגים בחברה. האתגר ההורי כאן אינו פשוט מכיוון שצריך להחזיק במקל בשתי קצותיו: לעמוד על שלו מבלי להיות תוקפני. כמובן שחשוב מאוד לשמור על עקביות ועל תיאום בנושא בין ההורים.
לא להיכנע להתקפי זעם - כאשר הילד נכנס להתקף זעם אסור בשום פנים ואופן להיכנע לרצונו כדי להפסיק את ההתקף אפילו אם הוא קשה מאוד. כדי להרגיעו אפשר להציע חיבוק, או להישאר קרוב פיזית כך ירגיש שאתם איתו. חשוב לגלות רגישות לכאבו ולומר לו בקול רגוע ובטוח: "אני מבינה שאתה מאוד רוצה עכשיו ארטיק אבל אין לנו" אם הילד ממשיך לצעוק ולבכות אפשר לשלוח אותו לחדר עד שיירגע ולומר לו שאתם כאן להקשיב לו כאשר הוא יחזור לדבר בצורה רגילה.
מתן אפשרות בחירה –יקנה לו תחושת כוח ושליטה על חייו וירפה את הסרבנות שלו.
שיקוף רגשות - ניתן לשקף לילד את הרגש שעומד מאחורי התנהגותו. במקום לנזוף בו אם דיבר לא יפה, אפשר לשקף לו מה הרגיש ומדוע הגיב כך דרך מילים. אפשר להגיד לו, למשל: 'עכשיו דיברת לא יפה, כי אתה כועס עלי מאוד משום שלא נתתי לך מהעוגה'".
למרות הקושי שהילד מציב בהתנהגותו זוהי הזדמנות נהדרת ללמידה עבור ההורה: עד כמה הוא מסוגל לשאת תסכולים? לעמוד בבכיו של ילדו? כיצד הוא מגיב עד כמה הוא שולט בתגובותיו? עד כמה הוא קשוב לילד? איך הוא מציב לילד גבול, בנוקשות, בגמישות? ועוד.
לאחר שתצליחו להתגבר יחד על המצוקה הרגעית של הילד תצאו מחוזקים בתחושתכם כהורים טובים, כלומר הורים מכילים שאינם מתפרקים ומסוגלים לשאת את הקושי של ילדיהם.
הסיפור יתקיים ביום ראשון ה-15/06/14 בשעה 17:00 וביום שני ה-17/06/14 בשעה 11:45 לאחר מכן תתקיים פעילות תנועה.
המפגשים יערכו במרכז "הורים – ילדים, גפן" רחוב עירית 17, קומה שנייה, מעל טיפת חלב.
טלפון: 03-7248195
מייל: merkaz_horim_gefen@mail.tel-aviv.gov.il
|