‏שבת ‏27 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
גן סילבי
 
פורטל יפו  ילדים ונוער  לילד שלי יש סולם
לילד שלי יש סולם
גן סולמות שנפתח בשבוע שעבר ברחוב עזה, מציג גישה חינוכית חדשנית העוקבת אחר שלבי התפתחותו של הילד, בשעה שהוא מטפס במעלה סולם החיים
 מאת: אילונה דזיאנשוילי
‏שבת ‏30 ‏אוקטובר ‏2010. צילומים: פורטל יפו
בוחרים פרצופי רגשות
בוחרים פרצופי רגשות
שתף |

 

בשבוע שעבר התקיים יום פתוח בגן ילדים חדש שנפתח בעיר: גן סולמות. הורים וילדים חנכו את המקום ולמדו על הגישה החינוכית החדשנית המשלבת תכנים מקצועיים ועיצוב מושקע ברגש עד לדקדוק בפרטים הקטנים. 

חלל רגוע ונעים
חלל רגוע ונעים
הגן החדש מדרבן את הילדים וגם את ההורים לחלוץ נעליים, לרדת לרצפה ולהתחיל לשחק. מנהלת הגן, מיכל גרשון שילון, בוגרת אוניברסיטת תל אביב, היא מרפאה בעיסוק המתמחה בליווי התפתחותי של הילד. 

מיכל עובדת עם ילדים כבר שש שנים, מתוכם עבדה ארבע שנים בגן שקד בחולון, גן לילדים בחינוך המיוחד, השייך לעמותה פרטית של "ילדים בסיכון". במקביל, עבדה במכונים להתפתחות הילד בהרצליה וברמת השרון ונתנה ייעוץ והדרכה להורים וגננות.

"במסגרת עבודתי, הייתי מגיעה לגנים עירוניים לצפות בילדים, לאפיין ולהסביר התנהגויות שונות", אומרת מיכל. "למה הילד לא משחק עם הילדים בחצר? למה הוא לא משתתף בשעת יצירה? וכדומה. דרך התצפית על הילד, אבחנתי את הקושי והדרכתי את הגננת והצוות כיצד יש ללוות את הילד בדרכו לתפקוד עצמאי ויעיל בגן".
 
שמו של הגן מעיד על כיוון התפתחותו של הילד: עד גיל 3, הילד מטפס בשלבי ההתפתחות השונים בדרכו לתפקוד עצמאי. שלבי ההתפתחות מתבטאים במישורים התחושתיים, המוטוריים, הקוגניטיביים והרגשיים. 

עד גיל 3, הילד מטפס בשלבי ההתפתחות השונים בדרכו לתפקוד עצמאי. שלבי ההתפתחות מתבטאים במישורים התחושתיים, המוטוריים, הקוגניטיביים והרגשיים
מטרת הצוות בגן היא לפגוש את הילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ולעודדו בצעדיו הראשונים בטיפוס. בכל גיל הילד צריך להגיע ליעדים חדשים, במטרה לתפקד באופן יעיל ועצמאי בעתיד ולהרגיש ביטחון בעולם. הייחודיות של מרפאה בעיסוק בתוך הגן באה לידי ביטוי במספר מישורים:

1. עין מקצועית שרואה את הילד ואת תפקודו במהלך היום ויכולה לזהות קשיים בתחומים הסנסומוטוריים, השפתיים והרגשיים.

2. לכל קבוצת גיל יועברו סדנות התפתחותיות המשלבות תנועה, מגע ומוזיקה שמטרתם לפגוש את הילדים בשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים וללוותם לקראת אבני הדרך הבאות. לדוגמה: קבוצת חושים לתינוקות טקבוצת "אני וגופי" לפעוטות.

3. חללי הגן עוצבו בהשראת שלבי ההתפתחות של כל קבוצת גיל, כך שגם העיצוב וגם המשחקים מעודדים את הילד להתנסות בהם, במטרה לחזק את השלב בו הם נמצאים ולקדמם לקראת השלבים הבאים.

4. ליווי והדרכה מקצועית לצוות הגן ובמידת הצורך להורים.
 

החל מהשבוע הבא יתחיל הגן להפעיל תינוקייה ופעוטון. התינוקייה משלבת את עולם התוכן ההתפתחותי ומותאמת לעולם החושים של התינוקות, לאופן בו הם בונים את סכמת הגוף ולאופן בו הם חוקרים את העולם. 

בתינוקייה צעצועים שעשויים מחומרים שונים בעלי טקסטורות מגע מגוונות. המשחקים עשויים מחומרים הניתנים להכניסם לפה ויש בר עם מראה, בעזרתו התינוק יכול להתנסות בשלב העמידה תוך כדי התבוננות בעצמו. 

הפעוטון לגילאי שנה ומעלה מקנה לילד את המרחב הנכון לעשות את צעדיו הראשונים בדרך לעצמאות ולגבש את ביטחונו. המשחקים הם בעלי אופי פונקציונאלי, כלומר, הילד כבר מתחיל להפעילם (לא רק להכניס אותם לפה) ולתת למשחק משמעות. 

מיכל גרשון שילון: "הגן נמצא במיקום טוב ויש אליו גישה נוחה להורים. לילדים יש חצר גדולה והארוחות בריאות וטעימות. הן כוללות אוכל ביתי טרי עשיר ומזין שמבשלים במקום. אפשר להגיד שהקונספט הוא חדשני, אבל אני רואה את העיקר בהבנת עולם הילדים ולתת להם את המרב דרך הידע והניסיון שלי"
בחדר קיר שלם עם בובות של חיות שהילד יכול להוציאם ולהדביקם בחזרה, כל חיה "בבית" שלה ותמונות עם פרצופים המבטאים רגשות בסיסיים כמו: כועס, צוחק, בוכה ואוהב, לשם שיקוף ומתן משמעות לרגש שחווה הילד.   
 
