‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
פורטל יפו  קהילת יפו  אבן המריבה
אבן המריבה
בעיריית תל אביב רוצים להרוס את בית המכס הישן בנמל יפו שחוסם את הנוף בעיניים. המועצה לשימור מבנים היסטוריים מזדעזעת מהרעיון. רק על המדרגות אל הים כולם מבקשים לשמור
 מאת: אילן שחורי
‏יום רביעי ‏24 ‏אוגוסט ‏2011. צילומים: יח"צ
שער כניסה. כך זה נראה פעם...
שער כניסה. כך זה נראה פעם...
שתף |
 
לבאים לנמל יפו מהצד הצפוני, בקצה טיילת חומת הים, מתגלה מיד לנגד עיניהם בניין בטון גדול, מכוער ומוזנח הצופה אל הים, שכל ציור שייעשה עליו לא יעזור מול מראהו הדוחה. כיום פעילים בו שבט "צופי הים" ו"המרכז לחינוך ימים".

חוסם את הפנורמה (מצד שמאל)
חוסם את הפנורמה (מצד שמאל)
אולם, למרות כיעורו של המבנה, שהיה בעבר בית המכס הבריטי, שהוקם על שרידי בית המכס העות'מני, אוצר המקום היסטוריה מרגשת ועדויות רבות מראשית תקופת הציונות. למקום זה בדיוק הגיעו  עולי הרגל לארץ ישראל במשך מאות שנים. בהם אנשי העלייה הראשונה, השנייה והשלישית, ובחזית בניין זה הנושק למים, דרך לראשונה בנימין זאב הרצל, בבואו לארץ ישראל בשלהי אוקטובר 1898. מדובר אם כך, בשער הכניסה לארץ ישראל, מעין ה”אליס איילנד” הישראלי.

להרוס או לא להרוס?
בניין זה עומד בשיאה של מחלוקת אדירה. בין אלה המבקשים להרוס את הבניין ולהסיר בכך את המחסום הבעייתי לנוף הפנורמי האדיר הנשקף  מאזור נמל יפו לכיוון תל אביב. אלו טוענים, בהם כמעט כל הצמרת הבכירה בעיריית ת"א, בהם ראש העירייה רון חולדאי וראש מחלקת השימור ירמי הופמן, כי מדובר בבניין בריטי פשוט בן לא יותר מ-75 שנה, שכלל לא משקף את המראה שנגלה לבאים בשערי א"י בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. 

מולם יש כאלה, ובראשם אנשי המועצה לשימור מבנים, הסוברים כי מדובר בהיסטוריה מנדטורית רבת ערך שאין להקריב אותה מול שום שאלת פיתוח, ויש להכין תוכנית שיקום אתגרית ואסתטית גם לבית מכוער ומוזנח שכזה.
למקום זה בדיוק הגיעו עולי הרגל לארץ ישראל במשך מאות שנים. בהם אנשי העלייה הראשונה, השנייה והשלישית, ובחזית בניין זה הנושק למים, דרך לראשונה בנימין זאב הרצל, בבואו לארץ ישראל בשלהי אוקטובר 1898. מדובר אם כך, בשער הכניסה לארץ ישראל, מעין ה”אליס איילנד” הישראלי

בעד ונגד
זאת ועוד. המצדדים בהשארת המבנה הקיים קובעים כי מדובר במבנה היחיד לכל אורך חופי מדינת ישראל הנושק ממש למים, ואם ייהרס, יקשה לפי תוכנית המתאר הארצית להקים במקום בניין חדש ממש על גבול המים. אמנם המקום עבר עבודות שיפוץ גסות, אשר בוצעו בשנים האחרונות ועיוותו את מראהו, אך המהלך הוא הפיך וזאת בניגוד לעמדת הטוענים שאין למבנה זה ערך.

גם אלו המבקשים כיום להסיר את המבנה, הנראה ממש כמו מבצר בטון על גבול ישראל לבנון, סבורים כי הפתרון הטוב ביותר הוא אכן להרוס את המבנה הבריטי, אך לשחזר ולהקים מחדש במקומו את מבנה בית המכס העות'מני, שהיה נמוך ומתון יותר, שלא יסתיר את הנוף, ואם כבר, אזי הוא למעשה המראה שאותו ראו כל העולים החדשים לא"י במשך מאות בשנים ולא המבנה הבריטי.

מדרגות יורדות אל הים
מי שאחראי ככל הנראה להקמת בית המכס העות'מני במקום זה הוא מוחמד אגא א-שאמי, המוכר לנו יותר כאבו-נבוט, שליטה הקשוח של יפו בשנים שלאחר כיבוש נפוליאון. 

בית המכס היום
בית המכס היום
אבו נבוט היה אחראי לתנופת הפיתוח הגדולה ביפו בראשית המאה ה-19, והיות והיה בעליהן של אוניות רבות, החליט גם על שיקום הנמל, בין היתר לתועלתו האישית, וכך הקים את בית המכס בנמל ושלשל לכיסו כספים רבים. נמל יפו של אותם ימים היה שונה ממראות נמל יפו כיום, שרובו הגדול הוא בריטי והוקם על ידי ייבושו של הים בעת הרחבת הנמל בשנים 1934-1936.

בשנות ה-80 של המאה ה-19 היו אלה העות'מנים ששיפצו מעט את הנמל הישן. הם בנו ליד בית המכס של אבו נבוט רציף ובו מדרגות היורדות אל הים. המבנה המשופץ נחנך ב-1894 ואת שרידיו ניתן עדיין לזהות בבסיס בית המכס הבריטי.

אכן, המדרגות היורדות אל הים הם האוצר הגדול של בית זה. בכל הוויכוח הגדול וכל התוכניות הניצבות על השולחן מסכימים כולם שיש לשחזר ולנצל מדרגות אלו. גם המבקשים להרוס את הבניין ולשחזר במקומו את בית המכס התורכי. 

כך או כך, יש לקוות שלא יחלפו שנים רבות ועוד נזכה לשכשך רגלנו במים, עם כוס יין במסעדה או בבית קפה מרהיב שיוקם במקום ולצפות במראה הפנורמי הנפלא לעבר  תל אביב, מבלי שאף טיפה של יבשה תפריע לנו.

הכותב הוא עיתונאי, חוקר תולדות ת"א ואי" ומורה דרך מוסמך, עורך סיורים גם ביפו.
פרטים באתר "תל אביב שלי"

תגיות:   היסטוריה של יפו   בית המכס ביפו   נדל"ן ביפו   שימור ביפו     

תגובות  לכתבה זו 5 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  מעניין למי
ספי, יפו, (25/08/2011)
 2.  נשמעת דווקא תכנית טובה, המבנה באמת מכוער (לת)
אוהב את השיפוצים ביפו, (26/08/2011)
 3.  יאללה מזמן זה כבר לא
יהלי, יפו , (27/08/2011)
 4.  כותרת הכתבה,היתהאקטואלית לשנות ה-90 במאה ה-20
מוטי קופר, (29/11/2011)
 5.  המשך התגובה
מוטי קופר, (29/11/2011)
מאת:דניאל מונטרסקו
מהחצר האחורית של ת"א לפנינת נדל"ן
בתים מבפנים 2017
בתים מבפנים-אירוע ארכיטקטורה עירוני
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |