‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
פורטל יפו  קהילת יפו  טיפים לשייטים בנמל יפו
טיפים לשייטים בנמל יפו
טיפים חשובים לשייטים והמלצות לעגינה בנמל
 מאת: עמית הרי
‏יום שלישי ‏25 ‏אוגוסט ‏2009.
נמל יפו
נמל יפו
שתף |
 בניגוד לדעה הרווחת, הכניסה בכלי שייט לנמל יפו העתיק אינה בעייתית כפי שרבים משערים. אולם, בטרם נעשה זאת חשוב להכיר היטב את כל תנאי השטח. 
תכווין המעבר
תכווין המעבר
בכניסתנו לנמל יש לבחון את כל המשתנים במשוואה, מכשולי הניווט, משטר העומקים וכמובן את כל מה שמסתתר מתחת לפני השטח.
 
ברצוני להפריך את המיתוס הנוסטלגי של הכניסה באמצעות תכווין המעבר (טרנזיט) שבין שני האורות האדומים שכיוונו 123° ע"פ המפות. תכווין מעבר זה מעביר אותנו קרוב מדי לסלעים הנשטפים שמצפון לפתח.
ראשית נציין כי לנמל יפו שתי כניסות. כניסה צפונית רדודה (עומק הים 3 מטרים, צ’יפס מנהל הנמל מדד בעצמו) ומתאימה לכלי שייט בעלי שוקע נמוך. הכניסה המערבית שעומקה המינימלי הינו 2.5 מטר (דווקא באזור הבריכה שסמוכה לצופי ים) והיא מיועדת ליאכטות. 

באופן כללי לא הייתי ממליץ לכלי שייט בעלי שוקע של יותר מ- 2 מטר להכנס לנמל יפו, וזאת כיוון שבחלקים רבים הנמל רדוד מאוד. בנוסף רצוי לתאם את הכניסה לנמל עם המנהלת עקב מצוקת מקומות עגינה פנויים.

 באופן כללי לא הייתי ממליץ לכלי שייט בעלי שוקע של יותר מ- 2 מטר להכנס לנמל יפו, וזאת כיוון שבחלקים רבים הנמל רדוד מאוד. בנוסף רצוי לתאם את הכניסה לנמל עם המנהלת עקב מצוקת מקומות עגינה פנויים.
במקרה של ים שקט, ניתן להקשר גישת דופן לרציף האבן הקרוב למרכז השייט והממשה הצפוני של אופנועי הים.
 
מכשולי הניווט
מכשולי הניווט העיקריים הינם קבוצת הסלעים והשרטונות הנמצאת מצפון לפתח הנמל. הכניסה תבוצע ביניהם לבין המגדלור הירוק שבקצה שובר הגלים.
 
אופן הכניסה לנמל
נקודות ציון בנמל יפו
נקודות ציון בנמל יפו
לפוקדים את נמל יפו מצפון מומלץ לנוע מצפון לדרום בעומק של לא פחות מ- 6 מטר, אלה הבאים מדרום יכולים להתקרב עד לעומקים של 5 מטר. הפנייה מזרחה לכיוון הפתח תתבצע ע"פ תכווין המעבר שבין שני צריחי המסגדים, חשוב מאוד לציין כי תכווין מעבר זה "עובד" נפלא עד לכניסה לפתח. כאשר נגיע אליו, עלינו לתקן קצת ימינה ולנווט ע"פ תעלת המצופים. מיותר לציין כי בכל מקרה עלינו להתחשב בתנאי הסביבה וברוח.
 
במקרה בו שני כלי שייט נעים יחדיו בנמל, סביר שלא יוכלו לעבור בו זמנית בתעלה, קל וחומר אם מדובר באחד המכמורתנים או בספינות הטיולים היוצאות מנמל יפו. לאור אלה, טרם הכניסה
מומלץ בחום לבצע לפחות כניסה אחת לנמל באור יום לפני ביצוע אחת שכזו בלילה.
חשוב לוודא כי אין כלי שייט נוסף היוצא מהנמל. שלא ע"פ חוקי השייט, בהם זכות הקדימה ניתנת לכלי שייט היוצא מהנמל (תעלה צרה),ישנה נקודה בכניסה לנמל בה מאוחר מידי להסתובב חזרה לים הפתוח. בנקודה זו ימשיך כלי השייט הנכנס לנמל לתוך תעלת המצופים, בעוד כלי השייט היוצא ימתין בבריכה.
נקודה זו עשויה כמובן להשתנות בהתאם לכלי השייט ויכולות התמרון שלו.
 
