מוטלות בספק
של האמנית מירי נשרי
פתיחה: 10.04.14 | נעילה: 11.05.14
בתערוכתה מוטלות בספק יוצרת מירי נשרי אוטוביוגרפיה פיקטיבית בשלושה פרקים.
בפרק הראשון שוטחת נשרי את הווייתה היומיומית: באקוורל, דיו וקפה היא מתעדת על גבי נייר שקוף עשרות דימויים של נשים מכורבלות כעובר. לבדן במרכז הפריים משייטות נשים כמעט מעורטלות כגולם המנסה למצוא את התנוחה הנכונה כדי לבקוע.
מירי נשרי
כמו העובר, גם הנשים נמצאות במצב אמצע- אופציונלי: בין ערות ליקיצה, בין מלנכוליה להזיה, בין חוסר אונים לחיות, בין מיניות למוות, הכל יתכן. דימוי זה שהחל בתערוכה הקבוצתית אי-מהות שאצרה נורית טל- טנא שעסקה בדיכאון שאחרי לידה, מתפתח כאן למחול יצרי ושקט על התכנסות ובחירה.
בפרק השני מציגה נשרי חלופה מסויגת לאושר. בציורים על סמך צילומים מן העבר מטעינה נשרי את תעוקת ההווה בזיכרון אידאלי של אושר משפחתי: ילדה משחקת בפרחים צבעוניים בעוד אביה נח, ילדה קופצת לבריכת מים מול חייל מתבונן, אב חזק וגברי נושא את בנו הפעוט על כתפיים פעם מלפנים ופעם מאחור. חווית הקשר המשפחתי המושלם טעונה בקנונית הזיכרון המתעתע ובציור המגולל את הספק.
לכן באין מנוס ותשובה פונה נשרי לפרק השלישי והאחרון של ההמצאה:
אמא שטיח, אבא פיקאסו וקפקא כבעל הם אינסטינקט טבעי לנשרי. בצילומים מעובדים מעניקה לעצמה נשרי חיים חגיגיים, זוהרים, פנטסטיים ומחודשים כמענה לעינוי הקיומי היומיומי. נשרי התינוקת בצילום נוסח המאה התשע עשרה*, מאושרת במרכז ולבדה בפריים חבוקה בזרועותיה של אם המסתתרת מאחורי שטיח.
נשרי בתמונת ילדות נוספת בזרועותיו של פיקאסו אב רוחני, מלא חיות, סמכותי, חושני וידוען.
נשרי האם עם בנה ובעלה בתנוחת המשפחה הקדושה, זוהר אלוהי מקיף את התא המשפחתי שופך אור פנטסטי על אם הנושקת לבנה המושיע.
בגרסה נוספת של אותה משפחה מחליפה נשרי את האב המקורי בקפקא המבריק, המסתורי והקודר ובכך מעניקה למשפחתה מזור מתוחכם ואינטלקטואלי.
הניגוד שיוצרת נשרי בין הפרק הראשון לשאר הפרקים כל כך חזק, משכנע ואמין שהוא מעניק לפיקציה תוקף ומשמעות.
*HIDDEN MOTHERS / אימהות נסתרות- כשרצו לצלם תינוקות במאה התשע עשרה משך הצילום עלה על זמן הסבלנות של התינוקות ולכן אמהותיהן היו אוחזות אותן חבויות מאחורי שטיח, סדין או בד דקורטיבי.
אוצרת: חנה קומן
|