עם סיום החגים חוזרים לשגרת הלימודים, אך ישנם תלמידים שלא יחזרו לבית הספר שלהם השנה, תלמידי יאפא, בית הספר הערבי דמוקרטי למדעים וטכנולוגיה, שנסגר השנה, שבוע לאחר תחילת שנת הלימודים, כאשר נתגלתה ירידה דרמטית בהיקף הנרשמים.
מדמוקרטי לטכנולוגי
יאפא נוסד על ידי המנהלת מארי קופטי ופעל בחסות הרביטא, האגודה למען ערביי יפו, שלא הצליחה לעמוד בתשלומי השכירות הגבוהים, אבל זאת לא הסיבה היחידה לסגירת בית הספר.
לפני ארבע שנים בוטלה חטיבת התיכון והרצף החינוכי של התלמידים נקטע עם המעבר משיטת החינוך הדמוקרטי לתיכון רגיל. עומר סיקסיק, חבר הרביטא, מסביר:
"היה חשש ולעתים אף עוינות של האוכלוסייה המקומית כלפי החינוך הדמוקרטי. הורים הרגישו ששיטת החינוך הדמוקרטי גורמת לחוסר חמור בידע ולהישגים נמוכים, מסיבה זו החלטנו לשנות את החינוך בבית הספר מדמוקרטי לבית ספר הישגי בתחומי המדעים והטכנולוגיה".
שינוי זה הוביל להתפטרותה של קופטי ומרבית צוות המורים שליווה את בית הספר מיום הקמתו.
יאפא היה ניסיון נועז של קופטי וקבוצת הורים שפרשו מבית הספר האורתודוקסי והאמינו בדרכה להקים בית ספר בעל חינוך ליברלי-דמוקרטי, ללא שייכות דתית, ובעל זיקה למורשת הפלסטינית-יפואית שהייתה חשובה ביותר הן להורים והן להנהגת הרביטא.
יש חינוך, אין כסף
בית הספר הערבי דמוקרטי הוקם בשנת 2004, כאשר קבוצת הורים ומורים
ביקשו עבור התלמידים בית ספר ששם לנגד עיניו את יסודות הדמוקרטיה, כבוד האדם וחופש הביטוי, תוך שימור הזהות הערבית.
יאפא היה ניסיון נועז של קופטי וקבוצת הורים שפרשו מבית הספר האורתודוקסי והאמינו בדרכה להקים בית ספר בעל חינוך ליברלי-דמוקרטי, ללא שייכות דתית, ובעל זיקה למורשת הפלסטינית-יפואית שהייתה חשובה ביותר הן להורים והן להנהגת הרביטא |
גבי עאבד, עובד סוציאלי ביחידה לסיוע ומעקב של הרביטא, היה אחד ממקימי בית הספר הערבי הדמוקרטי ביפו, מספר על הקשיים בהקמת בית הספר ועל הפערים בין הישגים ומצוינות.
"ההחלטה להקים את בית הספר לא הייתה קלה. לקח הרבה זמן להתנהל בירוקרטית כדי לקבל סבסוד. כל נושא בתי הספר הפרטיים נתון במחלוקת ביפו, עד לפתיחת בית הספר היו בתי ספר אורתודוכסים קפדניים שתלמידיהם הגיעו להישגים לימודיים בינוניים ולא היה בהם את היכולות להצמיח תלמידים למצוינות.
הבעיות היו תקציביות. משרד החינוך לא מאשר תמיכה בכיתות מתחת ל-22 תלמידים ולכן לא יכולנו לפתוח תיכון וקיבלנו הכרה רק עד כיתה ח'. בשנתיים הראשונות בית הספר נכנס לגירעונות גדולים. שכר הלימוד לבית הספר היה נמוך, אבל משפחות ממעמד סוציו-אקונומיות לא יכלו לעמוד בתשלום ובנוסף משרד החינוך לא נתן את ההכרה הנדרשת".
מבצע חירום של אנשי הרביטא, מנהל החינוך של עיריית תל אביב יפו וחבר המועצה סמי אבו שחאדה הצליח לשבץ במהירות יחסית את כל תלמידי בית הספר במוסדות אחרים. עם זאת, אין ספק שהללו לא יוכלו לתפוס את החלל הריק עם סגירת יאפא.
|