על הגדר 3 - צדק אמנותי ביהודה הימית
בשבת האחרונה, במסגרת סופשבוע אמנות, התקיים אירוע האומנות "על הגדר 3 – ערים תהומות", ברחוב יהודה הימית ביפו, כחלק מפתיחת אירועי שנת האמנות בתל אביב - יפו
בקטע הרחוב שבין גלי בה"ל וגשר אבו חסן - על הקירות, חדרי המדרגות ובתוך
הבתים - הוצגו עבודות אמנות מכל הסוגים של יוצרים במשרה מלאה וגם כמה מזדמנים מוכשרים.
זאת השנה השלישית ברציפות שהאירוע מתקיים. הפעם הראשונה הייתה במאי 2010, כחצי שנה לאחר סגירתו של הרחוב לרגל שיפוצים וחפירות ארכאולוגיות.
הרחוב גודר משני צידיו, ומחאת התושבים ובעלי העסקים ברחוב הכינה את הקרקע לפעולה אמנותית-חברתית. הגדרות כוסו ביצירות שונות והרחוב המרוטש הפך לגלריה אורבנית רוחשת תחת השם "על הגדר-רחוב בשיפוץ".
ביולי 2011 נערך האירוע בשנית, הפעם תחת השם "אם הזרים", שהוא אחד מכינוייה הרבים של יפו בשפה הערבית.
השנה זכה האירוע לסיקור נרחב מבעבר תחת אירועי ערב הפתיחה של "שנת האומנות" בעיר תל-אביב.
הרחוב היה מלא באנשים, מוזיקה ובירה. היו גם פיתות עם זעתר שמאמא אחת הכינה במקום, מספקת "אותנטיות יפואית" לכל המבקרים מחוץ לעיר.
גאיה, חסן, וגיל מועלם דורון
ממש לידה הוצגה אחת ההפתעות של הערב: "גאיה וחסן מציירים את המחאה". מדובר בשיתוף פעולה בין האומן והיוצר גיל מועלם דורון, לבין שני ילדים – חסן (13) וגאיה (11), הילדים של שתי המשפחות האחרונות שנשארו במאהל המחאה ביפו.
מעל עשרים גלויות הציגו ציורים שציירו בעפרון חסן וגאיה במהלך השהות במאהל. הציורים נסרקו ונערכו במחשב על ידי מועלם דורון, שהוסיף פרטים, צבעים ודמויות, ומתארים את המחאה החברתית בארץ מנקודת מבטו של ילד.
כלה שחורה / כלה לבנה
שתי כלות נכחות בערב. "כלה שחורה" הוא מיצג של דפנה שפירא חסון, שבא לתת שם לנשים אלמוניות שחוו השפלה וניצול, תוך דגש על בעיית הסחר בנשים - בעיה מוכרת לאורך ההיסטוריה האנושית, שרק מתעצמת בימנו.
שפירא חסון הסתובבה בשמלת כלה עשויה מנייר, ממנה קרעה רצועות שנטבלו בנוזל שחור ונתלו לאורך הרחוב על העצים והקירות. מעל כל רצועה נכתב שם - אמיתי או בדוי – תזכורת "מדממת" לנשים שנוצלו והושפלו, וגם לכאלה שנאלצות לחיות עדיין במציאות כוחנית ומאיימת.
הכלה השניה שייכת לנטע דרור, בוגרת לימודי קולנוע ב"ספיר" והיום ארט-דירקטור של פרסומות טלוויזיה, שעבודותיה עוסקות לרוב בנשים, בנשיות ובקונפליקטים נשיים. באירוע זה הציגה וידאו ארט עליו עבדה שנה וחצי, בו אישה מתחתנת עם עצמה.
בהקרנה השתמשה דרור באלמנטים מתוך הסרט – הכיסאות עליהם יושב הקהל, העוגה ממנה אוכלת הכלה ומוגשת לצופים – מה שמותח את היצירה מעבר לגבולות הוידאו-ארט והופך אותה לסוג של מיצג. פסקול היצירה המהפנט הוא קטע מקורי שנכתב על-ידי ניר רנטמן, תוספת חדשה לצוות ההפקה שליווה את דרור בשתי עבודותיה הקודמות. קסניה קפלן/על הגדר 3
רישומים בהשפעה יפנית
חמישה צעדים משם הוצג אוסף מדליק של רישומים בעט. קסניה קפלן, בוגרת מגמת עיצוב גרפי ב"שנקר", סטודנטית לתואר שני בספרות באוניברסיטת תל אביב ולקוחה קבועה בקפה דינה, מציגה זאת השנה השניה באירועי "על הגדר". הרישומים נעשו במהלך השנה האחרונה, הרבה מהם בזמן השיעורים באוניברסיטה, ומתאפיינים בקוים פשוטים עם השפעות יפניות. בימים אלה היא עובדת על תערוכת יחיד שתתקיים בקרוב ב"אפר גראונד" ברחוב שוקן.
עוד ניתן היה להתרשם מעבודות צילום מהמזרח הרחוק של רעות דרור וצילומים אורבניים של לנה זפסקי. רעות דרור-על הגדר 3
ד"ר אורנה טאוב הציעה למכירה את ספרה "בושם פרפרים", שעלילתו מתרחשת ביפו ומספרת את ההיסטוריה של העיר.
|