|
|
|
|
אבן המריבה |
בעיריית תל אביב רוצים להרוס את בית המכס הישן בנמל יפו שחוסם את הנוף בעיניים. המועצה לשימור מבנים היסטוריים מזדעזעת מהרעיון. רק על המדרגות אל הים כולם מבקשים לשמור |
מאת: אילן שחורי
יום רביעי 24 אוגוסט 2011.
צילומים: יח"צ
|
|
|
שער כניסה. כך זה נראה פעם... |
|
|
|
לבאים לנמל יפו מהצד הצפוני, בקצה טיילת חומת הים, מתגלה מיד לנגד עיניהם בניין בטון גדול, מכוער ומוזנח הצופה אל הים, שכל ציור שייעשה עליו לא יעזור מול מראהו הדוחה. כיום פעילים בו שבט "צופי הים" ו"המרכז לחינוך ימים".
חוסם את הפנורמה (מצד שמאל) אולם, למרות כיעורו של המבנה, שהיה בעבר בית המכס הבריטי, שהוקם על שרידי בית המכס העות'מני, אוצר המקום היסטוריה מרגשת ועדויות רבות מראשית תקופת הציונות. למקום זה בדיוק הגיעו עולי הרגל לארץ ישראל במשך מאות שנים. בהם אנשי העלייה הראשונה, השנייה והשלישית, ובחזית בניין זה הנושק למים, דרך לראשונה בנימין זאב הרצל, בבואו לארץ ישראל בשלהי אוקטובר 1898. מדובר אם כך, בשער הכניסה לארץ ישראל, מעין ה”אליס איילנד” הישראלי.
להרוס או לא להרוס?
בניין זה עומד בשיאה של מחלוקת אדירה. בין אלה המבקשים להרוס את הבניין ולהסיר בכך את המחסום הבעייתי לנוף הפנורמי האדיר הנשקף מאזור נמל יפו לכיוון תל אביב. אלו טוענים, בהם כמעט כל הצמרת הבכירה בעיריית ת"א, בהם ראש העירייה רון חולדאי וראש מחלקת השימור ירמי הופמן, כי מדובר בבניין בריטי פשוט בן לא יותר מ-75 שנה, שכלל לא משקף את המראה שנגלה לבאים בשערי א"י בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
מולם יש כאלה, ובראשם אנשי המועצה לשימור מבנים, הסוברים כי מדובר בהיסטוריה מנדטורית רבת ערך שאין להקריב אותה מול שום שאלת פיתוח, ויש להכין תוכנית שיקום אתגרית ואסתטית גם לבית מכוער ומוזנח שכזה. למקום זה בדיוק הגיעו עולי הרגל לארץ ישראל במשך מאות שנים. בהם אנשי העלייה הראשונה, השנייה והשלישית, ובחזית בניין זה הנושק למים, דרך לראשונה בנימין זאב הרצל, בבואו לארץ ישראל בשלהי אוקטובר 1898. מדובר אם כך, בשער הכניסה לארץ ישראל, מעין ה”אליס איילנד” הישראלי |
בעד ונגד
זאת ועוד. המצדדים בהשארת המבנה הקיים קובעים כי מדובר במבנה היחיד לכל אורך חופי מדינת ישראל הנושק ממש למים, ואם ייהרס, יקשה לפי תוכנית המתאר הארצית להקים במקום בניין חדש ממש על גבול המים. אמנם המקום עבר עבודות שיפוץ גסות, אשר בוצעו בשנים האחרונות ועיוותו את מראהו, אך המהלך הוא הפיך וזאת בניגוד לעמדת הטוענים שאין למבנה זה ערך.
גם אלו המבקשים כיום להסיר את המבנה, הנראה ממש כמו מבצר בטון על גבול ישראל לבנון, סבורים כי הפתרון הטוב ביותר הוא אכן להרוס את המבנה הבריטי, אך לשחזר ולהקים מחדש במקומו את מבנה בית המכס העות'מני, שהיה נמוך ומתון יותר, שלא יסתיר את הנוף, ואם כבר, אזי הוא למעשה המראה שאותו ראו כל העולים החדשים לא"י במשך מאות בשנים ולא המבנה הבריטי.
מדרגות יורדות אל הים
מי שאחראי ככל הנראה להקמת בית המכס העות'מני במקום זה הוא מוחמד אגא א-שאמי, המוכר לנו יותר כאבו-נבוט, שליטה הקשוח של יפו בשנים שלאחר כיבוש נפוליאון.
בית המכס היום אבו נבוט היה אחראי לתנופת הפיתוח הגדולה ביפו בראשית המאה ה-19, והיות והיה בעליהן של אוניות רבות, החליט גם על שיקום הנמל, בין היתר לתועלתו האישית, וכך הקים את בית המכס בנמל ושלשל לכיסו כספים רבים. נמל יפו של אותם ימים היה שונה ממראות נמל יפו כיום, שרובו הגדול הוא בריטי והוקם על ידי ייבושו של הים בעת הרחבת הנמל בשנים 1934-1936.