מומלץ בחום לבצע לפחות כניסה אחת לנמל באור יום לפני ביצוע אחת שכזו בלילה. הראות ביום תהיה טובה יותר וברורה יותר. כך נוכל לאתר לדוגמא את מגדלור יפו ומגדלור הכניסה הירוק, אלו נראים מצוין מרחוק, בעיקר בשעות היום.
 
מומלץ לתרגל את הכניסה ביום, ולאחריה נוכל לעשות זאת בקלות גם בלילה:
ניתן להבחין במגדלור יפו הממוקם מעל לנמל, ממרחק רב, כמו גם במגדלורי הכניסה, הדרומי בקצה השובר המנצנץ בצבע ירוק והמצוף אדום המערבי ביותר המנצנץ בצבע אדום. אלו מספקים מענה נאות לכניסה בשעות החשכה. ניתן לראות בברור את הטרנזיט המיתולוגי 123º לאורות האדומים של צופי ים (אך יש לזכור לא להשתמש בו!). הצריחים מוארים גם כן ובדרך כלל יש תאורה מרובה גם מאיזור הבריכה בעיר העתיקה. 
 
לחיי הספינות שבדרך ליפו !
 
עמית הרי - מועדון היאכטות סיילור


קובי קורייאט ממועדון היאכטות סיילור ממליץ על עגינה בנמל יפו

כבר בכניסה לנמל ניתן להבין שהוא שונה מכל מעגן אחר שתראו בארץ, אם בריחם הממכר של הסלעים הנשטפים בכניסה, במראה ספינות הדייג הפועלות באופן סדיר בנמל, ספינות הטיולים, והיאכטות הפרטיות שעוגנות בנמל, ועוד לא אמרנו כלום על השחפים...
לאחר הכניסה לנמל, באיזור הבריכה, שוכן הבניין של צופי ים יפו. שבט צופים שראוי לכתבה בפני עצמה. כבר שנים שהם מהווים חלק בלתי נפרד מנוף הנמל היפואי ונפלא לראות, איך אחרי שנים, אהבת הים ניכרת על כל אחד מבוגריהם.
העגינה ביפו היא חוויה מסוג אחר, ניתן להשאיר את היאכטה לכמה שעות ברציף האורחים ולצאת לסיור בסמטאות הקסומות ומלאות ההיסטוריה של העיר העתיקה. אפשר לתכנן טיול רגלי בטיילת יפו הנפלאה, אפשר לבקר בשוק הפשפשים הנמצא במרחק דקות ספורות מהנמל. אם אתה שם, אל תפספסו את החומוס של דני בשוק. חומוס כזה, באמת עוד לא אכלתם.
בגלל תנופת הבנייה האדירה, והשינויים החלים במראהו של הנמל חדשות לבקרים, ישנם מופעים לאורך הרציפים מידי סוף שבוע, מומלצת במיוחד התערוכה המרגשת במרכז "נא לגעת" לחירשים עיוורים,  שווקים מאולתרים של מזון לצד דוכני עתיקות, פסטיבלים והצגות והכל במרחק הליכה מהיאכטה שעגנתם ברציף האורחים.
אז קחו לכם שבת קסומה, ובואו ליפו. היא כמו בשיר, "חודרת כמו יין לדם".
ההמלצה מאת קובי קורייאט - מועדון היאכטות סיילור בנמל יפו


תגיות:   נמל יפו   קהילה ביפו   יפו-פדיה  

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כתבה מצויינת. אין כמו יפו :) (לת)
אלינור , יפו, (10/09/2009)
 2.  את מי זה מעניין תעשו כתבה מעניינת כבר (לת)
בוריס, יפו, (02/12/2009)
מאת:דניאל מונטרסקו
מהחצר האחורית של ת"א לפנינת נדל"ן
בתים מבפנים 2017
בתים מבפנים-אירוע ארכיטקטורה עירוני
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |