שגרירות צרפת, המכון הצרפתי בישראל ותיאטרון יפו שמחים להציג:
ואלר נוברינה - "משורר התפאורות" בישראל
23 באפריל, 20:00
מאסטר תיאטרון האוונגארד הצרפתי, נובארינה מגיע לישראל לסדנה חד פעמית על בימת הפרינג' הישראלית בתיאטרון יפו, בה ייפגש עם שחקני הסטודיו למשחק ע"ש ניסן-נתיב תל אביב. הסדנה בת היומיים תיחתם בערב חגיגי בהשראת יצירתו–בו יוצגו קטעים ממחזותיו השונים לאורך השנים על-ידי שחקנים דוברי צרפתית, ערבית ועברית.
בשנת 2006 זכתה יצירתו רבת השנים של נובארינה להיכלל ברפרטואר התיאטרון הלאומי בצרפת, הקומדי-פרנסז. בכל שנה מוצגת אחת מיצירותיו בבמה המרכזית של פסטיבל אביניון, להנאתם של אלפי צופים. מחזהו הראשון, בוים והוצג בשנת 1974, 'הסדנה המעופפת' ובשנת 2011 זכה בפרס 'הפקת תיאטרון מקורית בשפה הצרפתית' מטעם תא המבקרים על מחזהו 'הדם האמיתי' ובפרס הספרות הפרנקופונית ע"ש ז'אן ארפ למכלול יצירתו לאורך השנים.
ואלר נוברינה, בנם של ארכיטקט ושחקנית, הוא במאי, דרמטורג, שחקן, סופר, צייר וצלם ואת השפעותיו הוא שואב לדבריו מקריאה בדנטה ומעבודותיו של אנטואן ארטו, מחבר הספר 'התיאטרון וכפילו'.
נוברינה, הסופר הפורה, מצייר בעצמו בדים ענקיים לצורך תפאורות הצגותיו שבהן הוא משלב מוזיקה ווידאו כבר למעלה מ30 שנה.
התיאטרון המיוחד של נובארינה ממקם את השחקן בשירות השפה, ולא להיפך. על ידי כך "משורר התפאורות" מצרפת, הנכיח לעולם התיאטרון - אשר מתקיים כולו בין תאורה לתלבושות ודרך עבודת השחקנים – את שירותה של המילה ושיוכה ההיסטורי.
הסיפור שהיא מסתירה ורגע בריאתה. הפילולוג של התיאטרון המודרני.
יגאל עזרתי: "פילולוגיה היא מילה יוונית הבנויה מהלחם של שתי המלים: אהבה ומילה. אהבת המילים. נוברינה לימד את התיאטרון בכל העולם מה מסוגל לעשות מימד התיאטרון שהוא מאוהב באובססיביות אחר מילים.
הוא בונה להם תפאורות, תלבושות, מעמיד שחקנים ותאורות בשבילן. נובארינה רוקד בעבודותיו הרחק מריאליזם, ואפילו לדעת רבים, הרחק מהמופשט הלירי. הוא לקח את התיאטרון למימד אחר, בו הריאליזם מוכח ביתר שאת במילים אשר יוצאות מפי השחקנים והופכות למשחקי מילים שהופכים לקונסטרוקציה תיאטרלית מאוד מובנית שרק נדמית כמופשטת.
זהו כבוד ענק שהוגה תיאטרון ברמתו מגיע לעבוד על רצפת העץ בתיאטרון יפו".
|