בשנות ה-80 של המאה ה-19 היו אלה העות'מנים ששיפצו מעט את הנמל הישן. הם בנו ליד בית המכס של אבו נבוט רציף ובו מדרגות היורדות אל הים. המבנה המשופץ נחנך ב-1894 ואת שרידיו ניתן עדיין לזהות בבסיס בית המכס הבריטי.
אכן, המדרגות היורדות אל הים הם האוצר הגדול של בית זה. בכל הוויכוח הגדול וכל התוכניות הניצבות על השולחן מסכימים כולם שיש לשחזר ולנצל מדרגות אלו. גם המבקשים להרוס את הבניין ולשחזר במקומו את בית המכס התורכי.
כך או כך, יש לקוות שלא יחלפו שנים רבות ועוד נזכה לשכשך רגלנו במים, עם כוס יין במסעדה או בבית קפה מרהיב שיוקם במקום ולצפות במראה הפנורמי הנפלא לעבר תל אביב, מבלי שאף טיפה של יבשה תפריע לנו.
הכותב הוא עיתונאי, חוקר תולדות ת"א ואי" ומורה דרך מוסמך, עורך סיורים גם ביפו.
פרטים באתר "תל אביב שלי"
|
|
תגיות:
היסטוריה של יפו
בית המכס ביפו
נדל"ן ביפו
שימור ביפו
|
|
|
|
|
תגובות לכתבה זו 5 תגובות |
|
|
|
|
|
1. מעניין למי
ספי, יפו, (25/08/2011)
מעניין למי מפריע המבנה ומסתיר את הנוף לים. יתכן כי לפרויקט החדש שצמח בנמל המיועד לעשירון העליון? המבנה הוכרז כמבנה לשימור וכחלק ממורשת הרצל אפילו התקיים טקס עם הנחת לוחית ציון דרך על המבנה. הלוחית נעלמה באורח פלא ולא מוצאים אותה עד היום. נבנתה תוכנית שימור ושיקום המבנה תוכנית יפיפייה שאף גוף עירוני לא מוכן להסתכל על התוכנית. במועצת העיר מצביעים ברגליים הרי אסור להביע התנגדות כי כולם בקואליציה. הכול רקוב בממלכת חלם שלנו. כול פיסת היסטוריה הופכת לנדל"ן או לטובת הנדל"ן
תגובה חדשה
2. נשמעת דווקא תכנית טובה, המבנה באמת מכוער (לת)
אוהב את השיפוצים ביפו, (26/08/2011)
3. יאללה מזמן זה כבר לא
יהלי, יפו , (27/08/2011)
זה סתם חתיכת ביטון על קו המים. תקוע באמצע הנמל מיותר. כבר אין בו יופי שהיה פעם. מה יש פה לשמור? מה זה קבר של שייח??
תגובה חדשה
4. כותרת הכתבה,היתהאקטואלית לשנות ה-90 במאה ה-20
מוטי קופר, (29/11/2011)
לאחר דיונים-ובג"ץ, של "המועצה" ועוד, ירד איום ההריסה מהפרק (בין היתר טענו: "הפריע" הבנין להמשיך טיילת-החוף, דרומה)/
אין סימוכין שבית-המכס המנדטורי (לא בנין ישן!) שנבנה בשנות-ה-20 במאה ה-20 (ד"ר הרצל -לא עבר שם!?) הוקם על שרידיו של בית-המכס העות'מאיני (?).
כידוע:הכניסה-הראשית לנמל-יפו, היתה בדרום-הנמל.
סביר להניח שבית-המכס הישן, של אגא מוחמד "אבו-נבוט", נבנה סמוך אליו.
כמו-כן, הקרנטינה והרכבת הזעירה (ה"דקוביל") שהובילה את מתקני מסילת הרכבת-הראשונה יפו-ירושלים, גם-היא יצאה משער הנמל - מזרחה-וצפונה, אל מקום תחנת-הרכבת- מנשייה("מתחם התחנה")!
תגובה חדשה
5. המשך התגובה
מוטי קופר, (29/11/2011)
השער-הצפוני, שימש להולכי-רגל, עד 1916.
חסן בק-מושלה הצבאי דאז, פרץ שער רחב-לרכבים.
ממשלת המנדט הבריטית פעילה את ה"טראזינה"(רכבת זעירה, למשאות הצבא), במסילה שיצאה מהשער-הצפוני.
מוטי קופר – מדריך טיולים בשכונות-ת"א ויפו-העתיקה
תגובה חדשה
|
|
|
|
|
מהחצר האחורית של ת"א לפנינת נדל"ן
|
|
|
בתים מבפנים-אירוע ארכיטקטורה עירוני
|
|
|
|
|
|
|