כיצד מותאם הגן לצורכי הילדים?
"הצורך העיקרי של הילדים הוא בהקשבה, תשומת לב ומתן מענה לצרכים ולתהליך ההתפתחותי בו הם נמצאים ואת כל זה הם יקבלו בגן".
 
מהם היתרונות של הגן בהשוואה לגנים אחרים?
"נעשתה עבודת צוות בכתיבת התכנים החינוכיים ועיצוב הגן שהובילה לתוצאות מקסימאליות. ברמה ההתפתחותית, במהלך השנה נפעל עם הילדים בקבוצות התפתחותיות. אני מאמינה בעבודה קבוצתית ועשייה משותפת של הילדים. 

ברמה המקצועית, יהיו הדרכות לסייעות והן ילמדו את שלבי ההתפתחות של הילד במטרה להקשיב לצרכים שלו. חשוב לי גם הדיאלוג עם
גן יפואי חדש
גן יפואי חדש
ההורה ומה שקורה לילד מעבר לשעות הפעילות. תהיה תקשורת הדדית והמשכיות בין מה שקורה בגן לבין מה שקורה בבית. בנוסף, הגן נמצא במיקום טוב ויש אליו גישה נוחה להורים. לילדים יש חצר גדולה והארוחות בריאות וטעימות. הן כוללות אוכל ביתי טרי עשיר ומזין שמבשלים במקום. אפשר להגיד שהקונספט הוא חדשני, אבל אני רואה את העיקר בהבנת עולם הילדים ולתת להם את המרב דרך הידע והניסיון שלי".
 
רני שילון, מעצב הגן, מוסיף כי בעיצוב החלל היו חשובים לו יצירת האווירה הנכונה יחד עם הפונקציונאליות לילדים: 

"הגן צבוע בצבעי פסטל המשרים רוגע ויש בו מינון ועוצמה נכונים של הגירויים לילד. למיקום וגובה החפצים בחדרים השונים יש חשיבות לשלבי ההתפתחות. לגן החדש הוכנסו גם אלמנטים של הגן הישן והמוכר,  כגון ריהוט של גנים ישנים שחודשו. הפריטים הללו מזינים את המקום באווירה ומחזירים את ההורים של היום לתחושה של הגן הישן וזה מחמם את הלב".
 
בני הזוג, מיכל ורני שילון עברו ליפו לפני כשנה. לאחר חיפושים למקום מגורים אידיאלי, הם התאהבו בעיר והבינו שכאן הם רוצים להשתקע וכאן גם נולדה בתם הבכורה זהר. 

משחקים מחומרים שונים
משחקים מחומרים שונים
כשהם החליטו לעבור לעיר, התגובה העיקרית שהם קיבלו היא ש"יפו היא לא מקום לגדל בו ילדים", ולכן החליטו לקחת על עצמם חלק מהאחריות. "אנחנו בקשר עם גורמים בכירים בעיריית תל אביב למציאת פתרונות שונים ויצירתיים לילדים באזור".
 
מהן התוכניות שלכם לעתיד?
"בשנה הבאה, בנוסף לתינוקייה ולפעוטון, הגן ייתן מענה גם לילדים בגילאי שנתיים עד ארבע. אנחנו נקיים ערבי הרצאות להורי הגן בנושאים הקשורים לליווי התפתחותי, הורות ומשפחה. כמו כן, כחלק משירותי הגן, יינתן ליווי וייעוץ פסיכולוגי להורים המעוניינים בכך, וכחלק מאווירת ה'יחד' והגיבוש של הילדים וההורים, הגן ייצא לטיולי משפחות בימי שבת וחופשים".

 לפרטים נוספים והרשמה - לחצו כאן
 
עיצוב הגן: רני שילון. ליווי וייעוץ תוכן: עמנואל שחר. ציורי קיר: שלומית סאור.  דקורציה חינוכית: מאיה רוזנברג ועינת סלים.
 

תגיות:   גני ילדים ביפו   חינוך ביפו   ילדים ביפו   גן סולמות   גן סולמות ביפו  

תגובות  לכתבה זו 10 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איזה יופי של מקום!
שי, תל אביב , (26/10/2010)
 2.  נשמע מבטיח, נראה מושקע מאוד. בהצלחה  (לת)
דקל, תל אביב, (26/10/2010)
 3.  גן סולמות
ברק, יפו, (26/10/2010)
 4.  גן סולמות
ח-ש, (26/10/2010)
 5.  הגן נראה נפלא ומושקע מאחלים לכם בהצלחה
רחל ג, (27/10/2010)
 6.  למיכל ורני גן סולמות
תמר א, (27/10/2010)
 7.  למיכל ורני בהצלחה זה מבטיח
בתיה עובד, הרצליה , (01/11/2010)
 8.  מכיל ורן
זיו, כפר סבא, (03/11/2010)
 9.  שאפו
מיה ב, יפו, (05/11/2010)
 10.  שנה חדשה
רני, יפו, (20/02/2011)
הרצאות להורים ביפו
סדרת הרצאות להורים-להיות הורים זה לא משחק ילדים
מרכז הורים ילדים
מרכז הורים ילדים שב לפעילות
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |