‏יום שישי ‏19 ‏אפריל ‏2024
הים התיכון
 
המישלמה
 
מפת יפו
 
פורטל יפו  עסקים ביפו  אין כמו יפו בלילות, האמנם?
אין כמו יפו בלילות, האמנם?
השיר המפורסם מתאר את יופיה של יפו - על כך אין עוררין - אך מה לגבי מחירי הנדל"ן? לאחר ירידות המחירים החדות שנבעו ממהומות 2000, ניכרת בשנה האחרונה התאוששות בשוק. בתחום הפשיעה חלה דווקא הידרדרות
 מאת: אריק מירובסקי
‏יום שני ‏04 ‏אוקטובר ‏2004. צילומים: פורטל יפו
שכונת עג'מי ביפו
שכונת עג'מי ביפו
שתף |
לאחר ארבע שנים של חרם כמעט מוחלט שהטילו ישראלים על שוק הדירות ביפו, אשר נבע ממהומות אוקטובר 2000, מסתמן כיום סיכוי לשיפור המצב בשוק הנדל"ן באזור.
הגורם העיקרי המעכב את ההתאוששות הוא שיעור הפשיעה הגדל. במהומות יידו מפגינים ערבים אבנים על יהודים, חסמו רחובות והבעירו צמיגים, כאות סולדיריות עם ערביי השטחים.
בשנים אלה התרסקו מחירי הדירות ביפו ב-50% בממוצע.

בעשורים האחרונים התאפיין שוק הנדל"ן ביפו בעצבנות ובתגובה מהירה להתרחשויות. בדרך כלל מדובר היה במאזן הפשע.
בעשורים האחרונים התאפיין שוק הנדל"ן ביפו בעצבנות ובתגובה מהירה להתרחשויות. בדרך כלל מדובר היה במאזן הפשע. "גלי הפשיעה גרמו גם לירידות מחירים", אומר אריה שפר, בעלי סוכנות התיווך נדל"ן הים התיכון הפועלת ביפו. "כששיעורי הפשיעה עוברים גבול מסוים, התושבים מתלוננים, המשטרה מגבירה נוכחות - ומחירים יורדים, ולאחר מכן עולים שוב עד לגל הבא".

מבחינה זו אירועי אוקטובר 2000 היו חריגים בעוצמתם. לא היה זה עוד עניין של פריצה לרכב או עסקת סמים, אלא "חזרה לשורשים" של הסכסוך היהודי-ערבי, שבאה בדיוק לאחר גל גבוה מאוד של עליית מחירים ואופטימיות גדולה.

"ערכנו סקירה על השוק היפואי בדיוק לפני 10 שנים והממצאים הצביעו על מגמה של עלייה גדולה במחירי הדירות בכל אזורי יפו", מספר סוקר השוק ועורך מחירון הדירות לוי יצחק. "הקונים באו מכמה פלחי שוק, בהם זוגות צעירים ועולים חדשים, אך רובם היו משקיעים לטווח ארוך וספקולנטים שהבינו את הפוטנציאל הטמון ביפו, בעיקר עם התקדמות תהליך השלום".

שכונת עג'מי ביפו
שכונת עג'מי ביפו
בשנים אלה נהפכה שכונת עג'מי, המאוכלסת ברובה על ידי ערבים, למוקד ביקוש עצום, כשכל דירה שהוצעה למכירה נמכרה מיידית במחיר המבוקש, שהיה גבוה במיוחד. שפר מביא כדוגמה בית פרטי קטן בשכונה - כ-60 מ"ר, 12 מ"ר גלריה ו-13 מ"ר חצר, בלי נוף ובלי זכויות - ש"נחטף" ב-300 אלף דולר ב-97'.

השכונה המרונית, היוקרתית, המהווה חלק מעג'מי, פרחה. הוקמו פרויקטים יוקרתיים, כמו גבעת אנדרומדה, ופרויקטים נוספים ברחובות הצדף, השחף והדולפין, בהם נמכרו דירות במחירים של החל מ-350 אלף דולר לדירות 2 חדרים.

"מהומות 2000 הפכו את יפו למלת גנאי. לפתע הוברר ליהודים, שאינתיפאדה יש גם כאן, וכל החשדנות של יהודים כלפי ערבים נחשפה בבת אחת. ואם בכל זאת רצו לקנות, המשפחה נחרדה מהרעיון ויפו הוקפאה", מתאר שפר.

מהומות 2000 הפכו את יפו למלת גנאי. לפתע הוברר ליהודים, שאינתיפאדה יש גם כאן, וכל החשדנות של יהודים כלפי ערבים נחשפה בבת אחת. ואם בכל זאת רצו לקנות, המשפחה נחרדה מהרעיון ויפו הוקפאה.
גם תושבי חוץ כבר לא נלהבים לרכוש נכסים ביפו כבעבר.
לדברי שפר, יהודים מחו"ל הרוכשים בשנים האחרונות מאות דירות על הים, חלקן במחירים של מיליון דולר ויותר, לא מוכנים להתקרב ליפו. מקור נדל"ני מסביר זאת בכך שרבים מהיהודים הרוכשים נדל"ן בישראל רוצים לגור בסביבה יהודית.

התוצאה  - ירידה של 65%-30% במחירי הנכסים, כשהשיא נרשם בשכונת עג'מי. "דירת 200 מ"ר עם נוף חלקי לים, לשיפוץ, שבעבר נמכרה ב-530 אלף דולר, נרכשה לפני כשנה ב-220 אלף דולר בלבד", אומר שפר. יצחק מוסיף: "מגרשים מוצעים כיום במכרזים במחירים מגוחכים, ואין מוצאים קונה".

שכונת לב יפו
שכונת לב יפו
לפני כשנה התחילו משקיעים לטפטף בחזרה ליפו ומיד אחריהם הגיעו גם קונים פרטיים. מחירי השכירות ביפו עלו, לאחר ירידות של 50% במחירי השכירות.
שפר ויצחק מדווחים על גידול במספר העסקות.
אנשי נדל"ן הפועלים ביפו מדגישים גם את הפעילות הנמרצת של עיריית תל אביב - עבודות השיפוצים והתוכניות לעתיד - כגורם הממריץ אנשים לשוב למקום.

שפר ויצחק סבורים כי במצב השוק כיום יפו חזרה להיות אטרקטיווית. "דווקא במחירים הנוכחיים, הנמוכים, כדאי לרכוש נכסים ביפו; ניתן לקנות מגרשים במחירי קרקע של 140 אלף דולר למגרש ל-6 דירות", אומר יצחק.

מה שמעיב על האופטימיות הוא, כאמור, שיעור הפשיעה. פריצות, חבלות ועסקות סמים גברו בחודשים האחרונים, ומרתיעים רוכשי דירות מלהיכנס למקום. "שיעורי הפשע אכן גדלו, אבל באחרונה המשטרה מגבירה את נוכחותה במקום, ואני מאמין שבקרוב הדברים יירגעו", אומר שפר.

הרוכשים מגלים עניין בכל סוגי הפרויקטים - הן היוקרתיים הן העממיים. כך, מספר שפר, נמכרה דירת דופלקס של 500 מ"ר בנוי בקרבת נמל יפו ב-850 אלף דולר. בפרויקט אנדרומדה נמכרה דירת 3 חדרים ב-310 אלף דולר. המחירים אולי גבוהים, אך בעבר הנכסים הללו נסחרו במחירים גבוהים בהרבה.

פרויקטים עממיים
פרוייקט ברובע ביפו
פרוייקט ברובע ביפו
באזורים המזרחיים יותר של יפו, בסביבות שדרות ירושלים ורחוב יפת, מוקמים כמה פרויקטים חדשים, עממיים יותר.
אחד מהם הוא פרויקט הרובע של משפחות גנור ומנור, שממוקם ברחוב יפת, על 12.5 דונם, במקום שבו פעל בעבר מועדון נובמבר.

מנהל הפרויקט, אריק זבלודוביץ, מספר אף הוא על התאוששות משמעותית שנרשמה בתקופה האחרונה במכירות, ועל מכירת 37 מתוך 60 דירות שמוקמות בשלב הראשון של הפרויקט, שיכלול עם סיומו 259 דירות.

פרויקט הרובע כולל דירות של 3-2 חדרים, בהחל מ-750 אלף שקל, ופנטהאוזים של 115 מ"ר בהחל מ-1.5 מיליון שקל. לפרויקט לא תוצמד חברת ניהול, כדי שדייריו יוכלו לחסוך עלויות חודשיות גבוהות.

זבלודוביץ: "קהל היעד אליו אנו פונים מפולח לרווקים ופנויים בגילאי 44-27, זוגות צעירים בגילאים הללו, שהם גם אנשי קריירה, וזוגות מבוגרים בני 65-55, 'מצמצמי דיור'".

נפילת השוק היפואי לא פסחה על מחירי הדירות בפרויקט, שירדו משמעותית. בתקופה מסוימת, מספר זבלודוביץ, נאלצו להקפיא לחלוטין את שיווק הפרויקט משום שלא מצאו בכך טעם, עקב שיעורי הביקוש העלובים. את אותה תקופה ניצלו הבעלים לעריכת שינויים בתוכנית הפרויקט, שנועדה להופכו לאטרקטיווי יותר.

תגיות:   יפו   נדל"ן   נדלן   נדל"ן ביפו   אריק מירובסקי  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
נמל יפו
אולמרט ניצל את מעמדו כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, ולא העביר תמונה מלאה למועצה על התהוות העסקה; לינדנשטראוס ממליץ לשקול מחדש את ביצוע העסקה.
שכונת עג'מי, יפו
אריק מירובסקי עורך סקירה של הנדל"ן בארץ, כאפיק השקעה. יפו מצליחה עדיין להיות אטרקטיבית.
    
כתבה תמונה             
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |