נוני שומר על שקט - מאת: שי קפון
על החושים בגיל הרך
יום ראשון ה-6.4.14 בשעה 17:00 ולאחריו תהיה פעילות תנועה.
יום שני ה- 7.4.14 בשעה 11:45.
הסיפור מספר על ילד שאמו הולכת לנוח ומבקשת ממנו לשמור על שקט, הוא מאוד משתדל ועושה את כל הפעילויות השקטות שהנמצאות ברפרטואר שלו כמו לצייר, להסתכל בספרים ולחשוב, אבל בראשו הוא שומע קולות ורעשים ויש רעש אחד שאינו מצליח לגלות את מקורו עד שהאם קמה והוא מגלה שזה הרעש של צעדיה "הרעש הכי נעים בעולם".
הסקרנות אצל התינוק נובעת מהצורך להכיר ולהבין את העולם שהרי הוא הגיח לעולם, למקום לא מוכר. הדרך בה הוא לומד על העולם היא באמצעות החושים שלו החל מהעריסה: הוא לומד להבחין ולהבדיל את אמו משאר האנשים הסובבים אותו בעזרת ריח החלב שלה, הוא מכניס חפצים לפיו וכך הוא לומד על המרקם שלהם, הטעם שלהם, באמצעות המישוש הוא לומד על חוזק שלהם האם הם רכים או קשים, מחוספסים או חלקים.
הוא שומע את צליל הקומקום ולומד לשייך אותו לבקבוק החלב שתיכף יוכנס לפיו.
הוא רואה את פני הוריו ולומד לזהות אותם על פני שאר האנשים. כשהוא מתחיל לזחול הוא מצליח להשיג שליטה על דברים במרחב, ההתנסות בגוף והפעלת הגוף מובילות לחיקוי המבוגרים והצטרפות הבנת השפה והפקתה מאפשרים גם תקשורת עם אחרים.
ככל שההורים יאפשרו לילדיהם להתנסות בשיטוט וחקירת הסביבה, יתנו להם את החופש להתנסות כמובן שמבלי לסכנם, כך הם ילמדו יותר. על מנת שילד יעדיף לחקור את צעצועיו על פני טעם העלים או האדמה על הצעצועים להיות מעניינים יותר ואיך נהפוך אותם לכאלה? כשהם נכללים בקשר שיש לילד עם הוריו בעזרת מה שהם אומרים עליהם.
לדוגמא: מכונית הצעצוע תהפוך להרבה יותר מעניינת כשאימא תגיד תראה את המכונית האדומה איך היא נוסעת מהר ועושה רעש..." ברגע שההורה מתווך ומפרש לילד את מה שהילד ממשש, הילד ממקד את תשומת ליבו במה שמעניין את ההורה וכך מצליח להבין את הדבר בתוך הקשר, יחסיות, סיבתיות ועוד.
חשוב להרגיל וללמד ילד שיש דברים שניתן לגעת בהם ויש דברים שהם מסוכנים , אלו דברים שמסתכלים עליהם, מתבוננים עליהם אבל אסור לגעת בהם או ניתן לגעת בהם בעזרת מבוגר. גם כאן על ההורה להסביר לילד ולאפשר לו להתנסות בדברים שכן ניתן לגעת, למשש, לטעום, לראות ולחקור.
טיפ קטן להורים: אם הילד שלכם מאוד חושק במכשיר הנייד שלכם או בשלטים למיניהם כמו שהרבה ילדים רוצים היום, ברגע שתמקדו את תשומת ליבכם בצעצוע שלו ותראו לו בכנות שזה הרבה יותר מעניין מהמכשיר שלכם, יש סיכוי טוב שיפנה את תשומת ליבו למה אתם מראים לו ומתמקדים בו.
אז בפעם הבאה שאתם אומרים "אל תכניס לפה", "אל תיגע", "שב בשקט ואל תזוז" חישבו עד כמה אתם מאפשרים לו להתנסות ועל יד כך מקדמים את היכולת שלו להשיג מידע, עוזרים לו לקבל שליטה ומעודדים אותו להיות בקשר עם העולם הסובב אותו.
הסיפור יתקיים ביום ראשון ה-06/04/14 בשעה 17:00 ולאחריו תהיה פעילות תנועה.
וביום שני ה- 07/04/14 בשעה 11:45.
מרכז "הורים – ילדים, גפן" רחוב עירית 17, קומה שנייה, מעל טיפת חלב.
|